Camionagiii si fermierii polonezi blocheaza cel de-al patrulea punct de trecere a frontierei cu Ucraina

externe

Camionagiii si fermierii polonezi au blocat, de luni, non-stop, accesul la una dintre cele mai aglomerate puncte de trecere a frontierei cu Ucraina, extinzand un protest care a tinut peste o mie de camioane blocate zile intregi in cozi care se intind pe kilometri intregi, potrivit Reuters.

Camionagiii, care blocheaza acum punctul de trecere Medyka, precum si alte trei puncte de trecere a frontierei, se plang ca pierd in fata companiilor ucrainene care ofera preturi mai ieftine pentru serviciile lor si care transporta marfuri mai mult in interiorul Uniunii Europene decat intre bloc si Ucraina.

„As dori sa inchei acest protest cat mai curand posibil, pentru ca este la fel de impovarator pentru noi ca si pentru cei din jurul nostru. Nu avem nicio intentie sa renuntam si vom rezista pana cand vom obtine ceea ce cerem”, a declarat Tomasz Borkowski, liderul Comitetului pentru Protectia Transportatorilor si Angajatorilor din Transporturi, un sindicat polonez.

Camionagiii polonezi si-au inceput protestul pe 6 noiembrie, cerand ca Uniunea Europeana sa reintroduca sistemul de permise pentru camionagiii ucraineni care intra in bloc si pentru cei din UE care intra in Ucraina, cu scutiri pentru cei care duc ajutoare umanitare si provizii militare.

De asemenea ei cer ca TIR-urile goale din Uniunea Europeana sa fie excluse din sistemul electronic de asteptare in Ucraina si masuri pentru a opri transportatorii bielorusi si rusi care infiinteaza companii in Polonia pentru a evita sanctiunile.

Timpul actual de asteptare la Medyka, una dintre cele opt puncte de trecere rutiera a frontierei cu Ucraina, este de 91 de ore, conform datelor politiei de frontiera poloneza.

Ucraina spune ca protestul dauneaza economiei sale fragile in timp de razboi prin impiedicarea exporturilor si oprirea aprovizionarii cu produse esentiale, cum ar fi gazul pentru autovehicule (GPL). Kievul mai spune ca ajutorul umanitar a fost blocat, ceea ce protestatarii neaga.

Ministrul polonez al infrastructurii, Andrzej Adamczyk, a scris Ucrainei pentru a solicita ca soferii din UE cu camioane goale sa fie scutiti de sistemul electronic de asteptare la cel putin doua puncte de trecere, a declarat ministerul sau intr-un comunicat.

Ministerul Infrastructurii a mai spus ca Adamczyk i-a cerut Adinei Valean, comisarul european pentru transporturi, sa infiinteze o comisie mixta care sa analizeze efectele eliminarii cerintei de a detine autorizatii pe piata de transport din UE.

Cu toate acestea, protestatarii spun ca atat guvernul polonez care a iesit de la guvernar, cat si coalitia care pare sa preia puterea in urma alegerilor nationale de luna trecuta, si-au aratat lipsa de interes fata de problemele lor.

„Nu exista discutii constructive, nimeni nu vrea sa se intalneasca cu noi”, a declarat Jacek Sokol de la Comitetul pentru Protectia Transportatorilor si Angajatorilor din Transporturi, referindu-se la guvern.

Cum atentia in Polonia este concentrata pe incercarile de a forma un nou guvern, partidul de extrema dreapta Confederatie, care a sustinut in timpul campaniei electorale ca Polonia a mers prea departe cu ajutorul pentru Ucraina, a fost cel mai vocal sustinator al protestelor.

In Medyka, camionagiii s-au alaturat protestului organizat de fermieri care cer continuarea sprijinului guvernului pentru a face fata preturilor scazute ale cerealelor.

Protestatarii spun ca la Medyka sunt lasate sa treaca doua camioane cu ajutoare si provizii de razboi pe ora.

Cu porturile de la Marea Neagra – o ruta cheie de export inainte de razboi – practic blocate de Rusia, Ucraina se bazeaza pe drumuri si cai ferate pentru a redirectiona exporturile si importurile.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: