20 de ani de la nasterea Facebook, reteaua sociala care a schimbat Lumea

news

In 4 februarie 2004, Mark Zuckerberg, nascut la 14 martie 1984, in White Plains, New York, a lansat „the facebook”, nume preluat de pe foile distribuite bobocilor, ce prezentau profilul studentilor la Harvard. A devenit Facebook.com in august 2005, conform documentaruiui Agerpres dedicat evenimentului.

In septembrie 2003, Mark Zuckerberg, student de 19 ani, in anul al doilea la Harvard, sosea in camera lui din campus carand o tabla alba, instrumentul desavarsit de brainstorming al tocilarului”, evoca best-seller-ul ‘The Facebook Effect: The Inside Story of the Company That is Connecting The World”, de David Kirkpatrick (2010). Tabla s-a umplut cu formule si simboluri, era mare si greoaie, precum cateva dintre ideile pe care avea sa le reprezinte pe ea”.

Zuckerberg, Moskovitz si Hughes erau doar trei tocilari…”

Chiar iubea acea tabla”, isi aminteste Dustin Moskovitz, unul dintre colegii de camera ai lui Mark, care mai spunea: Voia intotdeauna sa-si schiteze ideile, chiar si atunci cand acest lucru nu insemna neaparat ca le simplifica”. Multe dintre ideile lui implicau noi servicii pe internet. A petrecut nenumarate ore scriind coduri de programare. Daca nu era la tabla sa, era la calculator hipnotizat de ecran, descrie autorul acea perioada.

Zuckerberg, Moskovitz si Hughes erau doar trei tocilari carora le placea sa vorbeasca despre ideile lor. Nu se gandeau prea mult la a conduce lumea. Dar din camera lor funky’ si inghesuita avea sa iasa la suprafata o idee cu puterea de a o schimba”, puncteaza lucrarea citata.

Aveam acest hobby de a construi mici proiecte”, am avut, cred, 12 proiecte in acel an. Bineinteles, nu eram dedicat niciunuia dintre ele”, marturisea Mark Zuckerberg, completand ca majoritatea erau despre ”a vedea cum oamenii se conectau prin intermediul referintelor comune”.

In vacanta de iarna, si-a dedicat timpul programarii la un nou proiect. Era mai inversunat sa-l realizeze pe acesta. La 11 ianuarie, Zuckerberg a platit platformei Register.com 35 de dolari pentru inregistra adresa web Thefacebook.com pentru un an. Site-ul Thefacebook.com imprumuta idei de la proiecte anterioare, precum Course Match si Facemash, dar si de la un serviciu numit Friendster. Friendster luase cu asalt Harvardul cu un an inainte si ajunsese aproape peste noapte la un succes de milioane de utilizatori, dar acest lucru i-a adus probleme tehnice si dificultati de functionare.

De la Thefacebook la Facebook

O alta retea sociala, MySpace, se lansase in anul anterior in Los Angeles, dar nu impresionase prea mult la Harvard. Experienta Facemash arata ca ar fi fost mai indicat ca studentii sa-si incarce voluntar fotografiile, iar dorinta lui Mark Zuckerberg de a crea un registru solid, bazat pe informatii reale despre studenti, a devenit conceptul de baza al Thefacebook.

O alta caracteristica care a prins in randul studentilor a fost ca puteau afla cine participa la un curs doar cu un click. La lansarea Thefacebook, studentii erau in perioada in care isi alegeau cursurile pentru urmatorul semestru.

Zuckerberg spunea atunci pentru publicatia The Harvard Crimson ca nu a creat acest website cu intentia de a genera venituri. Transformarea Thefacebook in ceva distractiv era mai importanta decat a face din asta o afacere. Inca din prima zi a retelei Thefacebook, unii utilizatori s-au gandit la ea mai mult ca la o metoda de a acumula cel mai mare numar posibil de prieteni, decat ca la o modalitate de a comunica si a aduna informatii.

Pana la sfarsitul primei saptamani, jumatate din studentii de la Harvard se inscrisesera pe retea. Singura conditie de inscriere era sa detii o adresa de mail de la Harvard. Astfel ca, dupa trei saptamani, Thefacebook avea peste 6.000 de utilizatori.

Prima oferta, refuzata, de 10 milioane de dolari

In cateva zile, Zuckerberg si-a dat seama ca avea nevoie de ajutor pentru operarea si mentenanta site-ului, astfel ca a apelat la inceput la colegii lui de camera. Cvartetul fondator al companiei, ce ii includea si pe Eduardo Saverin, Andrew McCollum, Dustin Moskovitz si Chris Hughes, s-a conturat la o luna de cand site-ul devenise operational si avea deja 10.000 de utilizatori activi, din mai multe colegii americane.

Odata ce reteaua s-a extins si in alte scoli americane, Zuckerberg a inceput sa-si arate si instinctele strategice, potrivite pentru un CEO (Chief Executive Officer). De altfel, deja primea oferte de investitii.

La o intalnire desfasurata in luna iunie 2004, la New York, un magnat i-a oferit lui Zuckerberg 10 milioane de dolari pentru companie. Mark abia implinise 20 de ani. Thefacebook avea patru luni. Nu s-a gandit nicio clipa serios sa accepte”, incheie autorul primul capitol – The Beginning” – al cartii amintite, care a stat la baza filmului ”The Social Network” (2010).

Liceele din SUA s-au putut inscrie pe Facebook din septembrie 2005, apoi a inceput sa se raspandeasca in intreaga lume, ajungand in universitatile din Marea Britanie luna urmatoare, aminteste articolul A brief history of Facebook”, publicat pe www.theguardian.com.

Investitia de 12,7 milioane de dolari

In anul urmator, firma de capital Accel Partners a investit 12,7 milioane de dolari in companie.

In septembrie 2006, Facebook a anuntat ca oricine avea cel putin 13 ani si o adresa de e-mail valida putea sa-si creeze un cont. Pana in 2009, a devenit cel mai folosit serviciu de retele sociale din lume, potrivit unui raport al site-ului de analiza Compete.com, citat in articolul The History of Facebook and How It Was Invented”, Mary Bellis, publicat in 2020, pe site-ul https://www.thoughtco.com.

In 2010, Mark Zuckerberg a semnat un angajament, impreuna cu alti oameni de afaceri, de a dona cel putin jumatate din averea lui catre organizatii de caritate.

De la Facebook la Meta

In prezent, Mark Zuckerberg este fondator, presedintele si CEO-ul Meta, companie fondata initial sub numele de Facebook in 2004. El este responsabil pentru stabilirea directiei generale si a strategiei de produs pentru companie.

In octombrie 2021, Facebook a devenit Meta pentru a reflecta toate produsele si serviciile din familia sa de aplicatii si pentru a se concentra pe dezvoltarea experientelor sociale pentru ”metavers” – trecand dincolo de ecranele 2D catre experiente captivante precum realitatea augmentata si virtuala si pentru a ajuta la construirea urmatoarei evolutii in tehnologia sociala, arata pagina oficiala https://about.meta.com/.

Suntem o companie in care toata lumea de aici se trezeste dimineata si se gandeste la modul in care ii vom ajuta pe oameni sa se conecteze si sa comunice.”, a spus Mark Zuckerberg despre Meta, intr-un interviu acordat publicatiei The Verge, in octombrie 2022.

Mark Zuckerberg este, de asemenea, co-fondatorul si co-CEO al Initiativei Chan Zuckerberg (CZI) impreuna cu sotia sa, Priscilla Chan. Impreuna, au donat 25 de milioane de dolari pentru combaterea virusului Ebola si au anuntat ca vor contribui cu 99% din actiunile detinute la Facebook pentru Initiativa Chan Zuckerberg, cu scopul de a ajuta la rezolvarea unora dintre cele mai grele provocari ale societatii – de la eradicarea bolilor si imbunatatirea educatiei pana la abordarea nevoilor comunitatilor locale.

Facebook se claseaza pe primul loc in topul Celor mai populare retele sociale din intreaga lume din ianuarie 2024, clasate dupa numarul de utilizatori activi lunar (realizat de www.statista.com), cu 3,049 miliarde de utilizatori.

„Daca te uiti la istoria stiintei, cele mai mari progrese sunt precedate de instrumente noi de observare a lucrurilor”, a mai declarat fondatorul Facebook pentru revista Forbes, in martie 2023.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: