Bezna mintii: doua rusoaice, condamnate la sase ani de inchisoare pentru „justificarea terorismului” dupa ce au scris si regizat o piesa de teatru reprezentand o critica vehementa a gruparii teroriste Statul Islamic

externe

Rusia, piesa de teatru, inchisoare, terorism, regizoare

Regizoarea Evgenia Berkovici si dramaturgul Svetlana Petriciuk au fost condamnati la cate sase ani de inchisoare pentru punerea in scena a piesei lor „Finist, soimul curajos”. Bazata vag pe evenimente reale, piesa spune povestea unor rusoaice care au calatorit in Siria in timpul razboiului civil din aceasta tara pentru a se casatori cu membri ai gruparii Statul Islamic.

Avocatul apararii celor doua femei a promis ca va face apel impotriva verdictului. Desfasurat partial cu usile inchise, procesul a starnit ingrijorare in randul membrilor comunitatii artistice din Rusia cu privire la libertatea de exprimare.

Aflate in arest din mai 2023, acestea vor fi trimise acum intr-o colonie penala pentru a-si ispasi pedepsele, potrivit presei ruse, citata de BBC. Acuzarea a declarat ca femeile si-au format o opinie pozitiva despre Statul Islamic, iar procurorul Ekaterina Denisova a sustinut ca piesa continea „semne de justificare a terorismului”.

La inceputul procesului, la sfarsitul lunii mai, Berkovici, 39 de ani, si Petriciuk, 44 de ani, au declarat ca dimpotriva, au pus in scena piesa tocmai fiindca se opuneau terorismului. Berkovici a declarat ca spectacolul a fost pus in scena pentru a „preveni terorismul”, adaugand ca nu avea „nimic altceva decat condamnare si dezgust” pentru teroristi.

„Nu am absolut nicio idee ce legatura are aceasta selectie de cuvinte cu mine… Nu am impartasit niciodata nicio forma de islam, radical sau de alta natura”, a declarat Berkovici. Atat ea, cat si Petriciuk si-au sustinut nevinovatia pe tot parcursul procesului.

Vorbind dupa ce femeile au fost condamnate, avocata apararii, Ksenia Karpinskaia, a descris audierea ca fiind „absolut ilegala” si „nedreapta” si a promis ca va face apel impotriva acesteia, crezand ca exista „putine sperante”. „Vreau sa stiti ca aceste fete sunt absolut nevinovate”, a adaugat avocata.

Sustinatorii lui Berkovici au sugerat ca urmarirea sa penala ar fi fost de fapt legata de o serie de poezii pe care le-a scris criticand ofensiva militara a Rusiei in Ucraina. Comunitatea artistica din Rusia a fost supusa unei presiuni tot mai mari din partea Kremlinului de la invazia Ucrainei in 2022. Mai multi artisti, scriitori si jurnalisti rusi de rang inalt au sustinut femeile, inclusiv editorul de ziar Dmitri Muratov si actrita Iulia Peresild.

Piesa, care a fost reluata in 2020, a castigat doua premii ale Teatrului Masca de Aur pentru cel mai bun dramaturg si cele mai bune costume. In ultimele luni, Rusia a fost supusa unor atacuri mortale din partea militantilor islamisti, atat la Moscova, cat si in Daghestan. Kremlinul a facut sugestii nefondate potrivit carora Ucraina ar fi fost implicata in ambele incidente.