CCR il buseste pe Ciolacu: „S-a actionat cu impetuozitate si graba la legea de eliminare a pensiilor speciale ale parlamentarilor”
Curtea Constitutionala a Romaniei a motivat decizia de neconstitutionalitate privind legea de eliminare a pensiilor speciale pentru parlamentari prin faptul ca s-a actionat cu „impetuozitate” si „graba”, desi nu se ceruse dezbatere in procedura de urgenta, subliniind ca regulile clare stabilite in privinta procedurii legislative constituie o garantie impotriva abuzului de putere al majoritatii. Legea a fost promovata de Marcel Ciolacu personal si a fost votata in mare viteza de PSD inainte de alegerile parlamentare din 2020.
CCR a publicat vineri motivarea deciziei din 5 mai prin care a stabilit ca este neconstitutionala Legea de eliminare a pensiilor speciale – Legea 7/2021 pentru modificarea Legii 96/2006 privind Statutul deputatilor si al senatorilor.
Judecatorii constitutionali au admis exceptiile ridicate de fosti parlamentari de la toate formatiunile politice, printre care Ion Iliescu, Gheorghe Funar, Mihaita Calimente, Viorica Chereches, Fekete Szabo Andras Levente in procese deschise in instante avand ca obiect solutionarea unor cereri de anulare a ordinelor de incetare a platii indemnizatiei pentru limita de varsta reglementate in favoarea deputatilor si senatorilor.
In timpul dezbaterilor de la CCR, judecatorul Daniel Morar a parasit sala de sedinta si a refuzat sa mai participe la discutii.
Curtea Constitutionala explica in motivare ca, in februarie 2021, plenul Parlamentului a dezbatut si adoptat intr-o singura zi legea de eliminare a pensiilor speciale pentru parlamentari, fara ca dezbaterea sa se faca in procedura de urgenta in plenul Camerelor reunite.
„Prin urmare, se poate constata ca, in conditiile unei proceduri comune, o lege nu poate fi adoptata in termen de o zi, astfel cum s-a intamplat in cauza de fata. (…) Limitarea/restrangerea termenelor prevazute de regulament afecteaza dezbaterea reala a initiativei legislative, fiind, astfel, aduse in discutie aspecte referitoare la depunerea de amendamente, precum si buna cunoastere a continutului si implicatiilor legii votate. Scurtarea termenelor se poate realiza doar prin aprobarea procedurii de urgenta. (…) In cauza de fata, Curtea retine ca legea criticata nu a fost adoptata prin procedura de urgenta. In ipoteza in care s-ar fi aprobat adoptarea acesteia prin procedura de urgenta, desigur, termenele puteau fi mult comprimate. Cu alte cuvinte, legea a fost adoptata cu inlaturarea prevederilor regulamentare referitoare la modul in care se desfasoara procedura generala/comuna de adoptare a legilor din moment ce intreaga procedura a durat exact o singura zi”, este una din concluziile CCR, citata de Agerpres.
„Impetuozitatea si graba cu care s-a actionat (constituirea comisiei permanente de intocmire a raportului in sedinta din 17 februarie 2021, intocmirea raportului in paralel cu desfasurarea lucrarilor plenului/in pauza luata, luarea unei pauze a plenului pentru a permite finalizarea raportului, adoptarea legii in sedinta din 17 februarie 2021) demonstreaza cu prisosinta faptul ca procedura de adoptare a legii a fost una de urgenta, fara sa fi fost ceruta/aprobata o astfel de procedura. (…) Stabilirea unor reguli clare in privinta procedurii legislative, inclusiv la nivelul Legii fundamentale, si respectarea regulilor astfel stabilite constituie o garantie impotriva abuzului de putere al majoritatii parlamentare, asadar, o garantie a democratiei”, mai spune CCR.
In februarie 2021, Plenul Parlamentului a abrogat pensiile speciale ale senatorilor si deputatilor.
Peste 70 de fosti parlamentari au actionat in instanta Parlamentul, instantele sesizand CCR cu privire la neconstitutionalitatea Legea 7/2021 pentru modificarea Legii 96/2006 privind Statutul deputatilor si al senatorilor.
Exceptiile de neconstitutionalitate au fost transmise de la instante din toata tara, respectiv Tribunalul Arad, Alba, Bistrita-Nasaud, Cluj, Hunedoara, Ialomita, Ilfov, Maramures, Salaj, Suceava, Timis si Curtea de Apel Timisoara.