CCR a respins o sesizare a lui Klaus Iohannis privind Consiliul Legislativ. Acesta este condus acum de Florin Iordache

politica

George Simion, Diana Sosoaca, Florin Iordache, frauda, CCR, Viorel Hrebenciuc, 400.000 de voturi

Curtea Constitutionala a Romaniei a respins, miercuri, sesizarea presedintelui Klaus Iohannis privind legea referitoare la mandatul presedintelui Consiliului Legislativ.

Potrivit unui comunicat al CCR, judecatorii constitutionali au respins, ca neintemeiata, obiectia de neconstitutionalitate si au constatat ca Legea privind modificarea si completarea Legii 73/1993 pentru infiintarea, organizarea si functionarea Consiliului Legislativ, in ansamblul sau, precum si dispozitiile art.I pct.1 – cu referire la art.2 alin.(1) lit.e), art.I pct.6 – cu referire la art.13 alin.(1), art.I pct.11 – cu referire la art.181-184, art.I pct.16 – cu referire la art.23 alin.(3), art.I pct.18 – cu referire la art.25 si art.I pct.19 – cu referire la art. 27 alin.(3) din aceasta sunt constitutionale in raport cu criticile formulate.

„In esenta, Curtea a retinut ca nu a avut loc o incalcare a ordinii de sesizare a celor doua Camere si nici a principiului bicameralismului, astfel ca in procedura de adoptare a legii au fost respectate prevederile art.61 alin.(2) din Constitutie, cu referire la art. 75 alin.(1) si (3)-(5), prin raportare la art.73 alin. (3) lit.j) din Constitutie”, se precizeaza in comunicat.

Totodata, Curtea a constatat ca dispozitiile art.I pct.1 – cu referire la art.2 alin.(1) lit.e), art.I pct.6 – cu referire la art.13 alin.(1), art.I pct.11 – cu referire la art.181-184, art.I pct.16 – cu referire la art.23 alin.(3), art.I pct.18 – cu referire la art.25 si art.I pct.19 – cu referire la art.27 alin.(3) – din Legea privind modificarea si completarea Legii 73/1993 pentru infiintarea, organizarea si functionarea Consiliului Legislativ nu contravin prevederilor constitutionale ale art.1 alin.(5) privind obligatia respectarii Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor, ale art.16 alin.(1) si (2) privind egalitatea in drepturi, ale art.79 privind Consiliul Legislativ si ale art.137 alin.(1) privind reglementarea prin lege a formarii, administrarii, intrebuintarii si controlului resurselor financiare ale statului.

Legea, care i-a fost transmisa presedintelui de Parlament pe 13 noiembrie in vederea promulgarii, are ca obiect de reglementare stabilirea duratei de 5 ani pentru mandatul presedintelui Consiliului Legislativ si pentru presedintii de sectie, mandat care poate fi reinnoit o singura data, introducerea unor dispozitii referitoare la dezvoltarea carierei personalului de alta specialitate decat cea juridica, modificarea unor proceduri si atributii ale Consiliului Legislativ, restructurarea departamentelor din cadrul Consiliului Legislativ, precum si armonizarea unor norme juridice cu legislatia cadru aplicabila.

Pe 28 noiembrie, seful statului a sesizat aceasta lege la CCR.

Astfel, Administratia Prezidentiala a precizat ca„ in data de 13 noiembrie 2023, Parlamentul a transmis Presedintelui Romaniei, in vederea promulgarii, Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 73/1993 pentru infiintarea, organizarea si functionarea Consiliului Legislativ (PL-x nr. 36/2023) care are ca obiect de reglementare stabilirea duratei de 5 ani pentru mandatul presedintelui Consiliului Legislativ si pentru presedintii de sectie, mandat care poate fi reinnoit o singura data, introducerea unor dispozitii referitoare la dezvoltarea carierei personalului de alta specialitate decat cea juridica, modificarea unor proceduri si atributii ale Consiliului Legislativ, restructurarea departamentelor din cadrul Consiliului Legislativ, precum si armonizarea unor norme juridice cu legislatia cadru aplicabila”.

„Prin procedura de adoptare si prin continutul normativ, consideram ca legea supusa controlului de constitutionalitate contravine dispozitiilor art. 1 alin. (5), art. 61 alin. (2) din Constitutie, cu referire la art. 75 alin. (1), (3), (4) si (5), prin raportare la art. 73 alin (3) lit. j), art. 79, precum si dispozitiilor art. 137 alin. (1) din Constitutie”, a argmentat seful statului, in sesizare.

Conform sesizarii calificarea initiala a legii ce urmeaza sa fie adoptata ca lege organica sau ordinara are influenta asupra procesului legislativ, determinand parcursul proiectului de lege sau al propunerii legislative (Decizia nr. 89/2017, Decizia nr. 537/2018, par. 45, Decizia nr. 772/2020, par. 55). De asemenea, in functie de materia reglementata, in aplicarea principiului bicameralismului functional, competenta Camerelor este diferita, potrivit regulilor stabilite de art. 75 alin. (1) din Constitutie.

In plus, „prin interventiile aduse la art. I pct. 5 cu referire la art. 11 din Legea nr. 73/1993, pct. 10 cu referire la art. 18, pct. 12 cu referire la art. 19 si pct. 13 cu referire la art. 20 din Legea nr. 73/1993 reiese faptul ca intentia legiuitorului a fost cea a eliminarii functiei de consilier din categoria functiilor specifice Consiliului Legislativ. Cu toate acestea, art. 183 alin. (4) enumera aceasta functie alaturi de functia de sef birou in privinta conditiilor de vechime, aspect ce vine in contradictie cu interventiile anterior mentionate. O astfel de contradictie determina o lipsa de previzibilitate si claritate a legii si contravine standardelor art. 1 alin. (5) din Constitutie, in dimensiunea sa referitoare la calitatea legii, asa cum acestea au fost dezvoltate in jurisprudenta Curtii Constitutionale”.

„Caracterul incoerent al dispozitiilor legii criticate si trimiterea la aplicarea „in mod corespunzator” a Legii nr. 7/2006 creeaza confuzie si dat fiind ca Legea nr. 73/1993 cuprinde dispozitii referitoare la functii de demnitate publica, functionari publici, personal contractual, nefiind stabilite dispozitiile care se aplica fiecarei categorii in parte. In absenta acestor clarificari, solutia legislativa nu este corelata nici cu normele de la art. I pct. 10 si 12, in care se regasesc referiri atat la demnitari, cat si la functionari publici si personal contractual si nici cu prevederile Legii nr. 7/2006 care are in vedere functionarii publici parlamentari si, prin extensie partiala sau asimilare, personalul contractual, fara a se referi, insa, la functiile de demnitate publica”, se mai precizeaza in comunicat.

„In considerarea argumentelor expuse, va solicit sa admiteti sesizarea de neconstitutionalitate si sa constatati ca Legea privind modificarea si completarea Legii nr. 73/1993 pentru infiintarea, organizarea si functionarea Consiliului Legislativ este neconstitutionala”, mai spune seful statului.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: