news

„Cartitele” Eleni si Varvara vor sapa cele mai lungi tuneluri din Romania. Proiectul face parte din calea ferata Brasov-Sighisoara

Eleni, prima „cartita” care sapa cel mai lung tunel feroviar din Romania, la Ormenis (care face parte din proiectul de modernizare a caii ferate Apata – Cata), a fost pusa, ieri, in functiune. In perioada urmatoare va incepe sa sape si „sora” ei, Varvara, care va sapa cealalta galerie. Timp de 19 luni, cele doua utilaje vor sapa tunelurile gemene Racos – Ormenis, cu o lungime de 6,9 km fiecare. Constructia face parte din proiectul de reabilitare a liniei de cale ferata Brasov – Simeria, componenta a Coridorului Rin – Dunare, prevazuta pentru o circulatie cu o viteza maxima de 160 km/h, sectiunea Brasov – Sighisoara, subsectiunea 2 Apata – Cata.

Proiectul este cofinantat de Uniunea Europeana iar contractul a fost semnat de Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA cu Asocierea Aktor SA – Alstom Transport SA – Arcada Company.

Inainte ca Eleni sa intre in munte, Aktor, compania care modernizeaza calea ferata Apata – Cata a organizat o ceremonie oficiala, din care nu au lipsit discursurile oficiale si slujba religioasa.

In vara incepe si saparea tunelurilor de la Homorod

In vara acestui an va incepe si saparea tunelurilor gemene de la Homorod, cu o lungime de 5,1 km. Toate cele patru tuneluri sunt fi forate cu ajutorul a patru TBM-uri (utilaje de forare a tunelurilor – tunnel boring machine), construite de compania Herrenknecht din Germania.

Conform proiectului, cele patru tuneluri avea un diametru interior de 8,6 metri (un diametru exterior de 9,4 metri, datorita captuselii din beton). Un TBM poate sa foreze tuneluri la scara mare cu o medie de 10-15 metri pe zi, sase zile pe saptamana si o zi de intretinere.

Tunelurile vor fi conectate prin 23 galerii de legatura: 13 galerii de legatura, cu o lungime totala de 601 metri liniari pentru tunelul Ormenis, respectiv 10 galerii de legatura, cu o lungime totala de 417 metri liniari pentru tunelul Homorod. Distanta dintre tunelurile forate va fi variabila si este planificata sa fie cuprinsa intre 30 de metri langa zonele de intrare si 70 m langa zona cu suprasarcina mare.

Ionut Savoiu, secretar de stat Ministerul Transporturilor, a declarat, in cadrul acestui eveniment: „Au fost, concret, probleme cu scoaterea din circuitul silvic, cu livrarea proiectului termic optimizat si bineinteles problemele generate pe lantul de aprovizionare cu pandemia, cu mutarea acestei uzine la fata locului. Exista riscul sa nu poata sa mearga mai departe daca nu erau gasite solutiile legale care sa asigure actualizarea preturilor, in conditiile in care omenirea a fost intr-o situatie de criza.”

De asemenea, Monica Mihaileanu, directorul general adjunct al Companiei Nationale de cai ferate „CFR SA” a spus: „Am obtinut finantare pana la finalul anului 2024, incercam sa decontam cat mai mult, sa lucram cat mai bine. Intarzierea actuala este aproximativ de un an si sase luni, un an si sapte luni.”

Calea ferata Brasov – Sighisoara costa peste 1 miliard de euro

Reabilitarea caii ferate Brasov-Sighisoara costa peste un miliard de euro. Lucrarile au inceput in 2020, dupa trei ani de licitatii si sunt in mare intarziere. 573 de milioane de euro costa doar lucrarile dintre Apata si Cata.

La finalizarea proiectului, trenul va parcurge distanta Brasov – Sighisoara intr-o ora. Acum, garniturile circula cu 40 km/h, iar deplasarea dureaza mai bine de trei ore.

CNCF CFR SA si asocierea Railworks (Alstom, Arcada, Aktor, Euroconstruct Trading 98) au semnat pe 5 martie 2020 contractul de executie pentru lucrarile de modernizare a loturilor 1 si 3 din tronsonul de cale ferata Brasov-Sighisoara, respectiv Brasov-Apata si Cata-Sighisoara, cu o lungime de 86 de kilometri. Semnarea contractului a avut loc dupa solutionarea in justitie a contestatiilor, care a durat aproape patru ani (timp in care lucrarea ar fi putut fi deja finalizata).

Cel mai lung tunel feroviar din Romania este, in prezent, tunelul dintre localitatile Teliu, din judetul Brasov, si Intorsura Buzaului, din Covasna, are 4,36 km lungime si a fost deschis in 1931.

 

Urmareste-ne si pe:
Flavius Iancu

Share
Published by
Flavius Iancu

Recent Posts

Zelenski spune ca vrea ca razboiul sa se incheie in 2025, prin „mijloace diplomatice”

Presedintele ucrainean Volodimir Zelenski a declarat, sambata, ca Kievul ar dori sa puna capat razboiului…

3 ore ago

La 1.000 de zile de razboi, liderii G7 accentueaza sanctiunile la adresa Moscovei: „Rusia ramane singurul obstacol in calea pacii”

Liderii marilor democratii ale Grupului celor Sapte (G7) au reiterat sambata, printr-un comunicat, angajamentul de…

3 ore ago

Infractiuni contra minorilor: O retea internationala desfiintata in Franta, peste 10.000 de suspecti identificati

Peste 10.000 de persoane au fost identificate in cadrul unei anchete privind o vasta retea…

3 ore ago

Cum a devenit traficul de droguri o „cauza nationala” in Franta

Franta se confrunta cu o crestere alarmanta a violentei legate de droguri, de la crime…

2 ore ago

Un avion al companiei americane Southwest, lovit de un glont cand se pregatea sa decoleze pe aeroportul din Dallas, Texas

Un avion Boeing 737-800 Max al Southwest Airlines, cu pasageri la bord, a fost lovit…

3 ore ago