Elevi maghiari dau in judecata Ministerul Educatiei pentru discriminare dupa ce au picat Bacalaureatul la Limba romana

news

tanara, CES, liceu, Iasi, amenintare cu moartea

Un grup de elevi maghiari din Harghita, care au picat examenul de Bacalaureat la proba de Limba si literatura romana, a decis sa actioneze in instanta Ministerul Educatiei, solicitand daune morale pentru discriminare.

Acestia sustin ca programa scolara, desi deja simplificata pentru elevii maghiari, este inca prea dificila si inadecvata pentru a-i ajuta sa invete limba romana in mod eficient, informeaza realitatea.

Elevii de etnie maghiara dau examen la mai multe materii decat elevii romani, printre care si Limba romana si Limba materna. Desi reusesc sa promoveze celelalte probe, acestia pica frecvent la Limba romana, ceea ce le compromite viitorul academic si le blocheaza accesul la facultate. Borboly Csaba, presedintele Consiliului Judetean Harghita, acuza Ministerul Educatiei ca este principalul responsabil pentru aceasta situatie si cere simplificarea suplimentara a programei scolare pentru elevii maghiari.

Desi programa pentru elevii maghiari a fost simplificata in ultimii 12 ani, oficialii locali considera ca aceasta reforma nu a fost suficienta. In prezent, elevii maghiari intampina dificultati in a intelege si comunica in limba romana, chiar si dupa 12 ani de scoala. Borboly Csaba sustine ca elevii invata doar sa memoreze concepte si cuvinte, fara sa fie capabili sa poarte o conversatie in limba romana. De asemenea, multi dintre acesti copii provin din familii in care parintii nu vorbesc fluent limba romana, agravand astfel problema.

Oficialii cer reducerea numarului de ore dedicate literaturii romane la doua pe saptamana si introducerea unei ore suplimentare de comunicare in limba romana. Argumentul este ca, desi elevii trebuie sa aiba cunostinte de baza despre scriitori precum Eminescu sau Ion Creanga, prioritatea ar trebui sa fie dezvoltarea abilitatilor de comunicare in limba oficiala.

Decizia de a actiona in instanta vine dupa ce Inalta Curte de Casatie si Justitie a constatat, in mai 2023, existenta unei discriminari in procesul de invatare a limbii romane pentru elevii maghiari. Desi aceasta decizie impunea ministerului sa ia masuri pentru a corecta situatia, pana in prezent nu s-a implementat nicio schimbare semnificativa. Avocatul elevilor, Szikszai Tamas, sustine ca aceasta decizie justifica cererea de daune morale.

In plus, procesul are si o componenta educationala, elevii cerand ca proba de Limba si literatura romana sa fie diferentiata fata de cea pentru elevii romani. Demeter Levente, inspector scolar in Harghita, a confirmat ca incepand cu acest an scolar, Bacalaureatul va fi sustinut in mod diferentiat, cu subiecte adaptate pentru sectia maghiara, similar modului in care se desfasoara Evaluarea Nationala.

Exista o dezbatere intre autoritatile locale, profesori si experti in educatie asupra cauzelor reale ale problemei. Borboly Csaba sustine ca statul roman nu ofera suficiente resurse si nu adapteaza corect programa scolara pentru elevii maghiari. Pe de alta parte, profesorii, precum Bogdan Ratiu, argumenteaza ca au fost alocate fonduri considerabile pentru formarea cadrelor didactice, iar profesorii au la dispozitie ghiduri si resurse gratuite.

Marian Stas, expert in educatie, considera ca problema are cauze complexe, care tin deopotriva de familii si de statul roman. El subliniaza ca elevii maghiari, cetateni ai Romaniei, trebuie sa invete limba romana pentru a se integra in societate, dar si ca statul nu a creat un cadru educativ adecvat nevoilor lor specifice.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: