China cere Filipinelor sa-si mute nava de razboi ancorata in atolul Second Thomas
China a cerut din nou, marti, Filipinelor, sa remorcheze o nava din perioada celui de-Al Doilea Razboi Mondial, folosita acum ca avanpost militar si aflata pe un atol disputat din Marea Chinei de Sud, dupa ce Manila a respins cererea anterioara a Beijingului, transmite Reuters.
Tensiunile au crescut intre cei doi vecini sub presedintele filipinez Ferdinand Marcos Jr, Manila reorientandu-se spre Statele Unite, care sprijina natiunea din Asia de Sud-Est in disputele sale maritime cu China.
Ambasada Chinei la Manila a criticat Washingtonul pentru ca si-a „adunat” aliatii pentru a exagera problema Marii Chinei de Sud si incidentul cu nava.
„Marea Chinei de Sud nu este un `safari park` pentru ca tarile din afara regiunii sa faca lucruri rele si sa semene discordie”, a declarat marti ambasada intr-un comunicat.
Atolul Second Thomas, care se afla in zona economica exclusiva a Filipinelor, gazduieste o mana de militari care traiesc la bordul fostei nave de razboi Sierra Madre. Manila a ancorat in mod deliberat nava in 1999 pentru a-si consolida pretentiile de suveranitate.
Manila a acuzat in repetate randuri paza de coasta chineza ca blocheaza misiunile de reaprovizionare a trupelor sale de acolo, asa cum a facut pe 5 august cand a tras in directia unei nave filipineze cu un tun de apa.
China sustine ca ocuparea atolului de catre Filipine este ilegala.
Armata filipineza a descris actiunile garzii de coasta chineze sambata drept „excesive si ofensive”. China a spus ca incidentul a fost un „avertisment” si ca a exercitat tot timpul o „retinere rationala”.
Ministerul chinez al Apararii a cerut marti Manilei sa opreasca toate actiunile „provocatoare” si a promis ca va continua sa ia masurile necesare pentru a-si proteja suveranitatea si drepturile maritime.
Expertii in securitate spun ca actiunile Chinei din jurul atolului indica un singur lucru – Beijingul vrea sa preia controlul asupra acestuia, cunoscut in China sub numele de Renai Reef, si in Filipine drept Ayungin.
„Trebuie sa restabilim controlul asupra marii din jurul atolului pentru ca, daca nu il controlam, reaprovizionarea noastra este vulnerabila la tacticile lor coercitive”, a declarat Rommel Ong, expert in securitate maritima si comandant adjunct in rezerva al Marinei filipineze.
Nu este prima data cand paza de coasta chineza a indreptat un tun cu apa asupra unei ambarcatiuni din Manila, facand acelasi lucru in noiembrie 2021.
Nimeni nu a fost ranit in timpul incidentului din 5 august, dar oficialii filipinezi au declarat luni ca una dintre cele doua nave din Manila nu si-a incheiat misiunea de aprovizionare. Ambele s-au intors intr-un port filipinez.
China pretinde suveranitate asupra aproape intregii Mari a Chinei de Sud, care se suprapune cu zonele economice exclusive din Malaezia, Vietnam, Brunei, Taiwan si Filipine.
Atat Ong, cat si Collin Koh, de la Scoala de Studii Internationale S. Rajaratnam din Singapore, cred ca Beijingul se va gandi de doua ori inainte sa foloseasca forta pentru a ocupa atolul, ceea ce ar activa tratatul de aparare reciproca dintre SUA si Filipine, semnat in 1951.
„Nu se pune problema daca Beijingul are mijloacele necesare pentru a creste miza aici, ci mai mult daca este dispus sa faca acest lucru”, a spus Koh.
Jonathan Malaya, director general adjunct al Consiliului National de Securitate al Filipinelor, a cerut Chinei „sa nu escaladeze situatia” si sa nu puna vieti in pericol.
Japonia si Franta, prin ambasadele lor din Manila, si-au exprimat ingrijorarea fata de actiunile recente ale Chinei si si-au repetat sprijinul pentru o hotarare arbitrala din 2016 care a invalidat pretentiile extinse ale Beijingului in Marea Chinei de Sud.
Ministerul filipinez de Externe a declarat luni ca nu a putut lua legatura cu omologul sau chinez timp de cateva ore in timpul incidentului cu tunul de apa.