Palele turbinelor eoliene ar putea fi transformate in baterii gigantice, anunta o firma suedeza. O noua tehnologie inovatoare apare
Compania suedeza Sinonus ofera o solutie inovatoare de stocare a energiei care ar putea transforma intr-o zi paletele gigantice ale turbinelor in baterii, relateaza Interesting Engneering.
Nu doar paletele turbinelor, ci orice lucru fabricat din fibra de carbon ar putea fi transformat intr-o unitate de stocare a energiei, datorita tehnologiei de pionierat a Sinonus, care a fost dezvoltata la Universitatea de Tehnologie Chalmers din Goteborg.
Pe masura ce lumea cauta modalitati mai putin poluante de a-si satisface cererea de energie prin intermediul centralelor eoliene si solare, este nevoie de dispozitive mari de stocare a energiei care pot stoca excesul de energie pentru perioadele in care soarele nu straluceste si vantul nu bate.
Majoritatea solutiilor din acest domeniu se bazeaza in prezent pe bateria litiu-ion, care este cea mai buna tehnologie de stocare a energiei de pe planeta.
Cu toate acestea, tehnologia inovatoare a Sinonus poate oferi stocare de energie pe gratis.
Fibra de carbon este un material puternic, dar usor, utilizat in constructia unei mari varietati de structuri moderne. Materialul a ajuns chiar si pe Marte, in cadrul faimoasei misiuni Ingenuity a NASA, unde materialul usor a fost folosit pentru a fabrica paletele elicopterului.
Desi materialul este cunoscut pe scara larga, cercetatorii nu au folosit pana acum proprietatile sale electrochimice pentru a stoca energie. Acest lucru a fost realizat de catre cercetatorii de la Chalmers University of Technology cu anumite tipuri de fibre de carbon, dupa ani de cercetare.
Paletele turbinelor sunt fabricate din fibra de carbon, iar adaugarea capacitatii de stocare a energiei la configuratie poate oferi un randament mai bun al investitiilor pentru acest sector.
Pentru a demonstra tehnologia, Sinonus a inceput sa inlocuiasca bateriile AAA din produsele de mica putere cu alimentarea lor din fibra de carbon, cu rezultate de succes. Desi capacitatea de stocare a energiei nu este la fel de buna ca cea a litiului-ion, este totusi benefica, deoarece principala functie a materialului este cea de sustinere a incarcaturii.
O nemultumire comuna cu privire la bateriile litiu-ion este greutatea excesiva pe care o adauga unui dispozitiv. Cele mai recente vehicule electrice sunt cu cel putin 50% mai grele decat vehicule pe baza de combustibili fosili din cauza pachetelor de baterii grele.
Un studiu realizat la Universitatea Chalmers a ajuns la concluzia ca reducerea greutatii bateriilor din vehiculele electrice ar putea creste autonomia acestora cu un procent urias de 70 %. In plus, tehnologia ar putea fi utilizata si pentru a alimenta avioanele cu energie electrica.