18 euro/ora parcarea pentru SUV-uri in Paris. Primarul vrea sa tripleze taxele de parcare pentru a scapa de masinile mari si poluante din oras
Intrebarea pusa pe afisele de pe strazile capitalei franceze inainte de referendumul de duminica este retorica: „Vreti mai multe SUV-uri pe strazile Parisului sau mai putine?”, relateaza Deutsche Welle.
Primarul Anne Hidalgo spera ca cei 1,3 milioane de parizieni cu drept de vot sa opteze pentru cea de-a doua varianta. „Cu cat mai mari, cu atat mai daunatoare pentru mediu”, asa isi rezuma politiciana de centru-stanga parerea despre masini.
Hidalgo a declarat ca vrea sa faca orasul mai ecologic si sa imbunatateasca calitatea vietii. Ea atrage atentia asupra studiilor care arata ca mai mult de jumatate dintre locuitorii orasului respira un aer de proasta calitate.
Pentru a face Parisul mai „verde”, primarul a declarat deja malurile Senei zona pietonala, in ciuda unei rezistente uriase, a inchis circulatiei principala artera de circulatie din centrul istoric, Rue de Rivoli, si a introdus o limita de viteza de 30 de kilometri pe ora in tot orasul. De asemenea, a eliminat locurile de parcare si a creat noi piste pentru biciclisti. Pana in 2026, Parisul isi propune sa fie 100% prietenos pentru biciclete.
225 de euro pentru sase ore de parcare
Pe buletinul de vot de duminica nu se afla o interdictie totala, ci o propunere de a descuraja soferii de SUV-uri cu tarife mari la parcare.
Cetatenii se vor pronunta „pentru sau impotriva introducerii unui tarif special pentru parcarea vehiculelor grele, voluminoase si poluante”, cunoscute sub numele de SUV-uri, acronim pentru sport utility vehicle.
Daca Hidalgo va reusi sa obtina ceea ce doreste, tarifele de parcare pentru masinile cu motoare cu combustie sau cu propulsie hibrida plug-in si o greutate mai mare de 1,6 tone (2 tone pentru vehiculele electrice) se vor tripla in cartierele centrale din Paris, ajungand la 18 euro pe ora. Pentru sase ore in centrul orasului, taxa va fi de 225 de euro. In cartierele exterioare, prima ora este ceva mai ieftina, 12 euro.
Asociatia franceza a automobilistilor 40 millions d’automobilistes lupta impotriva acestei initiative. Printr-o petitie online intitulata „Opriti lupta impotriva SUV-urilor”, grupul se mobilizeaza impotriva proiectului, care ar putea avea un impact mult dincolo de capitala. Politicienii din alte mari orase franceze, precum Lyon, Bordeaux si Grenoble, discuta deja despre taxe de parcare mai mari pentru masinile mari.
Ca si in alte tari din UE, SUV-urile sunt vehicule deosebit de populare in Franta. Potrivit asociatiei, acest tip de vehicul a reprezentat aproape jumatate din noile inmatriculari in prima jumatate a anului 2023. In plus, organizatia considera ca lupta impotriva SUV-urilor este doar inceputul. „Este vorba despre eradicarea totala a masinii”, au spus reprezentatii osrganizatiei.