„Furturile” de la British Museum. China cere returnarea artefactelor folosindu-se de un serial cu un ceainic de jad care prinde viata

life

O serie de videoclipuri scurte acumuleaza milioane de vizionari in China, amplificand apelurile catre British Museum de a returna artefacte, informeaza BBC.

Videclipurile spun povestea unui ceainic de jad, interpretat de o femeie, care isi cauta drumul inapoi in China.

British Museum se afla sub presiune dupa ce luna trecuta a recunoscut ca 2.000 de obiecte sunt „disparute, furate sau deteriorate”. Scandalul a facut ca multe tari, printre care si China, sa ceara returnarea comorilor.

Intitulata „Escape from the British Museum” (Evadarea din British Museum), seria in trei parti a doi influenceri chinezi, spune povestea unui ceainic de jad care prinde viata si ia forma umana in timp ce incearca sa evadeze din muzeu pentru a se intoarce acasa, in China. Ceainicul cere ajutorul unui jurnalist chinez pe care il intalneste pe strazile Londrei.

Ceainicul este un artefact adevarat, recent adaugat colectiei de la British Museum. A fost realizata in 2011 de un artist chinez care este specializat in sculpturi complicate din jad. Desi nu este tocmai o relicva culturala, tehnica delicata folosita la fabricare este un mestesug unic in China si care a rezonat cu publicul chinez.

Lansat pentru prima data pe Douyin, versiunea chineza a TikTok, seria a fost redata de 270 de milioane de ori pe platforma. De asemenea creatorii sai, care pretind ca sunt producatori independenti de continut, au obtinut peste cinci milioane de urmaritori pe aplicatiile de social media din China in doar o saptamana.

Serialul a fost sustinut puternic si de presa de stat. „Suntem foarte incantati sa vedem ca tinerii chinezi sunt pasionati de istorie si traditie… De asemenea, asteptam cu nerabdare revenirea cat mai curand a artefactelor chineze care au fost trimise in strainatate”, a anuntat televiziunea CCTV.

Seria a inspirat si alti influenti sa se imbrace in personaje din picturile si sculpturile antice chineze.

In timp ce mass-media traditionala s-a straduit sa decodeze secretul succesului serialului, utilizatorii retelelor de socializare il atribuie mesajului de „intoarcere acasa”.

Mostenirea culturala si proprietatea au devenit un subiect mai sensibil pentru publicul chinez in ultimii ani, pe fondul sentimentului nationalist in crestere. Presedintele Xi Jinping continua sa sustina o identitate chineza puternica impotriva tensiunilor crescande cu Occidentul.

Anul trecut, brandul de lux Dior a fost acuzat ca si-a „insusit cultural” un design traditional chinezesc pentru una dintre fustele sale, declansand reactii online si proteste in fata magazinelor lor.

Lansarea serialului a venit in momentul in care British Museum se confrunta cu presiuni din cauza furturilor. Saptamana trecuta, ziarul nationalist chinez The Global Times a publicat un editorial prin care cere muzeului sa restituie intreaga sa colectie chineza.

„Solicitam oficial British Museum sa returneze Chinei gratuit toate relicvele culturale chinezesti achizitionate prin canale necorespunzatoare”, a spus ziarul, despre care se stie ca este un purtator de cuvant al Beijingului.

Nu este prima data cand China face astfel de cereri, care fac, de asemenea, ecou apelurilor altor tari, inclusiv Sudan, Nigeria si Grecia, care au cerut muzeului sa restituie artefacte furate.

Egiptul a cerut returnarea Pietrei Rosetta, luata cu forta de catre britanici in 1801. Grecia a militat pentru ca sculpturi care fac parte din Partenon, cunoscute si sub numele de Marmura Elgin, sa fie returnate.

British Museum a sustinut ca este in cea mai buna pozitie pentru a proteja astfel de comori, dar criticii spun ca ultimele furturi arata ca acest argument nu mai este valid.

Unii parlamentari britanici inca insista ca este un loc sigur. Muzeul adaposteste aproximativ opt milioane de obiecte de pe sase continente. Doar 80.000 de articole – sau aproximativ 1% din colectia totala – sunt expuse odata.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: