Coalitia PSD-PNL a cheltuit 9 milioane de euro intr-o singura luna, pentru a-si face reclama la televiziuni si in publicatiile online. Banii vor fi restituiti din bugetul tarii

politica

PSD, PNL, publicitate electorala, bani, televiziuni, bugetul de stat, 9 milioane de euro

Coalitia PSD-PNL a cheltuit intr-o luna cat cheltuieste intr-un an pe reclame o mare companie din primele 20 din Romania. Este fara precedent ca un partid sau o coalitie sa mizeze atatia bani pe alegeri, scrie publicatia online de investigatii Snoop.ro.

PSD a folosit cele mai mari resurse financiare pentru promovarea pe televiziuni sau in mediul online, potrivit datelor raportate pana in acest moment catre Autoritatea Electorala Permanenta. 6 milioane de euro au adus mesajele social-democratilor mai aproape de electorat. Pentru toate partidele sursa de plata initiala pentru europarlamentare este privata.

Astfel, pana acum, social-democratii nu au folosit banii din subventie, ci din contributiile candidatilor. Insa, de fapt, aceste sume se transforma in bani publici, deoarece statul roman le returneaza acestora de la bugetul tarii fondurile cheltuite, daca partidele au depasit pragul de 3% in alegeri.

Si mai clar: orice partid care a trecut pragul electoral de 3% si justifica legalitatea cheltuielilor primeste rambursarea sumelor de la bugetul de stat. Decontarea are loc la finalul campaniei electorale.

Surse din piata de TV sustin ca „televiziunile au cerut de la partide banii inainte sau, in cel mai rau caz pentru ele, sa fie platite la cateva zile dupa aparitia spoturilor”. Aceasta norma de plata, in avans sau imediat dupa aparitie, s-a realizat de la partide si pentru site-uri. Ceea ce inseamna ca in prima faza, pana la decontarea de la stat, partidele au fost nevoite sa-si procure bugetele.

Partidul condus de Marcel Ciolacu nu a incheiat contractele pentru promovare in mod direct cu televiziunile sau site-urile, ci prin intermediul unor agentii de publicitate, ceea ce este o metoda standard in zona clasica de publicitate. Avantajul, in cazul contractelor politice, este acela ca agentia de publicitate este cea care face platile, astfel ca PSD nu raporteaza catre AEP unde au ajuns banii, ci doar ca i-a folosit printr-un intermediar.

Spoturile PSD au putut fi urmarite in campania electorala pentru europarlamentare pe posturi precum Antena 3, RTV, Digi24, Realitatea sau B1. „Daca nu vrei sa-ti creasca preturile la energie, gaze si alimente, daca vrei sa-ti creasca pensia sau salariul, pe 9 iunie, oriunde te-ai afla, pune stampila pe cei trei trandafiri. Voteaza romaneste! Voteaza PSD!” este mesajul dintr-un clip  Clipul este filmat chiar in curtea PSD din Kiseleff nr. 10. Mesajul este repetat in mai multe clipuri, dar cu diferite personaje. Unele clipuri au ajuns la un milion de vizualizari.

Cel mai vizionat si distribuit mesaj de campanie, promovat insistent pe retelele sociale, dar si la televiziuni centrale de stiri, a fost cel referitor la faptul ca „pensionarii Romaniei merita respect si recunostinta”. Clipul distribuit de PSD a ajuns sa aiba doua milioane de vizualizari. Imaginile sunt insotite de versurile cantecului interpretat de Gheorghe Gheorghiu: „Unde dragoste nu e, nimic nu e!”. Videoclipul a fost lansat de PSD in urma cu trei saptamani.

Propaganda electorala la televiziuni reprezinta facturi catre PSD de 13.3 milioane de lei, conform raportarilor catre AEP .

Partener cu PSD in campania pentru europarlamentare, PNL a folosit pentru promovarea in mediul online firma intermediara Avandor International SRL.  PNL a avut contracte in campania electorala cu DBV Media House (grupul Realitatea) in valoare de 2.339.297 de lei si de 5.171.224 de lei. Prima factura este din 28 mai, iar cea de-a doua este din 31 mai 2024, conform documentelor consultate de Snoop.

Pe 24 mai, ziua PNL, a fost emisa si factura catre Campus Media TV SRL (grupul Digi24) de 722.536 de lei. Obiectul contractului este tot „productia si difuzarea materialelor de propaganda electorala la radio, televiziune si in presa scrisa. Motivus Media SRL a primit de la PNL 100.000 de lei pentru productia si difuzarea materialelor de propaganda electorala online.

Liberalii au platit tot pentru mediul online peste 500.000 de lei catre Media UNO SRL si, in aceeasi campanie electorala, spre mai multe site-uri locale.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: