A doua incercare a lui Von der Leyen de a crea un bilet unic de calatorie cu trenul pe intregul continent: „Calatoria transfrontaliera cu trenul este inca prea dificila pentru multi cetateni”

externe

ursula von der leyen

Presedintele Comisiei Europene, Ursula Von der Leyen, a promis calatorii feroviare cu bilet unic pe intregul continent in campania sa de realegere in Parlamentul European, insa o initiativa similara din mandatul sau anterior de cinci ani nu a vazut niciodata lumina zilei, relateaza Euractiv.

Pasagerii care calatoresc cu trenul prin diferite tari europene trebuie adesea sa cumpere bilete separate de la operatori diferiti. Ei nu au nicio protectie in cazul in care primul tren intarzie sau este anulat si pierd legatura.

„Calatoria transfrontaliera cu trenul este inca prea dificila pentru multi cetateni”, a scris von der Leyen intr-un document care a insotit discursul sau de realegere din 18 iulie in fata parlamentarilor europeni.

Comisia va propune un nou regulament privind rezervarea si emiterea digitala unica a biletelor, astfel incat „europenii sa poata cumpara un singur bilet pe o singura platforma si sa beneficieze de drepturile pasagerilor pentru intreaga lor calatorie”, a precizat von der Leyen.

Desi suna promitator, aceasta nu este prima incercare a Comisiei.

In decembrie 2020, „Strategia privind mobilitatea durabila si inteligenta” a Comisiei s-a angajat sa emita recomandari pentru a „sprijini dezvoltarea serviciilor de ticketing multimodal, impreuna cu o initiativa privind ticketingul, inclusiv cel feroviar”.

Aceasta a condus la propunerea de regulament privind serviciile digitale de mobilitate multimodala (MDMS), care ar fi permis europenilor sa cumpere un singur bilet pentru intreaga calatorie transfrontaliera.

Victor Thevenet, manager pentru politica feroviara in cadrul ONG-ului Transport & Environment (T&E), a declarat ca in propunerea initiala a MDMS existau doua posibilitati: infiintarea unei platforme independente de rezervare cu acces la toate datele care sa vanda biletele diferitilor operatori, inclusiv biletele combinate, sau doar o platforma de cautare care sa comunice ofertele separate puse in vanzare.

Carlos Ambel, director senior la T&E, a scris intr-o postare pe blog in septembrie 2023 ca „(atunci) comisarul pentru transporturi Adina Valean a intarziat publicarea, facand imposibila adoptarea acesteia inainte de sfarsitul mandatului parlamentar”.

„A incercat sa faca presiuni pentru o propunere mai putin ambitioasa, care nu ar permite platformelor independente de rezervare sa vanda biletele operatorilor feroviari traditionali, ci doar sa arate conexiunea”, a sustinut el.

Potrivit lui Ambel, acest lucru s-a datorat lobby-ului din partea operatorilor feroviari, care „se tem ca vor pierde venituri din vanzarea biletelor”.

Alberto Mazzola, directorul executiv al Comunitatii societatilor europene de cai ferate si infrastructura – CER, a declarat ca, desi industria feroviara sprijina masurile de imbunatatire a ticketingului international, acest lucru „nu ar trebui sa se faca in detrimentul operatorilor de transport”.

„Intreprinderile feroviare functioneaza pe baza unor marje mici, cu costuri fixe ridicate, astfel incat orice interventie de reglementare care reduce aceste marje va avea ca rezultat potential diminuarea serviciilor, cu un impact negativ asupra pasagerilor”, a declarat el.

CER a anuntat recent ca lucreaza la un instrument IT care ar „armoniza din punct de vedere tehnic distributia biletelor de tren si ar permite multimodalitatea”, cunoscut sub numele de Modelul deschis de vanzare si distributie (OSDM), care a fost deja implementat in Suedia.

Spre deosebire de anuntul recent al lui von der Leyen, care s-a axat doar pe transportul feroviar, propunerea MDMS combina diverse moduri de transport. Scopul era de a facilita rezervarea biletelor, dar si de a facilita compararea diferitelor optiuni de calatorie si planificarea rutelor.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: