„Toate bune aici”: Ultimele cuvinte ale echipajului de pe Titan inainte de implozie. Inca o ancheta privind implozia submersibilului Titan din 2023, menita sa „previna tragedii similare in viitor”

externe

Ultimele cuvinte auzite de la echipajul format din cinci persoane al submersibilului Titan inainte ca nava sa faca implozie in ocean si sa-i ucida au fost „toate bune aici”, a dezvaluit o audiere, potrivit BBC.

Anchetatorii de la Paza de Coasta a SUA au spus ca aceasta a fost printre ultimele comunicari dintre Titan si nava-mama inainte sa se piarda definitiv contactul.

Nava avea mai putin de doua ore de coborare catre epava Titanicului cand a facut implozie in iunie 2023.

Oficialii Garzii de Coasta au inceput luni o ancheta de doua saptamani care „are ca scop sa descopere faptele din jurul incidentului si sa elaboreze recomandari pentru a preveni tragedii similare in viitor”.

Este prima faza publica a unei investigatii care dureaza deja de 15 luni.

Intrebarile fara raspuns despre scufundarea nefasta a Titanului au alimentat o dezbatere prelungita asupra sigurantei si reglementarii explorarii submarine private.

OceanGate, producatorul cu sediul in statul Washington, s-a confruntat cu intrebari cu privire la alegerile sale de design, istoricul de siguranta si respectarea reglementarilor.

Consiliul de Investigatii Marine al Garzii de Coasta (MBI) este de asteptat sa audieze 10 fosti angajati OceanGate, inclusiv pe co-fondatorul Guillermo Sohnlein, si experti in siguranta maritima si explorarea submarina.

MBI este cel mai inalt nivel disponibil de ancheta privind victimele maritime din SUA si convoaca aproximativ o audiere pe an.

„Din miile de investigatii efectuate, mai putin de una se ridica la acest nivel. Speram ca aceasta audiere va ajuta la aducerea la lumina a cauzei tragediei si la prevenirea ca ceva de genul acesta sa se repete”, a spus presedintele Jason Neubauer.

Consiliul de conducere al Garzii de Coasta si al Consiliului National pentru Siguranta Transporturilor (NTSB) are autoritatea de a recomanda sanctiuni civile sau de a trimite sesizari privind urmariri penale catre Departamentul de Justitie al SUA.

O misiune de cautare care a implicat patru guverne s-a desfasurat dupa ce submersibilul a pierdut contactul cu nava-mama, Polar Prince, in dimineata zilei de 18 iunie 2023 si nu a reaparut niciodata.

La bord se aflau fondatorul si CEO-ul OceanGate, Stockton Rush, exploratorul britanic Hamish Harding, veteranul scafandru francez Paul Henri Nargeolet, omul de afaceri pakistanez Shahzada Dawood si fiul sau, Suleman, in varsta de 19 ani.

Resturile care contineau „presupusele lor ramasite umane” au fost recuperate in zilele urmatoare, cand autoritatile au concluzionat ca Titan a suferit o „implozie catastrofala”, sub o presiune imensa.

Anchetatorii au prezentat luni o recreare a calatoriei, inclusiv mesaje text intre Titan si Polar Prince.

Titan si-a inceput scufundarea la 09:17, ora locala, iar personalul de la bordul navei-mama a intrebat despre greutatea si adancimea la care se afla submersibilul, precum si daca mai poate vedea nava pe afisajul de la bord.

Comunicatiile au fost neregulate, dar la aproximativ o ora dupa scufundare, Titan a trimis un mesaj „Totul bine aici”.

Ultimul sau mesaj a fost trimis la ora locala 10:47 – la o adancime de 3.346 m. Dupa aceea, comunicarea s-a pierdut.

De asemenea, luni, pentru prima data, a fost afisata o imagine, realizata de un vehicul operat de la distanta, a bucatii de la coada Titanului asezata pe fundul marii.

Oficialii au prezentat o privire de ansamblu asupra Titanului, mentionand ca fuzelajul nu a fost niciodata supus unor teste terte si a fost lasat expus la intemperii si la alte elemente in timpul depozitarii.

In plus, au expus probleme grave pe care le-a experimentat submersibilul in expeditiile efectuate inainte de dezastru. In 2021 si 2022, pe parcursul a 13 scufundari pe Titanic, a avut 118 probleme legate de echipament.

Acestea includ caderea cupolei din fata cand a fost scoasa din mare, propulsoarele s-au defectat de la 3.500 m in jos si, intr-una dintre scufundari si-a pierdut bateriile, iar pasagerii au ramas blocati inauntru timp de 27 de ore.

Tony Nissen, fostul director de inginerie al companiei, a spus ca dovezile pe care le-a vazut sunt „deranjante… profesional si personal”.

Nissen a sustinut ca Stockton Rush, regretatul CEO al OceanGate, avea ultimul cuvant cu privire la majoritatea deciziilor de inginerie si era dificil de lucrat cu el.

„Stockton se lupta pentru ceea ce isi dorea, chiar daca acest lucru se schimba de la o zi la alta, si nu ar fi dat inapoi niciun centimetru. Cei mai multi oameni au cedat in fata lui Stockton in cele din urma, era o tortura”, a spus el.

In urma incidentului, OceanGate a suspendat toate operatiunile comerciale si de explorare. Compania nu are in prezent personal cu norma intreaga, dar va fi reprezentata de un avocat la MBI.

In cele douasprezece saptamani de anchete publice din North Charleston, Carolina de Sud, vor fi aprofundate „toate aspectele pierderii Titanului”, inclusiv „evenimentele istorice de dinainte de accident, conformitatea cu reglementarile, indatoririle si calificarile membrilor echipajului, sistemele mecanice si structurale, raspunsul in caz de urgenta si industria submersibila”.

Urmareste-ne si pe:

Mai mult despre: , ,

Comentarii: