Armata americana a organizat primul duel aerian intre un avion condus de un pilot uman si unul dirijat de inteligenta artificiala
Armata americana a realizat primul duel aerian din istorie intre un pilot uman si un avion de lupta controlat de AI.
Avionul F-16 controlat de calculator a infruntat un avion F-16 cu echipaj uman intr-o lupta aeriana la baza aeriana Edwards din California, in septembrie anul trecut, au anuntat ieri fortele aeriene americane, citate de publicatia Defense News.
Deplasandu-se cu viteze de pana la 2.000 km pe ora, cele doua avioane au exersat atat scenarii defensive si ofensive, cat si lupte la mica distanta, cunoscute sub numele de dogfighting. La un moment dat, ele s-au apropiat la doar 200 de metri unul de celalalt.
Imagini ale luptei aeriene, publicate de Agentia americana pentru proiecte de cercetare avansata in domeniul apararii (DARPA), arata cum cele doua avioane cu reactie trec unul pe langa celalalt in timp ce strabat cerul.
Denumita X-62A Variable Stability In-flight Simulator Test Aircraft sau VISTA, aeronava autonoma este o versiune modificata a unui F-16 care a fost dotat cu un program de inteligenta artificiala.
De cand a fost construit, in decembrie 2022, avionul a fost scos la cel putin 21 de zboruri de testare, totalizand peste 17 ore de zbor si fiind prima data cand invatarea automata a fost folosita pentru a pilota un avion de lupta.
In timpul zborului, algoritmul de inteligenta artificiala de pe avionul cu reactie analizeaza datele si ia decizii in timp real, un proces numit invatare automata, care reflecta modul in care pilotii de vanatoare isi perfectioneaza instinctele de-a lungul anilor de practica.
Realizarea unui duel aerian intre un avion cu reactie cu inteligenta artificiala si un om marcheaza un „moment de transformare in istoria aerospatiala”, a afirmat DARPA intr-un comunicat.
In timp ce armata americana piloteaza avioane autonome de zeci de ani, invatarea automata a fost interzisa in mod istoric din cauza riscului ridicat si a lipsei de control independent.
„Trebuie sa putem avea incredere in acesti algoritmi pentru a-i folosi intr-un cadru real”, a declarat locotenent-colonelul Ryan Hefron, manager de program la DARPA.
De cand DARPA a fondat programul Air Combat Evolution (ACE) in 2019, a facut mai multi pasi inainte cheie pentru a face ca aeronavele cu inteligenta artificiala sa fie utilizate in siguranta.
In 2019, software-ul AI a fost folosit pentru prima data impotriva unui pilot uman de F16 intr-un simulator, zdrobindu-l cu 5-0 intr-o serie de dueluri unu la unu.
Inca de la crearea avionului VISTA, au fost implementate o serie de instructiuni de siguranta pentru a se asigura ca acesta evita coliziunile si protejeaza siguranta umana acolo unde este posibil, facandu-l potrivit pentru manevrele din viata reala.
„Caracteristicile unice de siguranta ale X-62 au fost esentiale pentru a ne permite sa ne asumam riscuri tehnice ridicate”, a explicat colonelul James Valpiani, comandantul scolii de piloti de testare a fortelor aeriene americane.
Frank Kendall, seful fortelor aeriene americane, a descris VISTA ca avand un „rol transformator”, adaugand: „VISTA a fost un proiect de cercetare si dezvoltare in domeniul aviatiei militare: „Echipa X-62A a demonstrat ca autonomia de ultima generatie bazata pe invatare automata poate fi folosita in siguranta pentru a efectua manevre de lupta dinamice”.
Locotenent-colonelul Ryan Hefron, managerul programului ACE, a declarat: „2023 a fost anul in care ACE a facut din invatarea automata o realitate in aer”.