CNN: Ce-ar putea castiga Elon Musk de pe urma sprijinului masiv acordat lui Trump. „Niciun alt afacerist nu a facut mai mult pentru Trump”
Niciun alt afacerist nu a facut mai mult pentru a sustine candidatura fostului presedinte Donald Trump decat Elon Musk, remarca CNN intr-o analiza privind beneficiile cu care Musk s-ar putea alege de acum incolo de pe urma victoriei lui Trump.
Musk a donat pana acum aproape 119 milioane de dolari unui comitet de actiune politica pe care l-a infiintat pentru a-l sustine pe Trump, conform documentelor depuse la Comisia Electorala Federala. A aparut alaturi de Trump la mitinguri si a gazduit un interviu lingusitor cu acesta pe X, platforma sa social media.
„A pariat mult aici”, a declarat Daniel Ives, analist in domeniul tehnologiei la Wedbush Securities.
La inceputul zilei de miercuri, investitorii pariau deja ca victoria lui Trump va fi o victorie si pentru principalul holding public al lui Musk, Tesla (TSLA), trimitand actiunile producatorului sau de vehicule electrice in crestere cu 12% in tranzactiile de dinaintea lansarii pe piata. Astfel, valoarea actiunilor Tesla pe care Musk le detine direct a crescut cu peste 12 miliarde de dolari, ceea ce reprezinta o rentabilitate de peste 10.000% pentru cele 119 milioane de dolari pe care le-a donat lui Trump. Dar exista riscuri pentru Tesla, chiar si in urma victoriei lui Trump.
O mare parte din averea neta masiva a lui Musk se datoreaza sprijinului guvernamental pe care companiile sale, precum Tesla si SpaceX, l-au primit de-a lungul anilor. Chiar daca vicepresedintele Kamala Harris ar fi castigat, o mare parte din acesti bani ar fi continuat sa curga. Dar chiar daca o parte din sprijinul guvernamental pentru vehiculele electrice va fi de acum redus sau intrerupt, cum se va intampla probabil odata cu victoria lui Trump, averea lui Musk va ramane intacta. De fapt, Tesla ar putea beneficia daca sprijinul guvernamental pentru vehiculele electrice ar inceta.
Musk a postat numeroase tweet-uri pe platforma sa de social media X marti tarziu si miercuri devreme, sarbatorind victoria lui Trump.
„Poporul american i-a dat lui @realDonaldTrump un mandat foarte clar pentru schimbare in aceasta seara”, a scris el intr-unul dintre ele.
Trump a fost cat se poate de ostil vehiculelor electrice, afirmand ca acestea sunt prea scumpe, au o autonomie limitata si vor distruge locurile de munca si industria auto americana. Dar ceea ce ar putea parea cea mai mare lovitura pentru Tesla din partea unei noi presedintii Trump – o reducere, daca nu chiar sfarsitul sprijinului federal pentru vehiculele electrice – s-ar putea sa nu fie chiar atat de rau pentru Tesla si Musk.
Trump a promis sa puna capat unui lucru pe care il numeste „mandatul lui Biden privind vehiculele electrice”, chiar daca un astfel de mandat nu exista si nu este clar la ce se refera.
Sub conducerea lui Biden a existat un sprijin guvernamental semnificativ pentru construirea si achizitionarea de vehicule electrice, inclusiv imprumuturi de miliarde de dolari pentru a incuraja producatorii de automobile sa investeasca in fabrici pentru a construi vehicule electrice si baterii in Statele Unite, sprijin pentru statiile de incarcare si un credit fiscal de 7.500 de dolari pentru multi cumparatori de masini electrice.
Multi experti din industrie cred ca Trump va pune capat acestor programe. Trump ar putea ordona Departamentului Trezoreriei sa schimbe regulile care determina cand cumparatorii de masini se califica pentru credit, limitand in mare masura disponibilitatea creditului fiscal. Sau, daca Trump are un Congres controlat de republicani, ar putea obtine adoptarea unei legi care sa elimine creditul complet.
Dar Musk a declarat ca nu este ingrijorat de sfarsitul creditului fiscal, deoarece Tesla il vede ca un avantaj pentru eforturile producatorilor auto traditionali de a intra pe piata masinilro electrice si de a oferi mai multa concurenta.
„Eliminati subventiile. Vor ajuta doar Tesla”, a postat Musk pe X in iulie.
Din cauza concurentei sporite, vanzarile globale ale Tesla au scazut cu 2% in primele noua luni ale acestui an comparativ cu anul trecut. Vanzarile si profitul au reusit sa se imbunatateasca in trimestrul al treilea, insa a fost pentru prima data cand compania a inregistrat o astfel de scadere in istoria sa.
Trump ar putea fi insa mai predispus sa dea unda verde proiectului lui Musk pentru adevarate vehicule care se conduc singure, a spus Ives, impreuna cu o flota de asa-numite „robotaxi” pentru a oferi plimbari fara niciun fel de sofer la bord.
Pana in prezent, functiile existente de asistare a soferului ale companiei, cunoscute sub numele de Autopilot si Full Self-Driving, sau FSD, se confrunta cu investigatii din partea autoritatilor federale de reglementare a sigurantei dupa o serie de accidente in care a fost implicata tehnologia. Aceste investigatii ar putea incetini aprobarea ca masinile Tesla cu conducere autonoma adevarata sa fie permise pe sosele, in ciuda afirmatiei lui Musk, contestata pe scara larga, ca Tesla care utilizeaza FSD sunt deja mai sigure decat cele conduse de oameni.
„Sub Trump, aceste investigatii ar putea disparea incet”, a declarat Ives.
Nu tot sprijinul guvernamental pentru vehiculele electrice este posibil sa dispara in urmatoarea administratie a lui Trump. Pe langa creditul fiscal pentru cumparatori, o mare parte din banii contribuabililor cheltuiti pentru a sprijini adoptarea vehiculelor electrice se prezinta sub forma unor imprumuturi guvernamentale acordate producatorilor de automobile si furnizorilor acestora pentru a construi fabrici in statele „rosii” din sud. Este putin probabil ca Trump sa doreasca sa reduca acest sprijin si promisiunea de locuri de munca in aceste state, chiar daca acestea vor reprezenta in cele din urma o concurenta pentru Musk si Tesla.
Producatorii auto traditionali spun ca vor merge mai departe cu planurile lor de a construi si vinde mai multe vehicule electrice in viitor. Acestia spun ca vehiculele electrice reprezinta viitorul industriei, chiar daca rata de cumparare a incetinit recent.
Producatorii de automobile fac presiuni pentru a vinde mai multe ,masini electrice (EV-uri), astfel incat companiile sa poata respecta reglementarile de mediu din ce in ce mai stricte din Statele Unite, Europa si Asia. Chiar daca Trump convinge EPA sa schimbe normele privind emisiile aici, producatorii de automobile vor pastra un stimulent pentru a continua sa produca EV-uri pentru a respecta reglementarile din alte parti, sau normele de mediu mai stricte din multe state americane, inclusiv California, care are propriile sale norme mai stricte privind emisiile, urmate de multe alte state.
Expertii din industrie spun ca nu se asteapta ca cresterea vanzarilor de vehicule electrice sa se opreasca, chiar daca Trump schimba normele privind emisiile, partial datorita cererii in crestere din partea consumatorilor.
„Am putea asista la achizitionari mult mai lente ale vehiculelor electrice (in cazul unei modificari a reglementarilor)”, a declarat Jeff Schuster, seful global al sectorului auto la GlobalData, un consultant din industrie. „Dar, cu toate investitiile, nu este probabil sa vedem o inversare”.
Cea mai mare problema pentru Tesla odata cu victoria lui Trump este ca ar putea exista un nou razboi comercial cu China, a declarat Ives, avand in vedere importanta fabricii sale din Shanghai pentru vanzarile si profiturile sale globale.
Odata cu victoria lui Trump, „el va fi mult mai dur cu China, iar atunci aspectele negative ar putea depasi aspectele pozitive pentru Tesla”, a declarat Ives. „Peste 40% din livrari provin de pe piata din China. Tesla ar fi prinsa in focul incrucisat”.
Si ar putea fi, de asemenea, o problema pentru Tesla daca Trump il angajeaza pe Musk sa conduca eforturile administratiei sale de a reduce ceea ce ei numesc risipa guvernamentala, asa cum au mentionat cei doi in timpul campaniei electorale.
Indiferent de rezultatul acestor eforturi si daca Musk are sau nu un rol guvernamental formal sau informal in noua administratie a lui Trump, ultimul lucru pe care investitorii Tesla l-ar dori este ca Musk sa fie distras si mai mult de la conducerea Tesla, a declarat Ives.
„Este mai mult timp departe de Tesla intr-un moment in care vrei mai multa atentie pentru Tesla”, a spus Ives.
Impact redus asupra SpaceX si X
Cealalta afacere importanta a lui Musk, SpaceX, probabil ca nu ar fi avut relatii semnificativ diferite cu guvernul federal, indiferent cine este ales. Principalul sau concurent, Boeing, are probleme grave cu navetele spatiale pe care NASA le-a contractat pentru a transporta astronautii la si de la Statia Spatiala Internationala.
In ce priveste reteaua X, fostul Twitter, managementul luiMusk a fost criticata pe scara larga, in special de democrati, pentru raspandirea de informatii false. Dar X nu a fost inchisa sau impiedicata de actiuni guvernamentale nici sub Biden, iar noua administratie Trump probabil ca nu va lua nicio masura impotriva sa. Avand in vedere pierderile financiare inregistrate de la achizitionarea companiei, aceasta reprezinta in prezent o parte relativ mica din valoarea neta totala a lui Musk.