AUR ii sustine pe judecatorii rosii din CCR: „CJUE a lansat un un veritabil atac la independenta Romaniei”
Alianta pentru Unirea Romanilor (AUR) critica decizia Curtii de Justitie a Uniunii Europene potrivit careia judecatorii instantelor nationale pot sa nu aplice deciziile Curtilor Constitutionale care contravin dreptului UE, afirmand ca aceasta este „un veritabil atac” la independenta Romaniei. Pozitia AUR vine la 12 ore dupa un comunicat similar al CCR.
Alianta pentru Unirea Romanilor (AUR) arata, intr-un comunicat de presa transmis vineri, ca decizia Curtii de Justitie a Uniunii Europene potrivit careia judecatorii instantelor nationale pot sa nu aplice deciziile Curtilor Constitutionale care contravin dreptului UE, iar caracterul Mecanismului de cooperare si de verificare (MCV) este obligatoriu, reprezinta „un veritabil atac” la independenta Romaniei, dar si la independenta fiecarui stat membru UE.
Conform sursei citate, desi decizia din 21 decembrie este pronuntata intr-o cauza a Romaniei, principiile acesteia sunt aplicabile oricarui stat membru al Uniunii Europene.
„Daca Germania, Ungaria si Polonia au reactionat pana acum in sensul ignorarii anumitor semnale primite de la Bruxelles, iata ca Romania se vede pusa in situatia de a ignora chiar o decizie a CJUE, pentru a fi in randul statelor suverane membre ale UE. CCR s-a pronuntat clar: numai dupa revizuirea Constitutiei, poate fi aplicata o astfel de hotarare.
Art. 11 alin. 3 din Constitutia Romaniei prevede ca, daca in tratate exista dispozitii contrare Constitutiei Romaniei, acestea vor putea fi ratificate numai dupa revizuirea Constitutiei, iar art. 148 din Constitutia Romaniei plaseaza dreptul UE deasupra legislatiei Romaniei, dar nu deasupra Constitutiei Romaniei.
In acelasi timp, chiar CCR analizeaza constitutionalitatea legilor si ordonantelor din punctul de vedere al respectarii art. 148 din Constitutie, adica suprematia dreptului UE. Judecatorul national de drept comun nu poate sa nu aplice o decizie a CCR, deoarece aceasta este general obligatorie pentru toate autoritatile, institutiile si cetateni, iar daca nu o aplica, inseamna ca greseste si trebuie sa fie sanctionat”, a declarat senatorul Claudiu Tarziu, co-presedinte AUR, citat in comunicat.
La randul sau, deputatul George Simion a afirmat ca le solicita presedintelui, premierului si ministrului de Externe sa notifice Comisia Europeana ca MCV a expirat.
„In privinta MCV, acesta a fost impus ca o conditie de preaderare la UE, dar, conform Actului de aderare, el trebuia sa functioneze pe o perioada de maxim 3 ani. Nici nu se poate admite ca, in scopul aderarii, Romania sa fi acceptat tutela UE in domeniul justitiei pe o perioada nedeterminata, asa cum prevede hotararea CJUE, organismele europene actionand ca un factor de presiune si la 11 ani de la expirarea MCV, inclusiv prin mecanismele jurisdictionale.
Desi CJUE sustine ca MCV a fost prelungit si dupa termenul de 3 ani, dupa acest termen nu mai exista sanctiunea specifica mentionata in art. 37-38 din Actul de aderare si corelata cu MCV, respectiv masurile de salvgardare. In lipsa posibilitatii aplicarii acestei sanctiuni, MCV in integralitate devine doar o norma de recomandare.
Cerem presedintelui disparut la golf, Klaus Iohannis, prim-ministrului Nicolae Ciuca si ministrului de externe Bogdan Aurescu sa notifice Comisia Europeana asupra expirarii MCV si luarii in considerare a rapoartelor emise de catre aceasta institutie europeana numai cu titlu de recomandare”, a subliniat deputatul George Simion, co-presedinte AUR.
In comunicat se arata ca Alianta pentru Unirea Romanilor indeamna la initierea unui dialog inter-guvernamental, intrucat este nevoie de unanimitate intre state atunci cand se doreste modificarea bazelor de functionare a Uniunii Europene. „In Uniunea Europeana, ori toate statele sunt egale, ori niciunul”, sustin reprezentanti AUR.
Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) afirma ca decizia CJUE referitoare la faptul ca judecatorii nu pot fi cercetati disciplinar pentru sentinte care nu respecta decizii ale CCR, daca acestea contravin dreptului UE, nu produce efecte in mod practic decat dupa revizuirea Constitutiei in vigoare, „care, insa, nu se poate face de drept”.