Companiile aeriene au inceput sa zboare deasupra Afganistanului chiar si in lipsa unui serviciu de control al traficului aerian, in conditiile in care spatiul aerian al acestuia este mai sigur decat cel dintre Iran si Israel
Singapore Airlines, British Airways si Lufthansa au inceput in mare masura sa utilizeze spatiul aerian al Afganistanului dupa ce ani de zile l-au evitat, conflictul din Orientul Mijlociu facand-o sa para o optiune relativ sigura, potrivit Reuters.
Transportatorii au incetat in mare parte sa tranziteze Afganistanul, care se afla pe rute importante intre Asia si Europa, in urma cu trei ani, cand talibanii au preluat controlul si serviciile de control al traficului aerian au incetat.
Aceste servicii nu au fost inca reluate, dar companiile aeriene considera din ce in ce mai mult ca spatiul aerian dintre Iran si Israel este mai riscant decat spatiul aerian afgan. Multi au inceput sa circule prin Iran si Orientul Mijlociu dupa ce spatiul aerian rusesc a fost inchis pentru majoritatea transportatorilor occidentali cand a inceput razboiul din Ucraina in 2022.
„Pe masura ce conflictele au evoluat, deciziile privind ce spatiu aerian sa fie utilizat s-au schimbat. Companiile aeriene cauta sa atenueze riscul cat mai mult posibil si considera ca survolarea Afganistanului este optiunea mai sigura, avand in vedere tensiunile actuale dintre Iran si Israel”, a declarat Ian Petchenik, purtator de cuvant al organizatiei de urmarire a zborurilor Flightradar24.
In a doua saptamana a lunii august au fost de peste sapte ori mai multe zboruri peste Afganistan decat in aceeasi perioada a anului trecut, potrivit unei analize Reuters a datelor FlightRadar24.
Schimbarea a inceput la mijlocul lunii aprilie, in timpul atacurilor reciproce cu rachete si drone intre Iran si Israel. Datele de urmarire a zborurilor din acea perioada arata ca Lufthansa, Singapore Airlines, British Airways si altele au inceput sa trimita cateva zboruri pe zi peste Afganistan.
Dar principala crestere a traficului pe aceasta ruta a avut loc de cand uciderea unor membri de rang inalt ai gruparilor militante Hamas si Hezbollah la sfarsitul lunii iulie a starnit ingrijorari cu privire la o escaladare majora.
Unii piloti sunt afectati. „Depindem de analiza companiei aeriene. De fiecare data cand zbor acolo, urasc senzatia ca zbor deasupra unei zone de conflict in care nu stiu, de fapt, ce se intampla. Este intotdeauna suficient de sigur, pana cand se dovedeste contrariul”, a spus pilotul Otjan de Bruin, presedintele Asociatiei europene a personalului tehnic navigant.
Lufthansa Group a declarat pentru Reuters ca a decis sa reia survolarea spatiului aerian afgan de la inceputul lunii iulie. Alti transportatori care au crescut zborurile din aprilie includ Turkish Airlines, Thai Airways si Air France-KLM. „Pe baza informatiilor actuale de securitate, KLM si alte companii aeriene survoleaza in siguranta Afganistanul doar pe anumite rute si numai la altitudini mari”, a declarat KLM.
British Airways, Thai Airways, Turkish Airlines si Singapore Airlines nu au raspuns solicitarilor de comentarii.
Schimbarile de ruta au fost facilitate de autoritatile de reglementare din domeniul aviatiei, usurand indrumarile privind Afganistanul.
Administratia Federala a Aviatiei din SUA (FAA) a declarat la inceputul lunii iulie avioanele ar putea zbura la o altitudine mai mica peste o fasie din nord-estul Afganistanului, Coridorul Wakhan, care este folosit pentru a traversa din Tadjikistan in Pakistan – deschizand aceasta cale pentru mai multe tipuri de zboruri.
Cu un an mai devreme, FAA a ridicat interdictia de survol pentru intreaga tara, dar a spus ca avioanele trebuie sa ramana la peste 9.753 m acolo unde armele sol-aer sunt considerate mai putin eficiente, insa putine companii au folosit Afganistanul pana in aprilie.
Desi nu au fost incidente, nu exista nicio garantie a sigurantei echipajului sau pasagerilor daca un avion trebuie sa aterizeze, a declarat grupul de siguranta a zborului OPSGROUP in iulie.
In absenta controlului traficului aerian, pilotii care traverseaza Afganistanul vorbesc cu avioanele din apropiere prin radio, conform unui protocol elaborat de organismul de aviatie al ONU ICAO si Autoritatea de Aviatie Civila din Afganistan.
Autoritatea europeana de reglementare a sigurantei aviatiei EASA a declarat intr-un buletin de informare privind zonele de conflict reeditat in iulie ca „grupurile extremiste de actori nestatali raman active si ar putea viza sporadic instalatiile aviatice in mai multe moduri”.
Industria este bantuita de amintirea zborului Malaysian Airlines MH17 de la Amsterdam la Kuala Lumpur, care a fost doborat deasupra estului Ucrainei in 2014, in timp ce luptele au avut loc intre separatistii pro-rusi si fortele ucrainene.
Companiile aeriene sunt sub presiune sa economiseasca bani dupa pierderea din 2022 a multor rute mai scurte prin spatiul aerian rusesc.
Exista putine reguli internationale care dicteaza care zone ale spatiului aerian sunt sigure, iar deciziile privind siguranta companiilor aeriene sunt lasate in mare parte la latitudinea transportatorilor individuali.
Daca o companie aeriana nu poate zbura prin Rusia, Ucraina sau Iran, centrul Afganistanului ofera o ruta mai directa din Europa catre sudul Asiei.
„Aceasta ruta ne-a economisit o buna parte de timp si de combustibil”, a raportat OPSGROUP informatiile oferite in iulie de un pilot care a zburat de la Amsterdam la Kuala Lumpur prin centrul Afganistanului.
Companiile aeriene suspenda zborurile pe masura ce tensiunile din Orientul Mijlociu cresc
Preocuparile legate de un conflict mai larg din Orientul Mijlociu au determinat companiile aeriene internationale sa suspende zborurile catre regiune sau sa evite spatiul aerian afectat.
Mai jos sunt cateva dintre companiile aeriene care au ajustat servicii catre si dinspre regiune:
Compania aeriana elena Aegean Airlines a anulat zboruri catre si dinspre Amman pana pe 30 septembrie, Beirut pana la 1 octombrie si Tel Aviv pana pe 26 octombrie.
Compania aeriana Air Algerie a suspendat temporar zborurile catre si dinspre Liban pana la o noua notificare.
AirBaltic din Letonia a anulat noi zboruri catre si dinspre Tel Aviv pana pe 25 august.
Air France-KLM a anulat toate zborurile catre si dinspre Tel Aviv pana pe 26 octombrie. Air France si-a reluat serviciul intre Paris si Beirut pe 15 august dupa o suspendare de doua saptamani.
Unitatea low-cost a grupului franco-olandez Transavia a anulat zboruri catre si dinspre Tel Aviv pana pe 31 martie 2025 si zboruri catre Amman si Beirut pana pe 3 noiembrie.
Transportatorul Air India a suspendat zboruri programate catre si dinspre Tel Aviv pana la o noua notificare.
Cathay Pacific, cu sediul in Hong Kong, a anulat toate zborurile catre Tel Aviv pana pe 27 martie 2025.
Compania de transport american Delta Air Lines a intrerupt zborurile intre New York si Tel Aviv pana pe 31 octombrie.
Compania aeriana low cost din Marea Britanie EeasyJet a incetat sa zboare catre si dinspre Tel Aviv in aprilie si va relua zborurile pe 30 martie 2025, a declarat un purtator de cuvant.
Compania aeriana finlandeza Finnair continua sa nu foloseasca spatiul aerian iranian, ceea ce ar putea prelungi timpul de zbor catre si dinspre Doha.
Detinuta de IAG, compania aeriana low-cost Iberia Express prelungeste suspendarea zborurilor catre Tel Aviv pana pana pe 25 august.
Compania italiana ITA Airways extinde suspendarea zborurilor catre si dinspre Tel Aviv pana in 26 august.
Compania de transport poloneza LOT a suspendat zborurile catre Tel Aviv si Beirut pana in 26 august.
Grupul de linii aeriene germane, care include transportatorii Swiss International Air Lines, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Condor si Eurowings, va relua zborurile catre Amman si Erbil din 27 august, dar si-a extins suspendarea zborurilor spre la Tel Aviv si Teheran pana pe 2 septembrie. Zborurile catre Beirut sunt suspendate pana pe 30 septembrie.
Ryanair a anulat zboruri catre si dinspre Tel Aviv pana pe 30 septembrie, invocand „restrictii operationale”.
Compania aeriana Singapore Airlines a incetat sa zboare deasupra spatiului aerian iranian si foloseste rute alternative.
SunExpress, o societate mixta intre Turkish Airlines si Lufthansa a suspendat zborurile catre Beirut pana pe 17 decembrie.
Transportatorul Tarom a extins suspendarea zborurilor catre Beirut pana pe 2 septembrie, in timp ce se reia temporar zborurile catre Tel Aviv si Amman pana pe 23 august.
Compania aeriana United Airlines cu sediul in Chicago a suspendat zborurile catre Tel Aviv pe 31 iulie, invocand motive de securitate.
Compania aeriana spaniola low-cost Vueling, detinuta de IAG anuleaza toate zborurile catre Tel Aviv si Amman pana pe 26 octombrie.
Marea Britanie a sfatuit companiilor aeriene britanice sa nu intre in spatiul aerian libanez din 8 august pana pe 4 noiembrie invocand „risc potential pentru aviatie din cauza activitatii militare”.