Comisia Europeana propune introducerea unui permis de conducere digital valabil in intreaga UE
Comisia Europeana a prezentat miercuri propuneri de modernizare a normelor privind permisele de conducere, inclusiv introducerea unui permis de conducere digital valabil in intreaga UE, precum si noi dispozitii pentru a facilita aplicarea normelor de circulatie la nivel transfrontalier, se arata intr-un comunicat al Executivului comunitar, scrie Agerpres.
Anul trecut, peste 20.000 de persoane si-au pierdut viata pe drumurile din UE, iar majoritatea victimelor au fost pietoni, biciclisti si utilizatori de scutere si motociclete.
Potrivit CE, noile norme vor imbunatati siguranta pentru toti participantii la trafic si vor ajuta UE sa isi realizeze „Viziunea zero” – fara decese pe drumurile din UE pana in 2050. Ele vor pregati mai bine conducatorii auto pentru vehiculele cu emisii zero si pentru conducerea pe drumurile urbane, alaturi de un numar tot mai mare de biciclete si vehicule cu doua roti, precum si de pietoni. Acestea vor permite, de asemenea, tinerilor conducatori auto sa dobandeasca experienta prin intermediul unui sistem de conducere acompaniata – incepand cu varsta de 17 ani, tinerii vor putea invata sa conduca si vor putea obtine un permis de conducere. Cei care au implinit varsta de 17 ani vor putea sa conduca singuri dupa implinirea varstei de 18 ani si sa lucreze ca soferi profesionisti de indata ce un anumit loc de munca permite acest lucru. Acest lucru va contribui la abordarea penuriei actuale de conducatori auto.
„Un obiectiv-cheie al noilor norme va fi imbunatatirea sigurantei rutiere, prin masuri care includ: o perioada de proba de cel putin doi ani pentru conducatorii auto incepatori dupa trecerea testului si o norma de toleranta zero pentru conducerea sub influenta alcoolului. Acest lucru este esential deoarece, chiar daca soferii tineri reprezinta doar 8% din totalul conducatorilor auto, 2 din 5 coliziuni mortale implica un conducator auto sau un motociclist cu varsta sub 30 de ani. In plus, se ofera posibilitatea tinerilor de a-si sustine testul si de a incepe conducerea acompaniata de autoturisme si camioane incepand cu varsta de 17 ani, pentru a dobandi experienta de conducere auto”, se precizeaza in documentul citat.
De asemenea, va fi adaptata formarea si testarea conducatorilor auto pentru o mai buna pregatire a acestora cu privire la prezenta utilizatorilor vulnerabili pe sosea. Acest lucru va contribui la imbunatatirea sigurantei pentru pietoni, biciclisti, precum si pentru utilizatorii de scutere electrice si biciclete electrice, pe masura ce UE trece la o mobilitate urbana mai durabila. Va exista o evaluare mai bine directionata a aptitudinii din punct de vedere medical, luand in considerare progresele inregistrate in tratamentul medical pentru boli precum diabetul. Conducatorii auto vor fi, de asemenea, incurajati sa isi actualizeze aptitudinile si cunostintele de conducere pentru a tine pasul cu evolutiile tehnologice.
Pentru a simplifica recunoasterea permiselor de conducere intre statele membre, Comisia propune introducerea unui permis de conducere digital, in premiera mondiala. Inlocuirea, reinnoirea sau preschimbarea unui permis de conducere vor fi mult mai usoare, deoarece toate procedurile vor fi online. In aceeasi ordine de idei, pentru cetatenii din tari din afara UE cu standarde comparabile de siguranta rutiera va fi mai usor sa isi schimbe permisul de conducere cu unul UE.
Normele de testare actualizate vor tine seama de tranzitia catre vehicule cu emisii zero. Acestea vor evalua, de exemplu, cunostintele si competentele legate de sistemele avansate de asistenta la conducere si de alte tehnologii automatizate. Soferii incepatori vor fi, de asemenea, informati cu privire la modul in care stilul lor de conducere are un impact asupra emisiilor lor – de exemplu, momentul schimbarii treptelor de viteza. In cele din urma, masa permisa a unui vehicul din categoria B va fi ajustata pentru vehiculele alimentate cu combustibili alternativi, deoarece vehiculele cu emisii zero care functioneaza pe baza de baterii pot fi mai grele.
Normele actuale ale UE privind asigurarea respectarii normelor la nivel transfrontalier au contribuit la asigurarea faptului ca persoanele nerezidente care savarsesc contraventii rutiere nu raman anonime. Cu toate acestea, in 2019, aproximativ 40% din infractiunile transfrontaliere au ramas nepedepsite, fie pentru ca autorul infractiunii nu a fost identificat, fie pentru ca plata nu a fost executata.
Propunerile urmaresc sa abordeze acest aspect permitand autoritatilor de aplicare a legii sa aiba acces la registrele nationale ale permiselor de conducere. Comisia propune, de asemenea, consolidarea rolului punctelor de contact nationale consacrate, astfel incat acestea sa poata coopera mai bine cu autoritatile de aplicare a legii implicate in cercetarea infractiunilor. Acest lucru va aborda deficientele actuale in ceea ce priveste cooperarea dintre statele membre pentru cercetarea infractiunilor.
Legea actuala acopera unele dintre cele mai frecvente si mai flagrante infractiuni, cum ar fi excesul de viteza si conducerea sub influenta alcoolului. Comisia propune extinderea domeniului de aplicare al infractiunilor rutiere la nementinerea unei distante suficiente in raport cu vehiculul din fata, depasirea periculoasa, parcarea periculoasa, traversarea uneia sau mai multor linii albe continue, conducerea pe sens interzis, nerespectarea normelor privind utilizarea coridoarelor de urgenta si utilizarea unui vehicul supraincarcat.
Aceste adaugiri vor contribui la reducerea impunitatii pentru astfel de infractiuni si vor imbunatati capacitatea statelor membre de a sanctiona contravenientii din alte state membre. Aceasta va asigura, de asemenea, tratamentul egal al contravenientilor rezidenti si nerezidenti.
Legile actualizate vor asigura respectarea drepturilor persoanelor acuzate de infractiuni rutiere. Nerezidentii isi pastreaza dreptul la o cale de atac eficienta si la un proces echitabil, la prezumtia de nevinovatie si la aparare. Aceste drepturi vor fi garantate mai eficient prin dispozitii care asigura un continut uniform si emiterea de avize de sanctiune, prin asigurarea faptului ca destinatarii acestor avize le pot verifica autenticitatea, si prin faptul ca partajarea de informatii cu presupusii contravenienti devine o cerinta standard.
Un portal informatic dedicat le va oferi cetatenilor acces usor la informatii privind normele de siguranta rutiera in vigoare in fiecare stat membru si, in timp, le va permite sa plateasca eventualele amenzi in mod direct.
Pentru a preveni impunitatea in randul persoanelor care savarsesc infractiuni rutiere, se va institui un nou sistem, care va permite o interdictie de a conduce autovehicule la nivelul UE atunci cand un stat membru decide sa decada din drepturi un conducator auto din cauza unei infractiuni comise pe teritoriul sau.
Tragerea la raspundere a autorilor infractiunilor rutiere in toate statele membre este esentiala pentru siguranta rutiera. Cu toate acestea, in conformitate cu normele actuale, atunci cand o infractiune grava duce la o interdictie de a conduce, aceasta nu poate fi pusa in aplicare la nivelul UE daca conducatorul auto a comis infractiunea intr-un alt stat membru decat cel care i-a eliberat permisul de conducere.
Propunerea se refera la infractiuni rutiere grave, cum ar fi excesul de viteza, conducerea sub influenta alcoolului sau a drogurilor si cauzarea de decese sau vatamari corporale grave ca urmare a oricarei incalcari a normelor de circulatie.