China a inaugurat un megaport in Peru. America de Sud, urmatorul continent dupa Africa in care China isi extinde interesele

externe

Chancay

La marginea desertului de coasta din Peru, un oras pescaresc izolat, in care o treime dintre locuitori nu au apa curenta, este transformat intr-un port urias de mare adancime pentru a profita de cresterea inexorabila a interesului Chinei pentru America de Sud, bogata in resurse, relateaza Associated Press.

Megaportul din Chancay, un proiect in valoare de 1,3 miliarde de dolari, detinut in majoritate de gigantul chinez Cosco, transforma acest loc pentru barci de pescuit intr-un nod important al economiei globale.

De la palatul prezidential din Lima, la 60 de kilometri sud de ceremonia de inaugurare a portului, presedintele chinez Xi Jinping a urmarit joi tarziu o transmisiune live a taierii panglicii alaturi de omologul sau peruan, Dina Boluarte.

Chipurile liderilor au aparut pe un ecran gigant in Chancay, unde ingineri in veste de siguranta portocalii stralucitoare au declarat portul operational in sunetul instrumentelor cu coarde. Dansatori chinezi cu capete imbracate in dragon rosu au izbucnit parca de nicaieri pentru a dansa in jurul statiei de andocare, in timp ce o macara a coborat primele containere de aluminiu pe o nava de marfa ancorata.

„Vor fi generate venituri considerabile si oportunitati enorme de locuri de munca pentru Peru”, a declarat Xi de la Lima, unde liderii mondiali se pregateau sa se adune pentru forumul de cooperare economica Asia-Pacific. „Acest lucru va genera rezultate tangibile pentru oamenii din regiune”.

Dar uriasul port – care se asteapta sa cuprinda 15 chei si un parc industrial mare care sa atraga investitii de peste 3,5 miliarde de dolari pe parcursul unui deceniu – este privit cu scepticism de satenii saraci, care spun ca ii priveaza de apele de pescuit si nu aduce niciun beneficiu economic localnicilor.

„Locurile noastre de pescuit nu mai exista aici. Ei le-au distrus”, a declarat pescarul Julius Caesar, in varsta de 78 de ani, aratand spre macaralele de la docuri. „Nu-i invinovatesc pe chinezi ca incearca sa exploateze acest loc pentru tot ce merita. Dau vina pe guvernul nostru pentru ca nu ne protejeaza.”

Guvernul peruvian spera ca portul va deveni un nod strategic de transbordare pentru regiune, deschizand o noua linie care sa lege America de Sud de Asia si accelerand comertul peste Pacific pentru afinele din Peru, soia din Brazilia si cuprul din Chile, printre alte exporturi.

Oficialii mentioneaza potentialul portului de a genera venituri de milioane de dolari si de a transforma orasele de coasta in asa-numitele zone economice speciale, cu reduceri de taxe pentru a atrage investitiile.

„Noi, peruanii, ne concentram in primul rand pe bunastarea peruanilor”, a declarat ministrul de Externe Elmer Schialer pentru The Associated Press.

Insa multi dintre cei 60.000 de locuitori din Chancay nu sunt convinsi. Pescarii care se intorc in port cu capturi mai mici se plang ca au pierdut deja.

Localnicii spun ca dragarea portului – care a aspirat sedimente de pe fundul marii pentru a crea un canal de navigatie adanc de 17 metri – a distrus zonele de reproducere a pestilor.

„Am stat in apa toata ziua si mereu am nevoie sa ma aventurez mai departe”, a declarat Rafael Avila, un pescar in varsta de 28 de ani cu nisip in par, care se intoarce la tarm cu mainile goale si epuizat.

„Asta era de ajuns”, a spus el, aratand spre barca sa pictata. „Acum am nevoie de o barca mai mare si mai scumpa pentru a ajunge la peste”.

Pentru a face bani in plus, Avila a inceput sa ofere plimbari ocazionale vizitatorilor care isi fac selfie-uri si doresc sa vada uriasele nave chinezesti.

Avand in vedere ca unele dintre cele mai mari nave de containere din lume vor acosta in portul Chancay in ianuarie 2025, locuitorii se tem si de sosirea poluarii si a scurgerilor de petrol. In 2022, o livrare defectuoasa a unui petrolier la rafinaria La Pampilla din apropiere a provocat deversarea a mii de barili de titei in apele cu faimoasa biodiversitate din Peru, omorand nenumarati pesti si lasand fara loc de munca sute de pescari.

Astazi, o privire aruncata in centrul muribund al orasului, cu majoritatea restaurantelor de fructe de mare goale, spune povestea diminuarii stocurilor de peste si a decimarii turismului, chiar si fara ca portul sa fie operational.

Potrivit localnicilor, digul de protectie al portului a schimbat curentii, afectand pe toata lumea, de la vanzatorii de gheata la camionagii si la proprietarii de restaurante. „Nu megaportului” este scris cu spray pe un perete cu vedere la malul marii.

„Acest port este un monstru care a venit aici sa ne traga pe sfoara”, a declarat Rosa Collantes, in varsta de 40 de ani, care curata si eviscereaza pe mal pesti subtiri. „Oamenii vin in port si spun ‘Uau, extraordinar!’, dar nu vad realitatea.”

Autoritatile portuare spun ca sunt constiente de contrastul puternic dintre portul modern si elegant si satul Chancay din jur, unde multi locuiesc pe drumuri neasfaltate strajuite de baraci zdrentuite si pline de gunoaie.

„Nu poti construi un port ultramodern si sa ai langa el un oras fara apa potabila, fara canalizare, cu un spital in colaps si fara centre educationale”, a declarat Mario de las Casas, un manager pentru Cosco in Chancay, adaugand ca societatea a lansat deja studii pentru a determina modul in care portul ar putea contribui la reducerea inegalitatilor si la stimularea cresterii locale.

 

Urmareste-ne si pe:

Mai mult despre: ,

Comentarii: