Cine ii antreneaza in Romania pe pilotii ucraineni? Revista Forbes vine cu raspunsul: subcontractori americani si europeni
Stirile de saptamana trecuta, conform carora primele F-16 olandeze destinate antrenarii pilotilor ucraineni au ajuns in sudul Romaniei, au omis un detaliu important. Cine ii antreneaza pe ucraineni? Raspunsul este oferit in Forbes de jurnalistul Eric Tegler,
Cinci dintre avioanele de vanatoare olandeze au aterizat la Baza Aeriana 86 din Romania, langa Fetesti, pe 7 noiembrie. Noul Centru European de Antrenament F-16 (EFTC) va fi folosit, din punct de vedere tehnic, pentru a antrena atat pilotii ucraineni, cat si pe cei romani.
In timp ce avioanele sunt olandeze (si raman proprietatea Olandei), instructorii nu sunt. Majoritatea informatiilor din mass-media arata ca instruirea si intretinerea sunt furnizate de Lockheed Martin.
Echipa de pregatire a pilotilor F-16 la centrul nou format este asigurata de subcontractori americani si europeni.
Printre acestia se numara Daedalus Aviation Group, Draken International, GFD (o filiala a Airbus Defence and Space) si ILIAS Solutions.
Draken International si GFD vor furniza „piloti instructori de F-16 experimentati, cu experienta recenta in prima linie de zbor pe F-16 in cadrul Fortelor Aeriene ale SUA si al fortelor aeriene din Europa”, potrivit unui comunicat al Lockheed Martin de la inceputul acestei saptamani.
In 2021, Draken a anuntat ca va achizitiona 24 de foste F-16 olandeze si norvegiene pentru operatiunile sale, livrarea fiind asteptata candva in 2022. Cu toate acestea, livrarile nu au fost niciodata efectuate in mod oficial, probabil din cauza inceperii invaziei rusesti in Ucraina in februarie 2022. Dar relatia pe care Draken a stabilit-o cu guvernele olandez si norvegian a deschis probabil calea pentru participarea sa la EFTC.
La fel si relatia sa cu Lockheed Martin, care vine prin intermediul proprietarului Draken International, firma de capital privat, Blackstone, cu sediul in New York. Directorul general al companiei, David Kaden, face parte din consiliul de administratie al Draken International, iar Blackstone detine ARKA Group, o firma care face afaceri cu Lockheed Martin si cu alte firme de aparare.
Includerea Draken in echipa EFTC nu este o surpriza. Draken are un numar semnificativ de piloti cu experienta de instructor F-16 si legaturi personale cu Lockheed Martin. Utilizarea contractorilor privati permite, de asemenea, guvernului american sa mentina o anumita distanta diplomatica fata de o operatiune de antrenament aflata chiar in pragul zonei de conflict.
Pilotii instructori de la Draken vor fi completati de instructori de la GFD. Compania din nordul Germaniei are un personal de 250 de angajati, dintre care 100 sunt veterani ai fortelor aeriene si navale germane. Acestia intretin si opereaza o flota de 15 avioane Learjet special echipate care asigura simularea tintelor si inspectia zborurilor. Compania numara in randurile sale peste 50 de instructori de simulatoare pentru Eurofighter, Tornado si A400M.
Instruirea prin simulare pare sa fie rolul pe care personalul GFD si-l va asuma in cadrul echipei EFTC. De asemenea, este posibil ca avioanele GFD Learjet sa actioneze ca platforme de simulare a tintelor pentru pilotii ucraineni si romani care avanseaza in programul de pregatire de la EFTC.
Daedalus Aviation Group, un MRO (intretinere, reparatii, revizie) pentru F-16 cu sediul in Tilburg, Tarile de Jos, va gestiona intretinerea flotei de F16 Viper a EFTC, care ar putea ajunge la un numar de 12-18 aeronave sau chiar mai mult. Se pare ca tehnicienii sai vor lucra alaturi de omologii de la Draken si Lockheed Martin.
ILIAS Solutions, o firma belgiana care furnizeaza solutii software de logistica si de gestionare a flotei pentru Belgian Air Component (fortele aeriene belgiene care zboara cu F-16 si F-35) si Royal Australian Air Force, se va ocupa de gestionarea logisticii si a activitatilor de intretinere/formare si de programarea zborurilor pentru echipa.
Infiintarea EFTC este un nou pas spre a oferi Ucrainei avioane occidentale de generatia a patra si piloti capabili sa le foloseasca. Ramane de vazut daca oamenii si aparatele vor lupta in cele din urma impotriva fortelor rusesti din Ucraina, conchide Forbes.