CNN: „Rusinos si lipsit de etica”. Heineken, Unilever si producatorul Oreo, Mondelez, acuzati ca nu si-au respectat promisiunile de a parasi Rusia

analize

heineken, bere

Peste 1.000 de companii importante s-au angajat sa paraseasca Rusia dupa ce Vladimir Putin a lansat razboiul sau devastator in Ucraina, dar unele firme cunoscute sunt acuzate de cercetatori ca si-au incalcat angajamentul, relateaza CNN.

Nu toate companiile de pe lista au plecat, dar mai mult de 1.000 au iesit. Acest exod corporatist fara precedent, relatat de profesorul Jeff Sonnenfeld de la Yale, a dat o lovitura financiara si simbolica serioasa Moscovei si economiei rusesti.

Acum, in timp ce razboiul brutal al Rusiei in Ucraina depaseste pragul de 500 de zile, Sonnenfeld si echipa sa numesc si fac de rusine o serie de companii pe care le acuza ca nu si-au respectat promisiunile de a pleca sau cel putin de a-si reduce drastic prezenta in Rusia, inclusiv companii bine-cunoscute precum Heineken, Unilever, Philip Morris si Mondelez, producatorul Oreo.

Cercetarea Yale se bazeaza pe experti de pe teren, studenti care opereaza in Rusia, documente ale companiilor si rapoarte ale presei.

„Aceste companii isi incalca promisiunile. Ele functioneaza ca niste profitori pe timp de razboi”, a declarat Sonnenfeld pentru CNN intr-un interviu. „Este mai mult decat dezamagitor. Este rusinos si lipsit de etica”.

Sonnenfeld, care a depus marturie in fata Congresului cu privire la companiile care parasesc Rusia, nu acuza aceste corporatii de incalcarea legii. In schimb, el sustine ca, ramanand in Rusia, acestea incalca un cod moral.

„Consumatorii ar trebui sa realizeze ca, prin sustinerea acestor companii, ei aproba ceva care alimenteaza masina de razboi a lui Putin”, a spus el.

In martie 2022, la doar o luna dupa invazia Ucrainei, Heineken a fost laudata pentru ca a promis ca va parasi Rusia. Yale chiar a acordat Heineken cea mai mare nota: „A”, rezervata companiilor care fac o „ruptura curata” cu tara agresoare, in fisa sa de evaluare a relatiei companiilor cu Rusia.

Cu toate acestea, 16 luni mai tarziu, Heineken are inca sapte fabrici de bere si 1.800 de angajati in Rusia, potrivit Yale. Nu numai atat, dar Heineken a lansat de atunci o serie de marci noi in Rusia, suplinind golul lasat de exodul altor marci importante de bere.

„Ei nu se retrag. Isi dubleaza afacerea”, a declarat Steven Tian, director de cercetare la Yale Chief Executive Leadership Institute.

Yale a retrogradat acum Heineken la „D”, constatand ca societatea „continua sa traga de timp pentru a se retrage efectiv, sub pretextul ca asteapta aprobarile autoritatilor de reglementare din Rusia pentru ca vanzarea sa sa fie finalizata”.

Intr-o declaratie pentru CNN, un purtator de cuvant al Heineken a calificat razboiul din Ucraina drept o „tragedie umana teribila” si a declarat ca firma „s-a angajat sa paraseasca Rusia”. Heineken a declarat ca a incetat sa mai vanda brandul Heineken in Rusia si a gasit un potential cumparator pentru afacerea sa din Rusia. Aceasta potentiala tranzactie, prezentata autoritatilor ruse in aprilie 2023, este inca in asteptarea aprobarii autoritatilor de reglementare, a precizat compania.

„Ne asteptam la o pierdere financiara semnificativa pentru compania Heineken. Operatiunea locala continua, astfel incat organizatia sa poata proteja mijloacele de trai ale oamenilor nostri prin evitarea falimentului sau nationalizarii”, a precizat Heineken in comunicat.

In martie 2022, gigantul Mondelez, producator de gustari si dulciuri, a promis ca va reduce „toate activitatile neesentiale din Rusia, contribuind in acelasi timp la mentinerea continuitatii aprovizionarii cu alimente”.

Mondelez a declarat ca isi va concentra operatiunile pe „ofertele de baza”. Cu toate acestea, Mondelez – compania care produce fursecurilor Oreo, biscuitilor Triscuit si a snacks-urilor Nabisco, spune ca inca are 3.000 de angajati in Rusia. Cercetarea Yale a afirmat ca Mondelez nu prezinta „niciun semn tangibil de progres in directia iesirii” si continua sa faca afaceri in Rusia. Mondelez nu a raspuns la o solicitare de comentarii, dar intr-o declaratie de luna trecuta, compania a spus ca si-a redus activitatile si a oprit lansarea de produse si cheltuielile publicitare in Rusia.

Unilever, compania care produce sapunului Dove s-a angajat sa vanda in Rusia doar produse „esentiale”.

Unilever a refuzat sa comenteze, dar a trimis intrebarile la o declaratie din februarie, in care compania a spus ca continua sa „condamne razboiul din Ucraina ca fiind un act brutal si lipsit de sens al statului rus”, dar a explicat ca parasirea Rusiei „nu este simpla”, fara a preda activele guvernului sau a afecta angajatii de acolo. Scoala de Economie din Kiev si Agentia de evaluare morala, o organizatie care urmareste promisiunile companiilor de a parasi Rusia, estimeaza ca sprijinul Unilever pentru economia rusa echivaleaza cu aproximativ 712 milioane de dolari pe an.

„Un sapun Dove incepe sa para destul de murdar atunci cand se produc destule pentru a cumpara un tanc rusesc”, a declarat Mark Dixon, fondatorul Moral Rating Agency, intr-o declaratie de saptamana trecuta.

Nestle, WeWork si Philip Morris

La fel ca si Unilever si Mondelez, Nestle s-a angajat anul trecut sa vanda in Rusia doar produse „esentiale”, cum ar fi formulele pentru copii. Cu toate acestea, cercetatorii de la Yale au descoperit ca producatorul batoanelor de ciocolata Kit Kat, al cafelei instant Nescafe si al produselor Purina vinde in continuare in Rusia hrana pentru animale de companie, batoane de ciocolata si alte produse neesentiale.

In ciuda promisiunii sale din 2022 din martie de a iesi din Rusia, gigantul de co-working WeWork inca permite utilizatorilor sa rezerve spatii de lucru in Moscova.

Intr-o declaratie pentru CNN, un purtator de cuvant al WeWork a declarat ca firma are in continuare „intentia de a intrerupe operatiunile din Rusia”, adaugand ca se afla in „etapele finale ale planurilor noastre de dezinvestire”.

Gigantul tutunului Philip Morris a declarat anul trecut ca lucreaza din greu pentru a iesi din Rusia. Dar, in prezent, Philip Morris este una dintre cele mai mari multinationale ramase in Rusia, cu active estimate la 2,5 miliarde de dolari, inclusiv mai multe fabrici din aceasta tara, potrivit cercetarii de la Yale.

Intr-o declaratie pentru CNN, un purtator de cuvant al Philip Morris a declarat ca „situatia este complexa” si ca firma este „constransa de evolutiile recente ale reglementarilor din Rusia, inclusiv de conditiile restrictive care trebuie indeplinite pentru ca orice tranzactie de dezinvestire sa fie aprobata de autoritati – si de restrictiile care rezulta din reglementarile internationale”.

Lanturile de restaurante fast-food, inca in Rusia

Mai multe lanturi americane de fast-food functioneaza inca in Rusia, la mai bine de un an dupa ce McDonald’s si Starbucks au decis sa iasa din aceasta tara.

Echipa lui Sonnenfeld a descoperit ca Sbarro Pizza are inca o locatie care functioneaza in Moscova si care pare sa fie sustinuta de un site web in limba rusa.

Lantul american de fast-food Carl’s Jr. are inca o prezenta in Rusia si chiar isi prezinta mancarea pe o pagina de Instagram in limba rusa. Intr-o declaratie pentru CNN, compania mama a Carl’s Jr., CKE Restaurants Holdings, a recunoscut ca are 17 restaurante francizate in Rusia, dar a spus ca toate sunt detinute si operate independent.

Carl’s Jr. a adaugat ca pagina de Instagram nu este detinuta sau operata de CKE.

De asemenea, Yale a constatat ca in Rusia inca mai exista francizati independenti ai TGI Fridays. TGI Fridays nu a raspuns la o solicitare de comentarii, dar, intr-o declaratie din 2022 martie, compania a declarat ca doar francizatii locali pot decide daca vor ramane deschise si s-a angajat sa doneze incasarile din taxele de franciza unui grup care sprijina Ucraina si refugiatii sai. Unele companii si-au aparat prezenta in continuare in Rusia invocand dorinta de a evita sa cauzeze mai multe probleme angajatilor si clientilor cu sediul in Rusia.

„Acesta este unul dintre acele lucruri care sunt usor de spus, dar greu de facut”, a declarat Tim Calkins, profesor de marketing la Kellogg School of Management de la Northwestern University.

Calkins a spus ca exista o multime de preocupari in mintea consumatorilor in acest moment si este posibil ca iesirea de pe piata rusa sa nu fie una dintre ele. „Banuiesc ca firmele nu simt o mare presiune pentru a-si respecta angajamentele”, a spus el. Sonnenfeld respinge acest argument, spunand ca scopul exodului corporatist este de a creste presiunea asupra regimului lui Putin. Ca model, el a indicat miscarea de dezinvestire a marilor branduri occidentale din Africa de Sud la sfarsitul anilor 1980, in timpul Apartheidului. „Ideea este de a creste nivelul de disconfort”, a spus Sonnenfeld, „astfel incat sa inceapa sa se intrebe cine este autorul nenorocirii lor”.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: