Premierul PSD Marcel Ciolacu a confirmat joi ca banii prevazuti in PNRR pentru trenuri cu hidrogen vor fi redirectionati in alta parte. El a sustinut in mod fals ca nicaieri in lume nu exista trenuri cu hidrogen.
Ciolacu a anuntat ca cele „360 milioane de euro pentru trenurile cu hidrogen” vor fi transferate pentru a cofinanta autostrazi.
„Vom avea o renegociere. Ministrul isi asuma. E ala cu trenurile cu hidrogen. Ati vazut vreunul in Europa, in lume, vreun tren cu hidrogen? A tinut Grindeanu licitatia de trei ori. Nu s-a prezentat nimeni. De ce? Pentru ca nu exista niciun tren cu hidrogen. Asta au trecut in PNRR. Normal ca acum domnul ministru Caciu a cerut ca acei bani, 360 milioane de euro pentru trenurile cu hidrogen sa ii prinda pentru cofinantari la autostrazi. Lucram cu materialul clientului”, a spus Ciolacu, la Bruxelles.
Trenurile cu hidrogen erau prevazute sa circule pe linii neelectrificate precum Bucuresti-Otopeni, Bucuresti -Pitesti si Pitesti-Slatina-Craiova sau Pitesti -Curtea de Arges. Trenurile pe hidrogen sunt deosebit de relevante pentru liniile regionale mici, unde costul tranzitiei la energia electrica este prea mare in comparatie cu rentabilitatea legaturii. Practic, se amesteca hidrogenul de la bord cu oxigenul din aerul inconjurator, folosind o celula de combustie. Aceasta produce energia electrica necesara pentru a actiona trenul, precizeaza Economedia.
Ce prevedea contractul de finantare PNRR : ,,Achizitia a 12 automotoare in tractiune electrica pe baza de pile de combustie cu hidrogen, achizitionarea serviciilor de mentenanta si reparatii a acestor automotoare, necesare functionarii respectivelor automotoare si achizitionarea serviciilor de alimentare cu hidrogen”. Valoarea totala a proiectului este de 868.917.205,97 lei. Proiectul este finantat prin Planul National de Redresare si Rezilienta: Sprijin din partea Uniunii Europene Imprumut/grant – 528.930.990,02 lei, plus contributie publica nationala – 201.251.535,98 lei.
Trenurile pe baza de hidrogen functioneaza in mai multe tari din lume, fiind considerate o alternativa ecologica la trenurile diesel traditionale. Iata cateva dintre tarile in care aceste trenuri au fost introduse sau sunt in proces de testare:
Germania: Germania a fost prima tara din lume care a introdus trenuri pe baza de hidrogen in serviciu comercial. In 2018, primele trenuri Coradia iLint, fabricate de Alstom, au inceput sa opereze pe o ruta din nordul Germaniei, intre orasele Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervorde si Buxtehude.
Franta: Franta este una dintre tarile care au investit in trenuri pe baza de hidrogen, cu planuri de a inlocui unele dintre trenurile diesel existente. Alstom, un producator francez de material rulant, dezvolta si testeaza trenuri pe baza de hidrogen.
Italia: Trenuri pe baza de hidrogen sunt in curs de dezvoltare si in Italia. Regiunea Lombardia, de exemplu, a semnat un contract pentru achizitia unor trenuri pe hidrogen care sa fie utilizate pe rutele regionale.
Olanda: Olanda a inceput testele pentru trenuri pe baza de hidrogen, cu scopul de a inlocui trenurile diesel pe anumite rute neelectrificate.
Austria: Trenuri pe baza de hidrogen au fost testate si in Austria, unde au circulat pe anumite rute pentru a evalua viabilitatea acestei tehnologii.
Marea Britanie: In Marea Britanie, exista un interes crescut pentru dezvoltarea si implementarea trenurilor pe hidrogen. Proiectul HydroFLEX, un tren prototip pe baza de hidrogen, a fost testat pe linii neelectrificate.
Canada: Canada investigheaza posibilitatea de a introduce trenuri pe baza de hidrogen, in special pentru a reduce emisiile in regiunile in care electrificarea nu este practicabila.
Japonia: Japonia lucreaza si ea la dezvoltarea trenurilor pe hidrogen, cu companii precum JR East implicate in proiecte de cercetare si dezvoltare.
Statele Unite: Desi in stadiu incipient, trenurile pe hidrogen sunt luate in considerare si in SUA, in special in California, unde exista un interes mare pentru solutii de transport sustenabile.
Iata si „trenul care nu exista nicaieri” in China:
USR a ironizat intr-un material video declaratiile lui Ciolacu despre trenurile cu hidrogen.
@usr_oficial @marcel_ciolacu ♬ original sound – USR
Premierul PSD Marcel Ciolacu si delegatia de ministri PSD care se afla in vizita la…
Veen Bosch & Keuning (VBK), cea mai mare editura din Tarile de Jos, achizitionata de…
Dupa o serie de scandaluri si momente controversate in Romania, Fulgy, fiul celebrilor artisti Ionita…
Tatal unei eleve din Franta, a carui relatare despre utilizarea caricaturii profetului Mahomed la o…
Ministrul Constructiilor din Serbia, Goran Vesic, si-a anuntat luni demisia, la trei zile dupa prabusirea…
Inca 2.500 de soldati au sosit luni in estul Spaniei, greu lovit de inundatii, pentru…