Seful Statului Major Intrunit al armatei a avertizat joi ca avioanele F-16 nu vor actiona ca o „arma magica” pentru Ucraina, dar SUA sprijina pe deplin un grup de aliati NATO care preia conducerea in ceea ce priveste instruirea si eventualul transfer al avioanelor catre Kiev, scrie Politico.
„Rusii au 1.000 de avioane de vanatoare de generatia a patra”, a declarat presei la Pentagon presedintele Statului Major Intrunit, generalul Mark Milley, dupa o reuniune virtuala a Grupului multinational de contact pentru apararea Ucrainei. „Daca vreti sa contestati Rusia in aer, veti avea nevoie de o cantitate substantiala de avioane de vanatoare de generatia a patra si a cincea, asa ca, daca va uitati la curba costurilor si faceti o analiza, cel mai inteligent lucru care trebuia facut este exact ceea ce am facut noi, si anume sa furnizam o cantitate semnificativa de mijloace de aparare aeriana integrata pentru a acoperi spatiul de lupta si a le refuza rusilor spatiul aerian.”
Comentariile lui Milley au urmat unor declaratii similare facute saptamana aceasta de secretarul Fortelor Aeriene, Frank Kendall, care a declarat ca avioanele „nu vor schimb dramatic jocul” pentru Ucraina.
Avioanele de vanatoare sunt mult mai scumpe decat proiectilele de artilerie si vehiculele terestre, pe care aliatii occidentali s-au concentrat sa transfere in Ucraina pentru a ajuta la respingerea fortelor rusesti in sud. Cheltuirea banilor pe aceste arme pe termen scurt, spre deosebire de avioanele de razboi costisitoare cu nevoile lor logistice complexe, a meritat, a aratat Milley.
„Daca va uitati la F-16, 10 F-16 [costa] un miliard de dolari, intretinerea costa inca un miliard de dolari, deci este vorba de 2 miliarde de dolari pentru 10 avioane”, a spus Milley, adaugand ca daca avioanele ar fi fost trimise mai devreme, ar fi mancat finantarea pentru alte capacitati care au ajutat Ucraina.
„Nu exista arme magice in razboi, F-16 nu sunt si nici altceva nu este”, a spus el.
Tot joi, secretarul Apararii, Lloyd Austin, a anuntat ca Danemarca si Olanda preiau conducerea coalitiei comune pentru a antrena pilotii ucraineni pe avioane de lupta moderne. El a precizat ca Norvegia, Belgia, Polonia si Portugalia s-au angajat sa ia parte la pregatire.
Coalitia intentioneaza sa instruiasca initial aproximativ 20 de piloti ucraineni, desi numarul exact va depinde de capacitatea tarilor de a sustine proiectul, potrivit unui purtator de cuvant al guvernului britanic, caruia a preferat sa ramana anonim.
Ucraina va avea nevoie de o rezerva de piloti care sa invete notiunile de baza ale zborului si care apoi sa poata trece la avioane cu reactie, a spus purtatorul de cuvant. In acest scop, prima etapa de instruire se va axa pe pregatirea de baza la sol a pilotilor ucraineni. Instruirea pentru F-16 va avea loc intr-un loc din Europa, au declarat oficialii Departamentului Apararii.
Au ramas fara raspuns intrebarile referitoare la cine va trimite avioanele F-16 sau alte avioane la Kiev odata ce antrenamentul se va incheia si ce rol va juca SUA, in afara de a da unda verde transferului aeronavelor de la tari terte catre Ucraina.
Efortul privind F-16 a inceput abia acum, dupa ce presedintele Joe Biden a declarat saptamana trecuta ca SUA va sprijini antrenarea ucrainenilor pe aceste avioane, o rasturnare dramatica de situatie fata de refuzul anterior al administratiei .
Insa, in conditiile in care o mare parte din ajutorul destinat sa sprijine contraofensiva planificata de Ucraina a fost livrat si in conditiile in care numarul de atacuri cu rachete asupra tintelor civile din Kiev a crescut, liderii ucraineni au lansat o noua campanie de presiune publica in ultimele saptamani, insistand ca avioanele ar fi de nepretuit in misiunile de aparare aeriana.
Zeci de F-16 se afla in diverse configuratii si in diferite stari de pregatire in SUA si in Europa. Pe masura ce mai multe tari NATO vor cumpara mai multe F-35, avioanele mai vechi vor deveni disponibile, desi vor avea probabil nevoie de modernizari, potrivit lui R. Clarke Cooper, fost sef al departamentului de afaceri politico-militare din cadrul Departamentului de Stat, in prezent senior fellow nerezident la Atlantic Council.
„Pe baza precedentelor, nu ar trebui sa fie prea dificil” pentru fiecare tara in parte, a adaugat el, intrucat mai multe dintre ele si-au vandut deja F-16 mai vechi cu binecuvantarea Washingtonului.
Marea intrebare acum pentru NATO este cine are avioane transferabile in hangarele lor care pot fi trimise in Ucraina.
Pe masura ce flotele imbatranesc si F-35 incep sa soseasca in numar mai mare, tari din intreaga lume s-au apucat sa achizitioneze avioane F-16 mai vechi.
Norvegia a vandut recent 32 dintre avioanele sale F-16 Romaniei si asteapta acordul Washingtonului pentru a vinde inca o duzina de avioane catre Draken, o companie privata care a incheiat contracte cu Pentagonul pentru a efectua misiuni de antrenament.
Danemarca isi vinde avioanele F-16 in strainatate, cel mai recent lucrand la un acord cu Columbia, si are in vedere sa faca acelasi lucru cu Argentina, un proces care a atras atentia Congresului.
In timpul unei audieri a Comitetului pentru Servicii Armate al Senatului cu liderii Fortelor Aeriene din aceasta luna, senatorul Mark Kelly (D-Ariz.) a declarat ca exista pericolul ca Argentina sa cumpere avioane de lupta chinezesti daca SUA nu aproba potentiala vanzare daneza de F-16.
Fostul presedinte al PSD, Liviu Dragnea, a confirmat recent ca exista o intelegere intre actuala…
Presedintele ucrainean Volodimir Zelenski a declarat, sambata, ca Kievul ar dori sa puna capat razboiului…
Liderii marilor democratii ale Grupului celor Sapte (G7) au reiterat sambata, printr-un comunicat, angajamentul de…
Peste 10.000 de persoane au fost identificate in cadrul unei anchete privind o vasta retea…
Franta se confrunta cu o crestere alarmanta a violentei legate de droguri, de la crime…
Un avion Boeing 737-800 Max al Southwest Airlines, cu pasageri la bord, a fost lovit…