China isi pierde atractivitatea pentru investitiile companiilor europene. Spectrul conflictului cu Taiwan alunga investitorii

analize

China, deflatie, preturi scazute, importuri, criza economica, prabusire

Anii de izolare din timpul pandemiei de coronavirus au afectat semnificativ increderea companiilor europene in China. Acest lucru reiese dintr-un sondaj realizat de Camera de Comert Europeana in China. Potrivit sondajului, 11% din cele 570 de companii chestionate si-au retras deja investitiile din aceasta tara. 10% si-au mutat sediul central din Asia in afara Chinei sau intentioneaza sa faca acest lucru. Numeroase lanturi de aprovizionare au fost reorganizate, scrie Der Spiegel.

Potrivit Camerei de Comert, restrictiile corona relaxate brusc si extensiv reprezinta de fapt o oportunitate pentru guvern de a se pozitiona ca fiind favorabil afacerilor. Cu toate acestea, multe companii au continuat sa se planga de „conditiile-cadru dificile din China”.

„Deoarece afacerile merg in cicluri, este putin probabil ca aceste investitii sa se intoarca prea curand”, se arata in raport. 53% dintre companii nu au planuri de a-si extinde activitatile in China. Este cu 15 puncte procentuale mai mult decat in sondajul realizat cu un an inainte.

64% dintre companiile intervievate au declarat ca devine din ce in ce mai dificil sa faci afaceri in China. Acesta este un record negativ. Accesul limitat la piata a fost citat ca o problema, la fel ca si restrictiile guvernamentale. In plus, deseori nu exista o concurenta loiala intre companiile nationale si cele straine.

Mai mult de fiecare a patra companie se plange de transferuri tehnologice fortate. In acelasi timp, cele mai multe companii au considerat ca guvernul ar putea ajusta politicile. 63% au declarat ca si-ar spori investitiile in China daca ar fi eliminate obstacolele existente.

Veniturile nu mai circula asa cum o faceau inainte. 30% au raportat o scadere a vanzarilor – de trei ori mai mult decat in anul precedent. Cresterea mai lenta in China, care a atins doar trei procente in 2022 din cauza blocajelor si a altor restrictii Covid, a fost citata ca fiind unul dintre motive.

Politica si tensiunile geopolitice afecteaza din ce in ce mai mult afacerile: 59% au declarat ca mediul este politizat – o crestere de noua puncte procentuale fata de anul precedent. „Repercusiunile invaziei rusesti in Ucraina au schimbat, de asemenea, viziunea asupra pietei chineze, fortand companiile sa se gandeasca serios daca sau cum ar putea fi afectate in cazul in care tensiunile dintre cele doua maluri ale stramtorii ar escalada”, a declarat Camera.

„Provocarile tot mai mari pentru a face afaceri in China, tensiunile geopolitice si slabiciunea economiei chineze si globale au subminat atractivitatea Chinei ca destinatie de investitii”, a mentionat Camera. Exodul strainilor, care a fost agravat de politica de zero-Covid, a fost descris ca fiind o alta problema.

„Toti acesti factori vin cu costuri semnificative, deoarece companiile membre raporteaza reducerea transferului de know-how, dificultati de comunicare si chiar necesitatea de a amana investitiile”, a declarat Camera.

Sondajul anual, la care au participat de data aceasta 570 de companii, a fost realizat in februarie si la inceputul lunii martie in colaborare cu firma de consultanta in management Roland Berger .

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: