Presshub: Zece curat sau minciuna cu care crestem
Cand eram doctorand in Franta, am aflat ca acordarea notei maxime (20, dupa sistemul francez) la un examen trebuia insotita de un referat de justificare a acestei decizii din partea profesorului, referat care era analizat de o comisie a facultatii.
Nu stiu daca aceasta exigenta mai este azi este in vigoare, dar stiu ca in sistemul scolar francez, notele de 18 sau 19 sunt foarte rare si se obtin foarte greu. Spre deosebire de sistemul francez, un profesor roman este adeseori interpelat de parinti, de elevi sau studenti atunci cand nu acorda nota maxima.
Zecele romanesc a devenit o obligatie de serviciu: parintii au ajuns sa scrie petitii pentru ca inclusiv raspunsurile gresite la un examen sa fie punctate.
Intr-un scurt text remarcabil, Oana Moraru dezvaluie minciuna fundamentala in care crestem si ne crestem copiii, minciuna unui sistem de notare defect care produce, la randul ei, o societate defecta.
Caci da, felul in care notam si ceea ce notam noi ca profesori este o repetata si consolidata minciuna educationala si sociala.
O minciuna care s-a agravat in ultimii ani, atunci cand zeci de copii dintr-o clasa sau dintr-o scoala au terminat anul scolar cu „zece curat”, aceasta expresie a perfectiunii inutile cu care ne amagim, elevi sau parinti fiind, ca suntem in top, in orice top, mai ales in topul clasei sau al scolii.
Citeste mai mult presshub.ro.