O investigatie a jurnalistilor elvetieni releva ca firme din SUA si Europa furnizeaza componente electronice pentru dronele rusesti Lancet, care au ucis zeci de civili in Ucraina

externe

drone, Lancet, rusesti, componente, occidentale, profit

Lancet este o drona ruseasca aflata in serviciu din 2022. Lansata de pe o catapulta, aceasta lucreaza in tandem cu o drona de recunoastere pentru a identifica o tinta si a o distruge cu ajutorul focosului sau de 3 kg. Rusia a folosit deja sute de drone Lancet in Ucraina, iar Ministerul ucrainean al Apararii spune ca acestea sunt greu de contracarat.

Un raport realizat de site-ul de investigatii SwissInfo arata ca fiecare drona Lancet contine cel putin 19 piese fabricate de companii din SUA, Elvetia si Taiwan – tari din care Rusia nu ar trebui sa poata procura echipamente din cauza sanctiunilor.

S-a constatat ca alte drone rusesti contin piese provenite din Olanda, Polonia, Cehia, Canada si Japonia – toate aceste tari au impus sanctiuni menite sa impiedice Rusia sa cumpere aceste instrumente de distrugere. Iar Moscova nu foloseste echipamente vechi, de dinainte de sanctiuni, intrucat multe dintre componente au fost produse anul acesta. Asadar, cum ocoleste Putin sanctiunile?

Unele dintre componente, cum ar fi microcipurile, sunt utilizate in diverse bunuri disponibile in comert, cum ar fi scuterele electrice – acestea pot fi usor extrase si revandute si nu sunt clasificate ca echipament militar. Pentru alte piese, mai specializate, companiile rusesti din domeniul apararii folosesc o retea complexa de companii fantoma si intermediari, pentru a procura componente pe care nu ar trebui sa le poata obtine. Iata cum functioneaza reteaua descrisa de jurnalistii elvetieni:

Producatorul rus de drone nu poate cumpara pur si simplu piese din Elvetia sau din SUA, asa ca angajeaza un intermediar, care tine legatura cu cetateni din fostele republici sovietice care lucreaza la companii occidentale.

Acesti angajati semneaza exportul de componente catre societati comerciale, de obicei inregistrate in Turcia sau China. Apoi, aceste companii fie expediaza piesele direct in Rusia, fie le revand catre agenti din Asia Centrala, care le trimit in Rusia.

Intre timp, producatorul rus inregistreaza componentele ca fiind originare din China, ceea ce inseamna ca nu exista nicio urma de documente care sa sugereze ca au fost incalcate sanctiunile.

Acest lucru nu este nimic nou. De fapt, un sistem similar este utilizat pentru a importa in Rusia camioane de fabricatie straina din Emiratele Arabe Unite fara a atrage suspiciuni. Camioanele sunt exportate in Iran, unde sunt reconditionate pentru vremea rece, departe de ochii curiosilor, si trimise mai departe in Rusia.

In ultimele luni, guvernul elvetian a intensificat cooperarea cu serviciile de informatii ucrainene si a luat masuri pentru a informa producatorii de piese de schimb cu privire la cumparatorii straini suspecti si pentru a reduce exporturile catre tarile de tranzit cunoscute.

Elvetia a declarat ca nu exista nicio garantie ca problema va fi vreodata pe deplin sub control. Dar asta nu inseamna ca ea si alte tari ale caror componente se regasesc in arsenalul mortal al lui Putin nu ar trebui sa isi intensifice eforturile pentru a minimiza pagubele

In timp ce este vital pentru Occident sa se asigure ca Ucraina are instrumentele de care are nevoie pentru a lupta impotriva invaziei, este la fel de important sa se asigure, in cea mai mare masura posibila, ca Putin nu are instrumentele necesare pentru a continua razboiul.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: