Cristian Diaconescu solicita 8 masuri urgente: „Suspendarea imediata a legilor justitiei adoptate pana la sfarsitul anului 2019”. Si desfiintarea Sectiei Speciale este pe lista
Cristian Diaconescu, fost ministru de Externe, atrage atentia ca la Bruxelles s-a ajuns la un acord intre negociatorii Parlamentului European si ai Consiliului European potrivit caruia ar putea fi blocati banii europeni catre tarile care nu respecta statul de drept. El propune cate masuri care ar trebui adoptate de urgenta.
Astfel, Cristian Diaconescu solicita opt masuri, printre care se afla „SUSPENDAREA IMEDIATA a legilor justitiei si a ordonantelor de urgenta subsecvente, adoptate pana la sfarsitul anului 2019, care afecteaza functionarea statului de drept, echilibrele si sistemul drepturilor si libertatilor in Romania” si „desfiintarea Sectiei Speciale”.
„Avertizez, la modul cel mai serios, ca perspectiva partenerilor europeni, privind situatia relatiei dintre politic si justitie, in Romania este una foarte complicata”, a scris Diaconescu pe Facebook.
Postarea integrala a lui Cristian Diaconescu:
Cu doua zile in urma, negociatorii Parlamentului European si ai Consiliului European au stabilit ca, nerespectarea statului de drept in statele UE, va putea avea drept consecinta, blocarea accesului la fondurile europene.
Pentru prima data, in istoria UE, se instituie un mecanism, prin care se poate stopa alocarea fondurilor europene catre statele membre. Aceasta actiune este valabila nu numai in conditiile in care apar cazuri de coruptie sau frauda privind folosirea acestor finantari dar si in cazul unor incalcari sistemice ale valorilor fundamentale ale UE, precum: libertatea, democratia, egalitatea si respectarea drepturilor omului.
Mecanismul preventiv se declanseaza nu numai atunci cand actele sau faptele, unui stat membru, afecteaza direct bugetul UE dar si in conditiile existentei unei SITUATII DE RISC in legatura cu producerea unor prejudicii.
Aceasta decizie are sanse foarte mari sa fie adoptata formal de catre Parlamentul si ministrii UE.
Dupa cele intamplate in anii 2017-2019, Romania trebuie sa fie foarte atenta la aceste evolutii.
Avertizez, la modul cel mai serios, ca perspectiva partenerilor europeni, privind situatia relatiei dintre politic si justitie, in Romania este una foarte complicata. Astazi exista pentru institutiile UE, parteneri de discutie atat in zona Prezidentiala, cat si in zona Executiva. In conditii de pandemie COVID 19, stapanirea derapajelor, privind deficitele enorme cat si lipsa de lichiditati, creaza o competitie acerba intre statele UE.
Pe cale de consecinta, propun o serie de masuri, urgente, menite a repune justitia romana pe un fagas normal si european:
1. SUSPENDAREA IMEDIATA a legilor justitiei si a ordonantelor de urgenta subsecvente, adoptate pana la sfarsitul anului 2019, care afecteaza functionarea statului de drept, echilibrele si sistemul drepturilor si libertatilor in Romania.
2. Revizuirea legilor justitiei, tinand seama, pe deplin de recomandarile formulate in MCV, precum si de catre Comisia de la Venetia si GRECO.
3. Desfiintarea Sectiei Speciale.
4. Redeschiderea procesului de revizuire a Codului penal cat si a Codului de Procedura Penala, pentru a asigura compatibilitatea cu dreptul UE si cu instrumentele internationale de lupta impotriva coruptiei, precum si cu recomandarile formulate in cadrul MCV si prin avizul Comisiei de la Venetia.
5. Punerea in practica a unui sistem robust si independent de numire a procurorilor de rang inalt, pe baza unor criterii clare si transparente, si eliminarea dreptului Ministrului Justitiei de a propune conducerea DNA, DIICOT si a PARCHETULUI GENERAL, conform legii 303/2004 privind Statutul magistratilor.
6. Ministrul Justitiei, Consiliul Superior al Magistraturii si Inalta Curte de Casatie si Justitie sa elaboreze un plan de actiune precum si o raportare periodica cu privire la implementarea Strategiei Nationale Anticoruptie, inclusiv cu privire la statisticile referitoare la incidentele de integritate in administratia publica cu detalii privind procedurile si sanctiunile disciplinare si informatii referitoare la masurile structurale aplicate in domeniile vulnerabile.
7. Agentia Nationala de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate sa publice rapoarte periodice, cuprinzand informatii statistice exacte, privind confiscarea de bunuri provenite din savarsirea de infractiuni si gestionarea acestora.
8. Parlamentul sa instituie un sistem de raportare periodica referitoare la deciziile adoptate in cele doua Camere cu privire la solicitarile de ridicare a imunitatii. Organizarea de dezbateri publice, oferind atat CSM cat si societatii civile posibilitatea de a reactiona.