Doi roboti de sase tone vor petrece aproximativ 20 de zile realizand cea mai detaliata inregistrare fotografica a epavei Titanicului facuta vreodata

life

O echipa de experti in imagistica, oameni de stiinta si istorici a pornit, vineri, din orasul american Providence, Rhode Island, spre Titanic pentru a constitui cea mai detaliata inregistrare fotografica a epavei facuta vreodata, informeaza BBC.

Ei vor folosi tehnologie de ultima ora pentru a scana fiecare colt al faimoasei nave pentru a obtine noi perspective asupra scufundarii sale.

Aceasta este prima misiune comerciala catre Titanic de la tragedia OceanGate de anul trecut. Cinci persoane au murit in timp ce incercau sa viziteze nava intr-un submersibil nou.

O slujba comuna de pomenire va avea loc pe mare in zilele urmatoare pentru ei si pentru cei 1.500 de pasageri si membrii ai echipajului care au murit in 1912.

Noua expeditie este organizata de compania americana care detine drepturile exclusive de recuperare si care pana in prezent a recuperat peste 5.500 de obiecte de pe epava.

Dar aceasta ultima vizita este pur si simplu o misiune de recunoastere, spune RMS Titanic Inc, cu sediul in Atlanta, Georgia. Doua vehicule robotizate se vor scufunda pe fundul oceanului pentru a face milioane de fotografii de inalta rezolutie si pentru a realiza un model 3D al tuturor resturilor.

„Vrem sa vedem epava cu o claritate si o precizie care nu a fost niciodata atinsa pana acum”, a explicat unul dintre ccoordonatorii expeditiei, David Gallo.

Nava Dino Chouest va fi baza operatiunilor. Daca vremea o va permite, ar trebui sa petreaca 20 de zile deasupra epavei, care se afla la 3.800 m sub apa.

Vor fi cateva saptamani emotionante pentru toti cei implicati. Unul dintre cei cinci care au murit pe submarinul OceanGate a fost francezul Paul-Henri („PH”) Nargeolet. El a fost director de cercetare la RMS Titanic Inc si urma sa conduca aceasta expeditie. O placa va fi depusa pe fundul oceanului in onoarea lui.

„Este greu, dar problema explorarii este ca exista o dorinta de a merge mai departe. Si facem asta datorita pasiunii pe care PH a avut-o pentru explorarea continua”, a explicat prietenul lui Nargeolet, istoricul Rory Golden, care va fi „ofiter principal responsabil cu moralul” pe Dino Chouest.

Sunt putini oameni pe Pamant care nu cunosc povestea Titanicului, vaporul de nescufundat, care a fost lovit de un aisberg, in estul Canadei, pe 15 aprilie 1912.

Exista nenumarate carti, filme si documentare despre eveniment. Dar, desi locul epavei a fost tinta unor studii repetate de la descoperirea sa in 1985, inca nu exista ceea ce ar putea fi descris ca o harta definitiva. Si in timp ce sectiunile de la prova si pupa ale navei sparte sunt destul de bine cartografiate, exista zone extinse din campul de resturi din jur care au fost inspectate superficial.

Doua vehicule operate de la distanta (ROV) de sase tone urmeaza sa remedieze acest lucru. Unul va fi echipat cu o serie de camere optice de ultra-inalta definitie si un sistem special de iluminat; celalalt va transporta un pachet de senzori care include un scanner cu laser. Impreuna, vor matura o zona de 1,3 km pe 0,97 km a fundului marii.

Evan Kovacs, care se ocupa de programul de imagistica, spune ca sistemele sale de camere ar trebui sa produca o rezolutie milimetrica.

„Daca toti zeii vremii, zeii computerului, zeii ROV, zeii camerei – daca toti acei zei se aliniaza, ar trebui sa putem surprinde Titanicul si locul epavei cat mai aproape de perfectiunea digitala, sa putem numara literalmente boabele de nisip”, a declarat el pentru BBC News.

Exista o asteptare uriasa pentru ceea ce ar putea produce magnetometrul de la bordul ROV-ului. Aceasta este o premiera pentru Titanic. Instrumentul va detecta toate metalele de pe epava, chiar si materialul care este ingropat in sediment.

„Ar fi un vis devenit realitate sa stabilim ce s-a intamplat cu prova Titanicului sub nisip. Speram ca vom putea deduce daca a fost zdrobita sau nu cand a lovit fundul marii sau daca ar putea fi intacta in sediment”, a explicat inginerul geofizician Alison Proctor.

Echipa vrea sa constate starea unor obiecte bine cunoscute din campul de resturi, cum ar fi cazanele care s-au rasturnat in timp ce vaporul s-a rupt in jumatate.

Exista si dorinta de a localiza obiecte despre care se crede ca au fost vazute in vizitele anterioare. Printre acestea se numara un candelabru electric, care la vremea sa ar fi fost o curiozitate fascinanta, precum si existenta unui al doilea pian Steinway. Cadrul de lemn al instrumentului muzical s-ar fi deteriorat de mult, dar placa sau cadrul de fonta care tinea corzile ar trebui sa fie in continuare acolo, poate chiar si unele dintre clape.

„Pentru mine, bunurile pasagerilor, in special bagajele lor, sunt cele care prezinta cel mai mare interes. Lucrurile lor – daca suntem capabili sa recuperam mai multe in viitor – sunt cele care ajuta sa le concretizam povestile. Multi dintre pasageri sunt doar nume pe o lista si aceasta este o modalitate de a le pastra importanta”, a spus Tomasina Ray, care organizeaza colectia de artefacte Titanic detinuta de companie.

Aceasta va fi a noua vizita a RMS Titanic Inc la epava. Firma a atras controverse in ultimii ani cu dorinta sa declarata de a incerca sa aduca la suprafata o parte din echipamentul radio Marconi care a transmis apelurile de urgenta in noaptea naufragiului.

Nu se va intampla in aceasta expeditie, dar daca si cand se va intampla, ar insemna extragerea unui obiect din interiorul navei care se dezintegreaza.

Pentru multi, Titanic este mormantul celor 1.500 care au murit in acea noapte din 1912 si nu ar trebui atins, mai ales interiorul sau.

„Intelegem asta. Ne scufundam la Titanic pentru a invata cat de mult putem de la el; si asa cum ar trebui cu orice sit arheologic, o facem cu cel mai mare respect. Dar sa-l lasa in pace, sa lasam pasagerii si echipajul sa se piarda in istorie – asta ar fi cea mai mare tragedie dintre toate”, a spus cercetatorul James Penca.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: