A inviat esuata Norica Nicolai. Vrea sa schimbe Constitutia pentru ca Iohannis sa fie suspendat si anchetat mai usor
Dupa o absenta de aproape trei saptamani din spatiul public, ca urmare a esecului rusinos de la europarlamentare, Norica Nicolai reapare cu propuneri de modificare a Constitutiei.
Norica Nicolai vrea ca imunitatea parlamentarilor si a presedintelui tarii sa fie „reglementate” in Constitutie. Ea sugereaza ca ar fi cazul ca presedintele tarii sa poata fi anchetat mai usor, sa i se poata ridica imunitatea in conditii mai favorabile celor care propun acest lucru.
„Trebuie in momentul de fata sa profitam de aceasta discutie, ca nu revizuim in fiecare zi Constitutia. Imi doresc sa avem o revizuire foarte serioasa a Constitutiei si noi vom face niste propuneri foarte clare. Ma gandesc sa vedem care sunt atributiile Guvernului, Parlamentului si Presedintelui, pentru ca in momentul de fata sunt chestiuni care pot duce la blocaje constitutionale si nu cred ca este normal ca CCR sa fie arbitrul permanent, asta inseamna ca ai de-a face cu o clasa politica imatura, incapabila sa gestioneze politic realitatea.
Doi, va trebui reglementata imunitatea, sa vedem procedurile de ridicare a imunitatii si pentru parlamentari si pentru Presedinte, pentru toata lumea trebuie sa existe acelasi timp de standarde. Trebuie sa ne gandim la drepturile economice si dupa aceea la atributiile CCR”, a declarat Norica Nicolai pentru stiripesurse.ro.
Imunitatea prezidentiala este insa aproape identica cu imunitatea parlamentara si este reglementata in principal de Articolul 84 al Constitutiei Romaniei. Acesta prevede in primul rand ca presedintele nu poate fi tras la raspundere juridica pentru voturile sau pentru opiniile politice exprimate in exercitarea mandatului, apoi ca imunitatea prezidentiala este supusa acelorasi reglementari ca si cea parlamentara, si anume Articolului 72 al Constitutiei Romaniei.
Astfel, presedintele poate fi urmarit si trimis in judecata penala pentru fapte care nu au legatura cu voturile sau cu opiniile politice exprimate in exercitarea mandatului, dar nu poate fi perchezitionat, retinut sau arestat fara incuviintarea Parlamentului, dupa ascultarea sa. Urmarirea si trimiterea presedintelui in judecata penala se poate face numai de catre Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, competenta de judecata apartinand Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
In ceea ce priveste punerea sub acuzare a presedintelui, Articolul 96 al Constitutiei Romaniei prevede ca presedintele Romaniei poate fi pus sub acuzare, pentru inalta tradare, de catre Camera Deputatilor si Senat, in sedinta comuna, cu votul a cel putin doua treimi din numarul deputatilor si senatorilor. Propunerea de punere sub acuzare poate fi initiata de majoritatea deputatilor si senatorilor si se aduce, neintarziat, la cunostinta Presedintelui Romaniei pentru ca acesta sa poata da explicatii cu privire la faptele ce i se imputa. Presedintele este suspendat de drept incepand de la data punerii sub acuzare si pana la data demiterii. Competenta de judecata in ceea ce priveste cazurile in care este acuzat presedintele Romaniei apartine Inaltei Curti de Casatie si Justitie, acesta fiind demis de drept la data ramanerii definitive a hotararii de condamnare.