Cum si-a construit China primul avion de lupta „invizibil”, J-20. Cu ajutorul sarbilor, a copiat tehnologia unui F-117 Nighthawk doborat in 1999

externe

Pe masura ce flota chineza de avioane de lupta invizibile J-20 creste, cresc si suspiciunile cu privire la locul de unde a obtinut Beijingul tehnologia necesara, scrie Business Insider.

„Au profitat foarte mult de pe urma hotiilor lor de-a lungul anilor”, a declarat James Anderson, fost subsecretar interimar al apararii pentru politica, pentru Fox News.

„Au folosit tehnologia furata in mod corespunzator si au venit cu un avion de lupta avansat de generatia a cincea”.

Anderson se referea la rapoartele potrivit carora China a obtinut informatii secrete despre F-22 si le-a folosit la proiectarea lui J-20.

Dar zvonurile dateaza de fapt de un sfert de secol, de la pierderea primului avion invizibil american.

La 24 martie 1999, NATO a inceput atacurile aeriene impotriva unor tinte militare sarbe ca raspuns la atrocitatile sarbesti din Kosovo.

Faptul ca NATO a intervenit efectiv si a desfasurat o campanie de bombardamente de aproape trei luni a fost remarcabil. Ceea ce a fost socant a fost faptul ca, la 27 martie 1999, sarbii au reusit sa doboare un avion american F-117 Nighthawk, primul avion stealth din lume.

Desi forma si materialele F-117 faceau ca acesta sa fie dificil de detectat cu ajutorul radarului, sarbii au reusit sa analizeze modelele de zbor ale NATO pentru a estima traseul avionului in acea noapte.

Cand Nighthawk si-a deschis usile compartimentului pentru bombe, a fost dezvaluita o suprafata suficienta pentru ca artileristii sarbi sa ghideze o racheta SA-3 de conceptie sovietica catre tinta. Datorita ingeniozitatii sarbesti si increderii excesive a americanilor, o racheta din anii 1960 a distrus unul dintre cele mai avansate avioane din lume.

Desi pilotul a fost salvat, incidentul a fost jenant pentru Washington si a reprezentat o problema pentru armata americana: Epava unui avion ultrasecret a fost imprastiata pe teritoriul inamic. China ar fi fost una dintre numeroasele natiuni – atat prietene, cat si rivale ale SUA – care ar fi fost fericite sa arunce o privire asupra resturilor.

Relatiile dintre SUA si China au fost mai calme in 1999 decat in anii 1950, dar un incident din timpul campaniei de bombardament a provocat o crestere a tensiunilor. La 7 mai 1999, bombardierele stealth B-2 ale SUA au lovit ambasada chineza din capitala sarba Belgrad, ucigand trei cetateni chinezi.

Beijingul, care a criticat campania de bombardamente a NATO, a sustinut ca atacul a fost deliberat, dar SUA au declarat ca a fost un accident cauzat de informatii eronate. Presedintele Bill Clinton si-a cerut scuze la 10 mai.

In aceste circumstante, ar parea sa existe o legatura redusa intre distrugerea unui avion de razboi american si bombardarea ambasadei chineze. Dar, in anii care au trecut de atunci, oficiali si comentatori au trasat o legatura, sugerand ca chinezii au pus mana pe epava.

Amiralul Davor Domazet-Loso, seful Statului Major al armatei croate in timpul campaniei de bombardamente NATO, a declarat pentru Associated Press in 2011 ca, in timpul campaniei, „rapoartele noastre de informatii au relatat despre agenti chinezi care au strabatut regiunea in care s-a dezintegrat F-117, cumparand parti din avion de la fermierii locali”.

„Credem ca chinezii au folosit aceste materiale pentru a obtine o perspectiva asupra tehnologiilor secrete de stealth” si pentru „a le aplica inginerie inversa”, a declarat Domazet-Loso.

La scurt timp dupa ce au fost publicate comentariile lui Domazet-Loso, oficialii americani din domeniul apararii au declarat ca ei cred ca chinezii au preluat o parte din epava, dar s-au indoit ca mai sunt multe de invatat de la un avion proiectat in anii 1970.

La vremea respectiva, Global Times, un tabloid condus de Partidul Comunist Chinez, a negat ca Beijingul ar fi recuperat resturi de F-117, dar acuzatiile au reaparut pe fondul inrautatirii relatiilor dintre SUA si China.

Dupa o intalnire controversata intre diplomatii americani si chinezi in martie 2021, in presa chineza au aparut rapoarte care descriau o legatura intre avionul doborat si atentatul de la ambasada.

Potrivit unui articol aparut in 2021 in publicatia japoneza de afaceri Nikkei Asia, sarbii ar fi dat epava F-117 – inclusiv componente invizibile ale corpului aeronavei si piese rezistente la caldura ale motorului – Chinei, care a depozitat-o in subsolul ambasadei inainte de a o expedia acasa.

SUA au detectat semnale de la resturile aparatului si au bombardat ambasada, dar nu au reusit sa distruga epava F-117.

Exista numeroase dovezi ca China a depus mari eforturi pentru a fura secrete militare si economice – nu doar din programele americane, cum ar fi F-22 si F-35, si nu doar din industria de aparare americana, ci si de la partenerii lor rusi. (Moscova a mai spus ca China a copiat aspecte ale J-20 din proiectele rusesti).

Asa cum este firesc ca natiunile sa se spioneze reciproc, este firesc ca natiunile sa afirme ca adversarii lor obtin avantaje prin subterfugii si spionaj.

In prezent, China are poate aproximativ 150 de J-20 in serviciu, iar Beijingul spune ca operatiunile lor se extind. Oficialii si expertii americani considera ca pilotii chinezi se descurca „destul de bine” cu acest avion, dar spun ca pana cand China nu va dezvolta un motor mai bun, acesta va ramane inferior lui F-22.

Cat de mult ii datoreaza cu adevarat J-20 unui avion de lupta invizibil american care arde pe un camp din Balcani? S-ar putea sa nu stim niciodata.

Foto: ro.depositphotos.com

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: