externe

Cercetatorii au dat cate 10.000 de dolari la 200 de persoane din intreaga lume pentru a studia cum functioneaza generozitatea

Cercetatorii au dat la 200 de persoane din sapte tari diferite cate 10.000 de dolari, cu instructiuni de a-i cheltui pe toti in termen de trei luni si de a documenta modul in care i-au cheltuit.

Participantii au cheltuit 68% din banii lor in mod prosocial, in beneficiul altora si, uneori, in acelasi timp pentru ei insisi. Odata cu trecerea in nefiinta a membrilor generatiei bogate Baby Boomer, este pe cale sa se produca un transfer de avere fara precedent. Studiul sugereaza ca o suma semnificativa din acesti bani ar putea fi cheltuita pentru binele public, potrivit Big Think.

Sunt oamenii mai predispusi la generozitate sau la egoism? Timp de decenii, oamenii de stiinta au batut pasul pe loc atunci cand au incercat sa raspunda la aceasta intrebare. In cadrul unor jocuri economice cu miza redusa, ei au dat participantilor sume mici de bani si i-au insarcinat sa repartizeze aceste fonduri intre ei si un partener. Cercetatorii au realizat sute de astfel de studii, iar atunci cand sunt agregate, acestea arata ca oamenii renunta in medie la aproximativ 28% din banii lor. Din nou, insa, mizele sunt mici in aceste experimente – subiectii primesc adesea in jur de 10 dolari sau mai putin pentru a distribui.

Ar arata oamenii aceeasi generozitate daca li s-ar oferi o suma de bani mult mai mare? Cu ajutorul unei perechi de donatori bogati, cercetatorii afiliati la Universitatea din British Columbia, Universitatea Yale si Technology, Entertainment, Design (TED) au realizat un experiment pentru a afla.

Un experiment de generozitate cu miza mare

In timpul pandemiei COVID-19, echipa a difuzat prin intermediul canalelor de socializare ale TED o oferta de inscriere la un vag experiment „misterios”. Persoane aflate pe tot globul s-au inscris. Au fost selectate in cele din urma 200 de persoane din Brazilia, Indonezia, Kenya, Australia, Canada, Statele Unite si Regatul Unit, care au fost, fara indoiala, incantate cand au aflat ce presupune experimentul.

Acestia urmau sa primeasca 10.000 de dolari, singurele conditii fiind sa cheltuiasca toti banii in trei luni, sa nu economiseasca sau sa investeasca nimic din ei si sa raporteze cercetatorilor exact cum i-au cheltuit. Jumatate dintre ei au mai fost instruiti sa impartaseasca in mod regulat pe retelele de socializare modul in care au folosit banii.

Cum au cheltuit ei banii castigati? L-au impartit cu altii sau i-au folosit pentru ei insisi? Dupa cum au constatat cercetatorii, a domnit generozitatea. Participantii au cheltuit 68% din banii lor in mod prosocial, in beneficiul altora si, uneori, simultan, pentru ei insisi (platind o vacanta sau o cina comuna, de exemplu). In medie, acestia au donat, de asemenea, o cincime catre organizatii de caritate sau alte cauze.

„De exemplu, un participant din Canada a donat 1.200 de dolari unei organizatii care ofera cursuri de formare in domeniul constructiilor persoanelor marginalizate pentru ca acestea sa poata intra pe piata fortei de munca, iar un alt participant din Indonezia a donat 1.500 de dolari familiei unui prieten care a decedat pentru a ajuta la acoperirea nevoilor de baza”, au scris cercetatorii.

Dupa cum a povestit o alta participanta pe Medium, ea a distribuit toti cei 10.000 de dolari prin intermediul a douazeci de mini-granturi de 500 de dolari persoanelor din comunitatea sa locala pentru activitati precum crearea unei picturi murale, revitalizarea unei gradini comunitare si infiintarea unui stand de mancare gratuita pentru persoanele fara adapost.

Chiar daca cadoul de 10.000 de dolari a reprezentat doar o crestere de 10% a veniturilor participantilor din tarile bogate (Australia, Canada, SUA si Marea Britanie) si o crestere de 125% pentru participantii din tarile mai sarace (Kenya, Indonezia si Brazilia), nu a existat nicio diferenta in ceea ce priveste cheltuielile prosociale intre cele doua grupuri. Cu toate acestea, participantii din tarile cu venituri ridicate au cheltuit semnificativ mai mult pentru donatii caritabile.

Participantii care au fost instruiti sa impartaseasca modul in care au cheltuit banii pe retelele de socializare au donat 23% din cadoul lor in scopuri caritabile. In comparatie, subiectii fara aceasta cerinta au donat doar 15%, ceea ce sugereaza ca presiunea sociala poate creste generozitatea.

Odata cu trecerea in nefiinta a membrilor bogati ai generatiei Baby Boomer, este pe cale sa se produca un transfer de avere fara precedent.

„Numai in Statele Unite, 36.000 de miliarde de dolari vor fi transmise generatiilor viitoare sub forma de cadouri sau sub forma de mosteniri in urmatoarele decenii”, noteaza cercetatorii.

Daca studiul de fata este un indiciu, o suma semnificativa de bani ar putea fi cheltuita in curand pentru binele public.

Urmareste-ne si pe:
Karina Macovei

Recent Posts

Vicol a fost promovata in Parlament de Olguta Vasilescu. Ciolacu a pus-o apoi sefa a Comisiei Juridice, a dorit sa o faca si ministru al Justitiei

Deputatul PSD Laura Vicol, implicata in prezent in cazul scandalos al "schemei Nordis", in care…

3 ore ago

Premiul Nobel pentru fizica a fost acordat pionierilor invatarii automate bazata pe retele neuronale artificiale: John Hopfield si Geoffrey Hinton

Saptamana Premiilor Nobel a inceput luni, cand Institutul Karolinska din Stockholm a acordat premiul pentru…

3 ore ago

Unul dintre fiii lui Osama bin Laden a primit interdictie sa se mai intoarca in Franta, unde a trait multi ani

Unul dintre fiii fondatorului Al Qaeda, Osama bin Laden, nu mai are voie sa se…

48 de minute ago

Platforma TikTok data in judecata de 13 state si Districtul Columbia, pentru ca dauneaza utilizatorilor mai tineri

TikTok se confrunta cu noi procese intentate de 13 state din SUA si Districtul Columbia,…

O oră ago