Vor fi mai scumpe biletele de avion dupa ridicarea restrictiilor? Cum iti poti recupera banii de la companiile aeriene pentru calatoriile anulate de pandemie
Comisarul european pentru Transporturi, Adina Valean, afirma ca este putin probabil ca pretul biletelor de avion sa creasca dupa ce se vor ridica restrictiile. Ea le ofera si sfaturi celor care inca nu si-au recuperat banii de pe urma biletelor anulate de aparitia pandemiei.
Intrebata intr-un interviu pentru hotnews.ro daca vor creste preturile pentru biletele de avion, Valean a raspuns: „Nu cred ca este necesar pentru ca aici vorbim despre modelul de business si cred ca principala problema pe care o au companiile este sa recastige increderea cetatenilor in a-si cumpara un bilet. Si aceasta chestiune legata de increderea pasagerului se reflecta si in aceasta poveste cu rambursarea si cu vaucherele si de aceea sunt de opinia ca toate aceste companii, pentru a mentine o incredere a pasagerului in serviciile de transport, trebuie sa faca un efort sa ramburseze potrivit legii. In al doilea rand, trebuie sa atraga pasageri si atunci nu cred ca niste preturi prohibitive post-criza i-ar ajuta prea mult. Eu cred ca fiecare isi calibreaza acum modelul de business, dar nu as afirma ca vom calatori necesar mai scump dupa aceasta criza, pentru ca prima problema pe care o au companiile este sa-si atraga clientii’.
Valean a dat detalii si despre ce pot face romanii care inca nu si-au primit banii inapoi dupa ce biletele le-au fost anulate. Sunt unele companii care au anuntat ca abia peste un an vor fi returnati banii.
„Legea europeana privind drepturile pasagerilor este foarte clara, dateaza de foarte multa vreme si este foarte apreciata de cetatenii europeni. Aceasta stipuleaza foarte clar ca in situatia in care un zbor este anulat cu mai putin de doua saptamani inainte, cetatenii au dreptul la rambursarea sumei platite, in diverse forme financiare.
Companiile pot oferi vouchere sau alte servicii, dar numai cu acceptul specific al pasagerului respectiv. Este legislatie primara iar aceasta nu poate fi modificata unilateral de statele membre.
Referitor la intrebare (rambursarea biletului poate dura si 12 luni), ii spun cetateanului respectiv si altora aflati in aceasta situatie ca trebuie sa se adreseze autoritatilor nationale competente de protectia consumatorului, iar acestea trebuie sa sesizeze companiile si sa puna presiune pe ele ca sa aplice legea europeana.
Cetateanul se poate adresa si in justitie impotriva companiei respective, lucru care se intampla deja in multe state europene pentru ca situatia pe care ati prezentat-o este in toate statele membre.
Eu ii incurajez pe toti sa se adreseze autoritatilor competente nationale pentru a cere protectie in fata acestor practici, acesta este raspunsul foarte ferm pe care-l dau.
E adevarat insa ca situatia este creata de o lipsa de lichiditati majora, pentru ca nu s-au mai vandut bilete, nu se mai fac rezervari din cauza crizei de sanatate prin care trecem”, a raspuns Valean.