Marina indiana a salvat echipajul unui cargobot american dupa ce rebelii houthi a lovit nava in largul Yemenului
Marina indiana a declarat joi ca a salvat echipajul unu cargobot detinut de o companie americana in Golful Aden, dupa un atac al miscarii houthi din Yemen, potrivit Reuters.
Dupa atacul asupra navei americane US Genco Picardy de miercuri seara, armata americana a declarat ca fortele sale au efectuat lovituri asupra a 14 rachete ale houthi care „prezentau o amenintare iminenta pentru navele comerciale si navele marinei americane din regiune”.
Atacuri ale militiei houthi aliate Iranului asupra navelor din si in jurul Marii Rosii din noiembrie au incetinit comertul intre Asia si Europa si au alarmat marile puteri intr-o escaladare a razboiului dintre Israel si militantii palestinieni Hamas din Gaza.
Houthii spun ca actioneaza in solidaritate cu palestinienii si au amenintat ca vor viza navele americane ca raspuns la atacurile americane si britanice asupra pozitiilor grupului.
Strategia urmata de presedintele american Joe Biden – un amestec de lovituri si sanctiuni militare limitate – pare sa aiba ca scop prevenirea unui conflict mai larg din Orientul Mijlociu, chiar daca Washingtonul incearca sa-i pedepseasca pe houthi, spun expertii in securitate si militari.
Dar nu este clar daca aceasta miscare va indeplini obiectivul principal al lui Biden, si anume stoparea atacurilor militantilor care provoaca blocaje in aprovizionare si ridicarea temerilor ca inflatia s-ar putea reaprinde.
Dupa ultimul atac, India a redirectionat o nava de razboi dislocata in regiune pentru a-i salva pe cei 22 de membri ai echipajului aflati la bordul navei Genco Picardy, inclusiv noua indieni. Echipajul era in siguranta si un incendiu la bordul navei fusese stins.
Miscarea Houthi a spus ca rachetele sale au „lovit direct” cargobotul. Operatorul de transport maritim Genco a confirmat atacul si a spus ca nava sa a fost lovita de un proiectil in timp ce trecea prin Golful Aden cu o incarcatura de roca fosfatica.
Atacurile vizeaza o ruta care reprezinta aproximativ 15% din traficul maritim mondial si actioneaza ca un canal vital intre Europa si Asia.
Ruta alternativa de transport in jurul Capului Bunei Sperante din Africa de Sud poate adauga 10-14 zile la o calatorie in comparatie cu trecerea prin Marea Rosie si Canalul Suez.
O scadere brusca a veniturilor din Canalul Suez a dat o noua lovitura dureroasa economiei Egiptului, care se deteriora deja. Presedintele Autoritatii Canalului Suez a declarat saptamana trecuta ca veniturile au scazut cu 40% in primele 11 zile ale lunii ianuarie.
Transporturile de grau prin Canalul Suez au scazut cu aproape 40% in prima jumatate a lunii ianuarie, la 0,5 milioane de tone metrice, a anuntat joi Organizatia Mondiala a Comertului.
Criza de la Marea Rosie s-a raspandit in lumea afacerilor si a reinviat preocuparile cu privire la lanturile de aprovizionare intinse care au aparut atunci cand activitatea s-a reluat dupa pandemia de COVID-19.
Redirectionarea unui numar tot mai mare de nave modifica tiparele de realimentare si creste cererea de combustibil de buncar folosit de nave in porturile indepartate, din Mauritius pana in Africa de Sud pana in Insulele Canare.
Autoritatile portuare din Rotterdam, cel mai mare port din Europa, se asteapta ca traficul sa devina mai aglomerat de la sfarsitul lunii ianuarie, deoarece navele intarziate incep sa soseasca, dar nu se asteapta la probleme logistice serioase.
Porturile din Italia si Franta sunt ingrijorate ca vor fi ocolite pe masura ce navele se indeparteaza de principala ruta mediteraneana.
„Nu observam un impact semnificativ de astazi, dar este o ingrijorare”, a declarat Christophe Castaner, presedintele portului Marsilia, intr-o conferinta de presa joi. Daca criza persista, un scenariu ar putea fi ca navele care calatoresc prin Africa sa opreasca in Maroc si sa transfere marfuri catre alte nave pentru a deservi Marea Mediterana, a adaugat el.