Ce cauzeaza turbulentele si care rute din lume sunt cele mai afectate?
Un zbor Qatar Airways de la Doha la Dublin a intampinat turbulente deasupra Turciei, ranind 12 pasageri si membri ai echipajului. Incidentul s-a petrecut la doar cinci zile dupa moartea unui pasager britanic si ranirea altor 104, dupa ce un zbor Singapore Airlines a intalnit brusc turbulente deasupra Myanmarului, facandu-l sa piarda dramatic din altitudine, potrivit The Guardian.
Stim ca turbulentele sunt obisnuite in timpul zborului – dar sunt unele rute mai predispuse si unde este cel mai rau?
Turbulentele apar atunci cand un avion zboara prin mase sau curenti de aer care se ciocnesc si se deplaseaza la viteze foarte diferite. Turbulenta este principala cauza a ranirilor in timpul zborului pentru echipaj si pasageri.
Agentia defineste opt tipuri de turbulente, provocate de furtuni, miscari de aer in jurul muntilor, fronturi de aer rece sau cald sau chiar de jetstreamuri – vanturi puternice care circula in jurul Pamantului la anumite latitudini, care se incadreaza in sase categorii de severitate.
Unde sunt cele mai frecvente turbulente?
In general, turbulente se intalnesc peste munti inalti, oceane, ecuator, a spus dr. Guido Carim Junior, seful Griffith Aviation de la Universitatea Griffith. Dar, turbulenta in aer limpede – cauzata in mod normal de o schimbare foarte brusca a directiei vantului – poate aparea oriunde si in orice moment.
„Factorii extrem de complecsi interactioneaza pentru a crea turbulente”, a spus fostul pilot, adaugand ca inclusiv incendiile de vegetatie pot provoca turbulente. „Tehnologia radar de detectare a turbulentelor se imbunatateste, dar in ciuda tuturor instrumentelor de la bord, nu putem prezice cu exactitate unde si cand vor aparea turbulentele”, a spus el.
Carim Junior a zburat pe rute internationale peste Anzi, unde este obligatoriu sa porneasca indicatorul centurii de siguranta atunci cand se apropie de munti, a spus el. Golful Bengal in timpul sezonului musonului este turbulent, la fel ca si zborul peste Alpi – „dar, uneori, nici macar nu observi”, a spus el.
Umiditatea ridicata si temperaturile tind sa intareasca turbulentele, asa ca zborul de la Londra la New York in lunile de vara va fi probabil mai accidentat decat zborul pe aceeasi ruta in decembrie, a spus el.
Care sunt cele mai turbulente rute de zbor din lume?
Site-ul suedez de prognoza a turbulentelor, Turbli, foloseste date de la Administratia Nationala pentru Oceane si Atmosfera din SUA si Biroul Meteorologic al Marii Britanii.
Cele mai turbulente rute ale sale in 2023 au fost: Santiago, Chile – Santa Cruz, Bolivia; Almaty, Kazahstan – Bishkek, Kargazstan; Lanzhou, China – Chengdu, China; Centrair, Japonia – Sendai, Japonia; Milano, Italia, – Geneva, Elvetia. Milano – Zurich, Elvetia a fost pe locul zece.
Tarile cu cele mai multe turbulente in aprilie, conform site-ului, au fost Polinezia Franceza, Fiji, Pakistan, Namibia si Uruguay. Pacificul de Sud s-a clasat drept cel mai turbulent ocean peste care a zburat in aceeasi luna.
Cifrele Biroului pentru Siguranta Transporturilor din Australia (ATSB) arata ca la nivel global, in 2023, au avut loc 3047 de incidente legate de avioane comerciale. Dintre acestea, 236 au fost cauzate de vreme. Pana in prezent, in 2024, au avut loc 790 de incidente legate de avioane comerciale, dintre care 52 au fost cauzate de vreme.
Exista o legatura intre incidentele Qatar Airways si Singapore Airlines?
Daca doua avioane se afla in aceeasi zona atunci cand se confrunta cu turbulente, ele pot fi influentate de aceleasi date, a spus Milton Speer, meteorolog la Universitatea de Tehnologie din Sydney. Dar, QF17 si SQ321 se aflau la mii de kilometri unul de celalalt cand au fost lovite de turbulente severe.
Carim Junior a spus ca nu a vazut niciun eveniment atmosferic sau meteorologic evident care sa lege cele doua cazuri de turbulenta. El a vorbit cu pilotii care au zburat in ambele regiuni in ultimele zile si i s-a spus ca nu au vazut „nimic iesit din comun”.
Insa incidentele de turbulente severe sunt in crestere – cu 55% intre 1979 si 2020 – si ca schimbarile climatice sunt considerate a fi un factor responsabil.
Cate incidente de turbulente a inregistrat Australia?
Evenimentele de turbulenta trebuie raportate ATSB numai daca afecteaza performanta aeronavei. In cei 10 ani din 2014-2023, nu au fost raportate ATSB incidente care sa implice rani grave ale pasagerilor, a confirmat un purtator de cuvant.
Un purtator de cuvant al Federatiei Australiane a Pilotilor Aerieni a spus ca pasagerii „sunt sfatuiti sa poarte centura de siguranta pe toata durata zborului lor, indiferent de semnalele centurii de siguranta”. Conform reglementarilor aviatiei civile, centurile de siguranta trebuie sa fie purtate de toti membrii echipajului si pasagerii in diferite circumstante.