Salvatorii indieni au adus mineri specializati intr-o tehnica periculoasa pentru a fora printr-o teava ingusta pana la cei 41 de muncitori blocati in tunel
Salvatorii indieni au adus luni mineri specializati pentru a fora printr-o teava ingusta pana la cei 41 de muncitori blocati intr-un tunel din Himalaya de mai bine de doua saptamani, dupa ce masinile de mare putere au esuat, au declarat oficialii citati de Reuters.
Muncitorii, proveniti din cele mai sarace state din India, au ramas blocati in tunelul de 4,5 km din statul Uttarakhand, de pe 12 noiembrie. Au primit hrana, apa, lumina, oxigen si medicamente printr-o teava, dar eforturile de a sapa un tunel pana la ei au intampinat o serie de probleme. Utilajele au fost avariate, iar salvatorii au inceput sa foreze manual dupa ce au indepartat echipamentul rupt din interiorul conductei de evacuare.
Forarea, indepartarea resturilor si impingerea mai departe a conductei de evacuare de 900 de milimetri sunt facute acum din interiorul conductei de o echipa de sase „mineri calificati”.
Metoda pe care incearca sa o puna in aplicare, folosita in India in principal pentru a indeparta depozitele de carbune prin pasaje inguste este primitiva, periculoasa si controversata.
„Trei dintre noi vom intra in tunel, unul va fora, al doilea va colecta resturile, iar al treilea va impinge gunoiul cu vagonetul. Facem acest lucru de mai bine de 10 ani si este suficient spatiu pentru noi. Cei 41 de barbati sunt si ei muncitori si cu totii vrem sa-i scoatem”, a declarat pentru Reuters Rakesh Rajput, unul dintre mineri.
Agentiile guvernamentale si private implicate in salvare au incercat alte optiuni. Duminica, ei au deschis un alt traseu incercand sa foreze un put din varful muntelui de deasupra.
Pana luni seara, au forat 36 de metri a din cei 86 de metri, au spus oficialii, adaugand ca accentul ramane pe traseul orizontal.
Vremea rea ar putea complica salvarea. La munte sunt prognozate furtuni, grindina si temperaturi mai scazute cu minim 9 grade Celsius.
„Sunt instruiti sa lucreze in orice situatie, asa ca nu este o ingrijorare pentru noi”, a spus Mahmood Ahmad, directorul general al companiei NHIDCL, care construieste tunelul.
Tunelul face parte din autostrada Char Dham, unul dintre cele mai ambitioase proiecte ale primului ministru Narendra Modi, care vizeaza conectarea a patru locuri de pelerinaj hinduse prin 890 km de drumuri.
Autoritatile nu au spus ce a cauzat prabusirea, dar regiunea este predispusa la alunecari de teren, cutremure si inundatii.
In prima critica majora la adresa guvernului federal in aceasta criza, Hemant Soren, prim-ministru al statului Jharkhand, de unde provin 15 dintre cei 41 de muncitori, si un rival al Partidului Bharatiya Janata al lui Modi, a declarat ca „masurile de siguranta nu sunt respectate” la astfel de proiecte din Uttarakhand.
„Ei iau muncitori din state sarace si inapoiate pentru proiecte atat de riscante si daca li se intampla ceva acolo, cui ii pasa?” a spus Soren luni.
Tunelul nu avea o iesire de urgenta si a fost construit intr-o falie geologica, a declarat vineri pentru Reuters un membru al unui grup de experti care investigheaza dezastrul.
Oficialii federali au spus ca fac tot posibilul pentru a-i salva pe muncitori. Ei au ordonat, de asemenea, un audit de siguranta a 29 de tuneluri construite de catre autoritatea nationala de autostrazi.