Cum aflam kilometrii REALI ai unei masini second-hand. Metodele folosite de samsari pentru a gasi „viciile ascunse“
Multi dintre cumparatorii de autoturisme second-hand ii gasesc abia dupa achizitie „viciile ascunse“. Un specialist a explicat, pentru „Adevarul“, care sunt greselile cele mai comune facute de clientii neexperimentati.
Primul pas la targ este cel legat de verificarea aspectului estetic al masinii. Este obligatoriu ca inspectia vizuala sa aiba loc in cursul zilei, cand masina este expusa in lumina puternica si i se pot observa toate eventualele detalii neconforme cu prezentarea.
„De obicei, ziua se cumpara o masina, nu spre seara, nu noaptea. Ziua se cumpara masina ca sa poti vedea culoarea. Primul aspect care trebuie urmarit e caroseria. Daca te uiti cu atentie la lumina soarelui se pot vedea nuante diferite. Unde se vad nuante diferite te poti astepta sa fie lovituri. Un pont ar fi sa iei cu tine un magnet si, unde vezi nuante diferite, daca pui magnetul nu ar trebui sa aiba o atractie asa mare, deoarece zona e acoperita de chit, de fibra, pentru ca e reparata”, explica Bogdan Achitei, consultant-daune in cadrul unuia din cele mai mari service-uri auto din Sibiu.
Urmatorul pas, spune specialistul, este sa ne uitam sub masina, acolo unde aceasta este parcata, pentru a vedea daca sunt pete de ulei sau apa.
„Apoi ne uitam sub capota, la motor. Nu trebuie sa fii un expert sau mecanic, te uiti la fel sa nu fie scurgeri, sa nu fie fire improvizate, chestiuni improvizate, lipite cu scotch, capsate. Motorul trebuie sa fie curat”, explica specialistul.
Cum verificam kilometrii reali
E bine cunoscut faptul ca sunt sanse mari ca o masina second-hand sa aiba kilometrajul ‘dat peste cap’. Si in aceasta tentativa de pacalire a cumparatorului poate fi demontata prin cateva verificari simple.
„Cel mai simplu mod de a verifica kilometrajul fara sa te duci la tester este sa te uiti la volan si la scaunul soferului. Asta indica uzura, kilometrii in timp, pentru ca te dai jos si te urci de foarte multe ori, si la volan la fel, cand conduci foarte mult se roade, se vad urme de uzura. Daca vrei sa afli kilometrii reali cel mai indicat e la reprezentanta, ei au testerul cu programul original”, mai spune Bogdan Achitei, consultant daune.
Foarte importanta este cartea de service, cand exista, pe care clientul trebuie s-o ceara vanzatorului. „Te poti uita acolo si vezi, de exemplu, ca in ianuarie 2015 s-a facut revizia la 315.000 de kilometri. Apoi, te uiti in bord si vezi ca ai 180.000 de kilometri si e dat de gol vanzatorul. Numarul de kilometri e oarecum irelevant. Poate sa fie o masina cu 300.000 de kilometri care sa mearga foarte bine, daca e intretinuta”, explica specialistul.
Cum va dati seama daca masina a fost implicata intr-un accident
Un aspect de asemenea foarte important este sa intrebati ce dotari are masina si sa le verificati. „Trebuie sa verificati semnalizarile, sa mearga toate, ca asta da de gol o defectiune la instalatia electrica. Apoi, aerul conditionat, caldura, reglajele de scaun, reglaj oglinzi, trapa daca are, toate trebuie verificate pentru ca, daca nu sunt functionale, asta da de gol un defect, un posibil accident”, explica specialistul.
Daca dupa aceste verificari sunteti in continuare hotarati sa cumparati masina, este recomandabil sa faceti o testare intr-un service, pentru a avea garantia ca autoturismul nu a fost implicat in evenimente rutiere despre care nu ati fost informat de catre vanzator.
„Eu recomand sa se mearga la un service, nu costa mai mult de 200-300 de lei, daca dai cativa mii de euro pe masina iti permiti sa dai banii astia la un service. La service e ridicata masina pe elevator si e vazuta de un mecanic (tras de roti, vazut scurgeri). Toata lumea greseste cu chestia asta, face numai o constatare. Sfatul meu personal este sa se faca un reglaj de geometrie a rotilor pentru ca este foarte important.
De obicei, una din trei masini e lovita, in fata sau in spate. Facand un reglaj, poti sa fii sigur daca masina e ok sau nu. Intr-un accident frontal se pot stramba lonjeroanele, rotile nu se vor alinia niciodata. Daca incearca cel de la service sa faca reglaj si masina e lovita, n-o sa poata s-o scoata niciodata si acesta este un semn ca nu trebuie sa cumperi masina, pe viitor vei avea probleme si cu cauciucurile si cu elementele de suspensie, cu tot. De asemenea, un aspect de verificat la intrarea in service e seria sasiului si seria motorului. E foarte important, nu ai sa o inmatriculezi niciodata daca una din ele difera. Daca nu bate caroseria cu ce scrie in carte te trezesti ca e furata, te duci al RAR si ti se blocheaza masina acolo”, explica specialistul.
Atentie la actele masinii si la samsari
Bogdan Achitei spune ca este foarte important, la cumparare, sa va fie predate toate actele masinii. Un alt sfat vizeaza achizitionarea de masini la mana a doua direct de la proprietari, nu de la cei care detin mai multe autoturisme.
„E foarte important ca toate actele masinii sa fie predate, niciodata nu se cumpara o masina cu «lasa ca scot eu certificatul fiscal, ca iti aduc eu cartea». Toate actele in momentul semnarii contractului de vanzare cumparare trebuie sa se predea – carte, talon, carte service, tot ce are masina. Nu recomand cumpararea masinilor mai scumpe de 5.000-6.000 de euro la mana a doua si iarasi nu recomand cumpararea la orice pret de la un om care are multe masini de vanzare. Cu siguranta, e un samsar, le ia lovite, le face, le vinde, investitia e minima, profitul maxim. Daca suna prea bine sa fie adevarat, cu siguranta nu e adevarat”, mai spune specialistul.
Iti place aktual24.ro? Urmareste fluxul de stiri aktual24.ro si pe Facebook