„Bateria revolutionara” din Suedia poate reduce dependenta de China
Industriile europene din domeniul energiei si al vehiculelor electrice ar putea reduce dependenta de materiile prime rare din China dupa lansarea unei baterii cu ioni de sodiu „revolutionare”, potrivit dezvoltatorului suedez al acesteia.
Northvolt, singurul mare producator de baterii electrice din Europa, a declarat ca a realizat o baterie mai ieftina si mai sustenabila, conceputa pentru a stoca electricitate, care nu utilizeaza litiu, nichel, grafit si cobalt, potrivit The Guardian.
Industria de baterii electrice din Marea Britanie si Europa se bazeaza pe materii prime sau baterii finalizate, care provin din China si din alte tari asiatice.
Northvolt a declarat ca noua sa baterie, care are o densitate de energie de peste 160 de wati pe ora , a fost conceputa pentru centralele de stocare a energiei electrice, dar ar putea fi utilizata in viitor in vehicule electrice, cum ar fi scuterele pe doua roti.
„Utilizarea tehnologiei cu ioni de sodiu nu este noua, dar credem ca acesta este primul produs complet lipsit de materii prime critice. Este o descoperire fundamentala”, a declarat Patrik Andreasson, vicepresedinte al Northvolt pentru strategie si sustenabilitate. „Acest lucru ofera o optiune care nu depinde de anumite parti ale lumii, inclusiv de China.”
Prototipul bateriei a fost dezvoltat in laboratoarele companiei din Vasteras, Suedia, si va fi prezentat clientilor anul viitor. Compania nu a decis inca unde va fi fabricata bateria in cantitati mai mari.
Stocarea energiei electrice in baterii la scara industriala este considerata cruciala pentru decarbonizarea retelelor electrice nationale. Proiectele cu baterii stocheaza energia produsa de panourile eoliene si solare, care poate fi utilizata atunci cand vantul bate mai incet sau soarele nu straluceste.
Parlamentarii britanici si-au exprimat de mult timp ingrijorarea cu privire la dependenta de resursele limitate ale Chinei pentru minerale esentiale, in contextul deteriorarii relatiilor anglo-chineze si al unei industrii auto care se orienteaza rapid catre vehicule electrice. Producatorii de baterii au cautat sa isi diversifice lanturile de aprovizionare si sa utilizeze tehnologii alternative in incercarea de a combate aceasta situatie.
Marea Britanie si vecinii sai spera sa dezvolte industrii interne de baterii electrice, cu succese diferite. Britishvolt, care spera sa construiasca o gigafabrica de 3,8 miliarde de lire sterline in nordul Angliei, s-a prabusit la inceputul acestui an, dar sectorul a primit un impuls prin decizia proprietarului Jaguar Land Rover, Tata, de a construi o fabrica specializata de 4 miliarde de lire sterline in Marea Britanie.
Andreasson a declarat: „Cand te gandesti la securitatea energetica, este de neconceput sa te gandesti la functionarea fara lideri. Impactul crearii de locuri de munca pe care il poate aduce nu poate fi subestimat. Trebuie sa aveti campioni locali sau regionali.”
Northvolt a produs prima sa celula de baterie litiu-ion la o fabrica din nordul Suediei la sfarsitul anului 2021.
Northvolt, care are ca investitor Volkswagen si printre clientii sai se numara Volvo si BMW, a fost sfatuita sa se lanseze la bursa, dar nu are planuri imediate in acest sens.