Medicii din Suceava refuza cadourile pacientilor, sustine directorul Spitalului Judetean. Ei se tem de acuzatii de mita si de consecintele legale

news

In contextul recentelor anchete si arestari din sistemul medical romanesc, inclusiv cazul fostului ministru al Sanatatii, Nelu Tataru, medicii din judetul Suceava, in special cei de la Spitalul Clinic de Urgenta „Sfantul Ioan cel Nou”, au devenit extrem de precauti in privinta interactiunilor cu pacientii.

Personalul medical refuza orice tip de cadou, inclusiv flori si bomboane, de teama sa nu fie acuzati de mita. Situatia a fost descrisa de conf. univ. dr. Dimitrie Siriopol, directorul medical al spitalului, in cadrul emisiunii „Prima ora” de la televiziunea Intermedia, citat de monitotuldesuceava.ro.

„Am colegi care, la momentul actual, refuza flori, refuza bomboane. Spun: Imi pare rau, legea spune ca e mita si aveti grija ca si darea de mita se pedepseste.

Si atunci lumea e mai reticenta, se uita ciudat”, a precizat dr. Siriopol. Potrivit acestuia, medicii sunt pusi in situatii inconfortabile cand explica pacientilor ca orice cadou poate fi interpretat legal ca mita, ceea ce provoaca reactii ciudate si neincredere.

Aceasta precautie sporita a generat o „ruptura intre medic si pacient”, conform dr. Siriopol. Atmosfera tensionata din sistemul de sanatate ii afecteaza pe medici, care simt presiunea suspiciunilor pacientilor.

Multi dintre acestia au devenit tot mai reticenti si chiar insistenti in a oferi „atentii” medicilor, iar cand acestea sunt refuzate, relatia devine tensionata si lipsita de incredere.

Pentru a evita astfel de situatii, unii medici aleg sa renunte la locurile de munca din spitalele publice si sa se indrepte catre sectorul privat, unde, pe langa o plata mai buna, scapa de presiunea psihologica si de riscul de a fi acuzati pe nedrept. „Unii medici prefera sa renunte la a mai lucra in spitalul public, in favoarea sistemului privat, unde sunt platiti mai bine si fara niciun fel de stres”, a mentionat dr. Siriopol.

Pentru a evalua si a asigura calitatea actului medical, Spitalul Clinic de Urgenta „Sfantul Ioan cel Nou” din Suceava a implementat un sistem de feedback prin SMS, prin care pacientii sunt invitati sa raspunda la un chestionar de satisfactie dupa externare.

Potrivit dr. Siriopol, rezultatele acestui sistem arata ca peste 95% dintre pacienti se declara „multumiti si foarte multumiti” de serviciile medicale primite.

„Pe baza evaluarii raspunsurilor, in spitalul din Suceava nu sunt medici care conditioneaza actul medical sau care cer ‘atentii’ de la pacienti, ci dimpotriva, avem un grad ridicat de satisfactie,” a declarat Siriopol.

Aceasta evaluare ajuta spitalul sa monitorizeze constant calitatea serviciilor oferite si sa identifice posibilele probleme, insa rezultatele sugereaza ca medicii sunt deja precauti si dedicati actului medical, fara a astepta „atentii” din partea pacientilor.

Aceasta situatie arata complexitatea problemei, care se extinde dincolo de relatia medic-pacient. Atmosfera creata de anchetele recente si schimbarea in perceptia publica au generat o tensiune care ii determina pe unii pacienti sa fie mai reticenti sau suspiciosi fata de medici.

Specialistii din domeniu subliniaza ca este nevoie de masuri suplimentare pentru a imbunatati comunicarea si increderea intre cadrele medicale si pacienti, astfel incat acestia din urma sa inteleaga ca nu se mai asteapta „atentii” din partea lor si ca actul medical este dedicat exclusiv ingrijirii lor.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: