Concluziile anchetei Avocatului Poporului in cazul Ditrau. Cine sunt vinovatii: preotul si canalele mass-media
Avocatul Poporului a anuntat, vineri, rezultatul anchetei efectuate la Ditrau in cazul conflictului rasist izbucnit dupa ce brutaria din comuna a angajat doi muncitori din Sri Lanka.
Avocatul Poporului mentioneaza ca rol însemnat in declansarea conflictului „l-au jucat si lipsa de informație, dar și temerile nefondate ale localnicilor referitoare la statutul cetățenilor străini”.
„Avocatul Poporului precizează că mare parte din conflict s-a derulat prin intermediul unei cunoscute rețele de socializare, fapt ce a condus la propagarea acestuia în mediul online. Astfel, a fost observat faptul că vehemența manifestărilor neadecvate a dobândit amplitudine în spațiul virtual”, se mai arata intr-un comunicat al Avocatului Poporului.
Comunicatul integral, Avocatul Poporului despre cazul Ditrau
Avocatul Poporului s-a sesizat din oficiu cu privire la posibila încălcare a dispozițiilor art. 18 alin. (1) din Constituție care vizează drepturile garantate străinilor și apatrizilor, în ceea ce privește situația a doi cetățeni sri-lankezi, angajați cu forme legale în cadrul unui agent economic de pe raza localității Ditrău, județul Harghita. Plecând de la informațiile apărute în mass-media națională și locală și pe fondul unui interes real al opiniei publice față de situația semnalată, a fost efectuată o anchetă.
În localitatea Ditrău există un conflict local mai vechi de natură economică între societatea comercială AGM Eco Corporate SRL, pe de o parte, și câțiva foști angajați ai acesteia, pe de altă parte. Apariția celor doi cetățeni sri-lankezi a acutizat acest conflict și a condus la manifestări excesive și intolerante din partea mai mulor cetățeni.
Un rol însemnat l-au jucat si lipsa de informație, dar și temerile nefondate ale localnicilor referitoare la statutul cetățenilor străini angajați în cadrul agentului economic. Nu în ultimul rând, reținem conduita neadecvată a preotului capelan din comunitate care, de asemenea, a contribuit la aprofundarea conflictului. Trebuie menționat că situația de mai sus a fost posibilă și în contextul unor informații eronate și nefundamentate venite din surse mass-media.
Avocatul Poporului precizează că mare parte din conflict s-a derulat prin intermediul unei cunoscute rețele de socializare, fapt ce a condus la propagarea acestuia în mediul online. Astfel, a fost observat faptul că vehemența manifestărilor neadecvate a dobândit amplitudine în spațiul virtual.
In timpul anchetei efectuate de reprezentantii Avocatului Poporului, în cadrul discuțiilor purtate cu persoane din comunitatea locală, cu patronii brutăriei, cu cei doi muncitori din Shri Lanka, au constatat că situația se calmase, comunitatea regreta ca s-a ajuns într-o situație nedorită, cei doi muncitori se simțeau în siguranță și continuau să vină la lucru.
Reprezentanții instituției Avocatul Poporului au constatat că primarul localității a gestionat corespunzător situația și a depus toate diligențele în vederea evitării escaladării conflictului. Mai mult decât atât, în vederea preîntâmpinării unor astfel de situații pe viitor, primarul din localitate a inițiat un dialog cu cadre universitare de la Universitatea Babeș-Bolyai în vederea elaborării unor campanii de informare referitoare la prevenirea și combaterea fenomenelor sesizate. Cazul va continua să rămână în atenția Avocatului Poporului împreună cu subiectul drepturilor străinilor aflați pe teritoriul României.
Cu această ocazie instituția Avocatul Poporului reamintește faptul că are în curs de elaborare un Raport special privind Discursul Instigator la Ură, care va aborda pune inclusiv pe chestiunea lipsei de rglementare a mediului online cu privire la manifestările instigatoare la ură.