Cartile inlocuiesc ecranele digitale: Unii dintre elevii finlandezi se intorc la creion si hartie

externe

Dupa un deceniu de promovare sustinuta de stat a utilizarii laptopurilor si a altor dispozitive digitale in clasa, in aceasta toamna, elevii din orasul finlandez Riihimaki s-au intors la scoala cu ghiozdanele pline de carti, potrivit Reuters.

Sistemul de invatamant public din Finlanda a castigat un renume mondial pentru rezultatele bune din ultimele decenii si pentru disponibilitatea sa de a incerca noi tehnici de predare. Pana de curand, multe scoli ofereau laptopuri gratuit tuturor elevilor inca de la varsta de 11 ani.

Dar parintii si profesorii finlandezi, ca si in alte parti, au devenit din ce in ce mai preocupati de impactul ecranelor asupra copiilor.

Asadar, Riihimaki, un oras de aproximativ 30.000 de locuitori, aflat la 70 km nord de Helsinki, care din 2018 a incetat sa mai utilizeze carti in scolile gimnaziale, incearca ceva diferit pentru inceputul acestui an universitar: sa revina la creion si hartie.

„Copiii folosesc telefoanele si dispozitivele digitale atat de mult in zilele noastre incat nu am vrut ca scoala sa fie unul dintre locurile in care se uita doar la ecrane”, a spus Maija Kaunonen, profesoara de engleza la gimnaziu Pohjolanrinne.

Distragerile constante care vin odata cu utilizarea dispozitivelor digitale ii fac pe multi copii nelinistiti si prea confuzi pentru a se concentra.

„Majoritatea elevilor au facut exercitiile cat de repede au putut, astfel incat sa poata continua sa se joace si sa discute pe retelele de socializare. Si nu le-a luat prea mult sa schimbe filele din browser. Asa ca, atunci cand profesorul a venit la ei, i-au putut spune: `Da, faceam acest exercitiu`”, a spus ea.

In Finlanda, rezultatele la invatatura s-au erodat lent in ultimii ani, ceea ce a determinat guvernul sa planifice o noua legislatie pentru a interzice utilizarea dispozitivelor personale, cum ar fi telefoanele, in timpul orelor de scoala, pentru a reduce timpul petrecut de copii in fata ecranului.

Elevii de clasa a VIII-a spun insa ca li s-a imbunatatit concentrarea de cand s-au intors cartile.

„In primul rand, sa citesc este mult mai usor si pot citi mult mai repede din carti”, a spus o fata in varsta de 14 ani, desi, a adaugat ea, scrisul este mai usor pe un dispozitiv digital.

„Si daca trebuie sa faci temele noaptea tarziu, este mai usor sa te culci cand nu te-ai uitat doar la un dispozitiv”, a spus alta.
Minna Peltopuro, un neuropsiholog clinician care colaboreaza cu orasul in legatura cu aceasta schimbare, a spus ca durata totala de utilizare a ecranului ar trebui redusa la minimum – in prezent, adolescentii finlandezi se uita la ecran timp de pana la sase ore pe zi, in medie – deoarece utilizarea digitala excesiva vine cu riscuri atat fizice cat si mintale, cum ar fi problemele oculare si anxietatea.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: