Atacurile teroristilor houthi din Marea Rosie obliga marile companii de transport maritim sa evite aceasta ruta si vor duce la cresteri de preturi la marfurile transportate

externe

Atacurile rebelilor houthi din Yemen asupra navelor comerciale din Marea Rosie au speriat unele dintre cele mai importante companii de transport maritim si giganti petrolieri din lume, redirectionand efectiv comertul mondial de pe o artera cruciala pentru bunurile de consum si aprovizionarea cu energie, ceea ce se asteapta sa provoace intarzieri si cresterea preturilor.

British Petroleum a declarat luni ca a „decis sa intrerupa temporar toate tranzitele prin Marea Rosie”, inclusiv transporturile de petrol, gaze naturale lichide si alte bunuri energetice. Descriind-o ca pe o „pauza de precautie”, corporatia de petrol si gaze cu sediul la Londra a declarat ca prioritatea sa este siguranta echipajelor navelor comerciale.

Potrivit cotidianului The Times of Israel, atat pretul petrolului, cat si cel al gazelor naturale din Europa au crescut partial din cauza tensiunilor provocate de atacurile rebelilor Houthi, sustinuti si inarmati de Iran, care au confirmat luni doua noi atacuri in Marea Rosie. Pe aceasta cale navigabila ingusta, care separa Yemenul de Africa de Est, se estimeaza ca trece aproximativ 10% din comertul mondial.

In afara de aprovizionarea cu energie care ajunge in Europa si dincolo de aceasta cu ajutorul petrolierelor, produsele alimentare, cum ar fi uleiul de palmier si cerealele, precum si majoritatea produselor manufacturate din lume se deplaseaza cu ajutorul navelor container – multe dintre ele indreptandu-se prin Canalul Suez.

„Aceasta este o problema pentru Europa si pentru Asia”, a declarat John Stawpert, director principal pentru mediu si comert al Camerei Internationale a Navigatiei, care reprezinta 80% din flota comerciala mondiala.

El a precizat ca 40% din comertul dintre Asia si Europa trece in mod normal prin aceasta cale navigabila: „Are potentialul de a avea un impact economic urias”.

Pentru a face fata acestei amenintari tot mai mari, secretarul american al apararii, Lloyd Austin, a anuntat luni seara, in Bahrain, ca SUA si o serie de alte natiuni creeaza o noua forta pentru a proteja navele care tranziteaza Marea Rosie.

„Aceasta este o provocare internationala care necesita o actiune colectiva”, a declarat Austin in declaratia publicata marti, imediat dupa miezul noptii, in Bahrain, dupa calatoria sa de luni in Israel. „Prin urmare, astazi anunt infiintarea Operatiunii Prosperity Guardian, o noua si importanta initiativa multinationala de securitate.”

Regatul Unit, Bahrain, Canada, Franta, Italia, Olanda, Norvegia, Seychelles si Spania se vor alatura SUA in noua misiune. Unele dintre tari vor efectua patrule comune, in timp ce altele vor oferi sprijin in materie de informatii in sudul Marii Rosii si in Golful Aden, potrivit initiativei.

Crearea initiativei colective vine dupa ce patru dintre cele mai mari cinci companii de transport maritim de containere din lume au intrerupt sau redirectionat miscarile prin Marea Rosie in ultimele zile din cauza amenintarii.

MSC, Maersk, CMA CGM Group si Hapag-Lloyd sunt lideri in aliantele care transporta cea mai mare parte a bunurilor de consum intre Asia si Europa, astfel ca „practic toate serviciile vor trebui sa faca aceasta redirectionare”, a declarat Simon Heaney, senior manager de cercetare in domeniul containerelor pentru Drewry, o companie de consultanta in domeniul cercetarii maritime.

Daca vor fi redirectionate, navele vor trebui sa ocoleasca in schimb Capul Bunei Sperante din partea de jos a Africii, adaugand ceea ce unii analisti au spus ca ar putea fi o saptamana pana la zece zile sau chiar mai mult la calatorii.

„Impactul va fi un timp de tranzit mai lung, mai mult combustibil cheltuit, mai multe nave necesare, potentiale perturbari si intarzieri – cel putin la primele sosiri in Europa”, a spus el, mentionand ca navele ar putea ajunge in porturi dupa calatoriile lor mai lungi „in grupuri”.

 

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: