Damen anuleaza asocierea cu statul roman, acuza ca a luat teapa: „Nu doar o incalcare a contractului, ci si incalcarea relatiei de incredere din partea statului roman”
Grupul olandez Damen Shipyards a anuntat vineri rezilierea contractului legal de functionare a asocierii dintre Damen Holding BV si statul roman privind Santierul Mangalia.
„Damen Holding B.V. (Damen) este un actor strategic in industria constructiilor navale din Romania, detinand si investind in cele mai mari santiere navale din tara (Galati si Mangalia) si operand cea mai mare companie de proiectare navala din Romania. Totodata, prezenta Damen asigura peste 3.500 de locuri de munca pe plan local, peste 400 de proiecte au fost finalizate in Romania si au fost construite peste 30 de nave de aparare si securitate pentru 14 forte navale si garzi de coasta din intreaga lume, inclusiv pentru tari NATO si UE.
In 2018, Damen a decis sa investeasca in Mangalia si a acceptat sa transfere partii romane 2% din actiunile companiei care opereaza Santierul Mangalia (permitand statului roman sa devina actionar majoritar in aceasta companie, cu 51%), in schimbul primirii si pastrarii controlului operational si managerial al santierului naval. Pe baza acestui parteneriat cu statul roman, Damen a furnizat finantare, know-how, resurse specializate, precum si clienti si contracte in vederea transformarii santierului din Mangalia intr-unul competitiv pe piata europeana. Acest lucru a fost posibil ca urmare a aprobarii Ordonantei de Urgenta a Guvernului (OUG) 73/2018, care a modificat OUG 109/2011, pentru guvernanta corporativa a companiilor de stat.
In momentul de fata, prin adoptarea Legii nr. 187/2023, a fost anulat cadrul juridic in baza caruia functiona asocierea dintre statul roman si Damen in ceea ce priveste Santierul Mangalia. Cadrul juridic care se aplica in prezent incalca conditiile oferite, agreate si garantate in favoarea Damen de catre statul roman si structurile sale in 2018, invalidand complet principiile care au stat la baza deciziei Damen de a investi in santierul din Mangalia.
In plus, acest fapt vine dupa mai bine de 3 ani de alte blocaje in procesul decizional, niciun alt tip de ajutor, implicare sau finantare din partea partenerului roman.
In ultimele patru luni, Damen a incercat in mod repetat sa previna orice impact negativ asupra santierului naval, a fortei de munca si a clientilor. De exemplu, am informat pe larg autoritatile romane si entitatile relevante cu privire la impactul noii legi asupra acestui parteneriat, chiar inainte de adoptare si am solicitat actiuni imediate pentru a-l preveni. Damen a insistat pentru un dialog autentic si pentru o solutie rapida, care sa fie implementata inainte de intrarea in vigoare a legii, pentru a minimiza orice intrerupere a activitatii santierului naval si pentru a rezolva situatia actuala dificila. Acest lucru nu s-a intamplat.
In urma unei colaborari deja dificile si aflandu-se acum in fata acestor schimbari unilaterale, Damen se confrunta astfel nu doar cu o incalcare a contractului, ci si cu incalcarea relatiei de incredere din partea statului roman.
In acest sens, dupa o notificare anterioara de incalcare a contractului prin care Damen si-a exprimat pentru ultima data disponibilitatea de a gasi o posibilitate pentru continuarea asocierii, la care nu s-a oferit nicio solutie de catre partea romana, Damen nu a avut alta optiune decat sa emita notificarea de reziliere a Acordului de Asociere incheiat in 2018 cu partenerul roman.
Facand acest pas, prevazut in cadrul contractual al asocierii, Damen, in calitate de investitor strain, isi protejeaza drepturile, investitiile, clientii si proiectele de la santierul din Mangalia”, a anuntat Damen intr-un comunicat de presa.