Danilet ii anunta sec pe sustinatorii Sectiei Speciale: „Game over!”. Comisia Europeana vorbeste clar despre „desfiintarea” SIIJ
Judecatorul Cristi Danilet atrage atentia ca Raportul Comisiei Europene legat de justitia din Romania vorbeste clar si limpede despre desfiintarea Sectiei Speciale.
„GAME OVER! Raportul MCV din 08.06.2021, pagina 24”, subliniaza Danilet.
Ministrul Justitiei, Stelian Ion, a subliniat marti ca este important ca politicienii sa gaseasca solutii pentru desfiintarea “grabnica” a Sectiei pentru investigarea infractiunilor din Justitie (SIIJ).
Reactia sa vine dupa publicarea raportului MCV de catre Comisia Europeana. Executivul comunitar a salutat progresele Romaniei in privinta recomandarilor asumate in cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare, dar a precizat ca ”asteapta cu interes” ca autoritatile romane sa transpuna acest angajament in masuri concrete.
Indeplinirea tuturor recomandarilor care nu au fost inca puse in aplicare este esentiala pentru procesul de reforma si pentru ca Romania sa incheie procesul MCV, a atras atentia Comisia Europeana.
“Au fost monitorizate toate miscarile noastre in plan legislativ. Raportul, ca de obicei, reprezinta o imagine fidela si obiectiva asupra a ceea ce s-a intamplat in ultima perioada. As sublinia in termeni generali ca nota in care este scris acest raport este o nota pozitiva. Se remarca progresele si din anul 2020 si de la inceputul acestui an si suntem incurajati sa mergem pe aceasta linie in continuare, stabilind foarte clar ca avem ca obiectiv, noi, Romania, ideea de a ridica cat mai curand MCV. Este important sa pastram aceasta linie care este una corecta”, a afirmat, intr-o conferinta de presa, Stelian Ion.
Ministrul Justitiei a reiterat necesitatea desfiintarii Sectiei de investigare a infractiunilor din Justitie, amintind ca instantele din Romania au inceput deja sa dea solutii in baza deciziei Curtii de Justitie a Uniunii Europene.
“La subiectul desfiintarii SIIJ, este de remarcat faptul ca, in cadrul raportului, Comisia apreciaza proiectul de lege propus de Guvern si trimis catre Parlament. Se observa ca nu se refera in acest raport, in niciun fel, membrii Comisiei, la necesitatea impunerii unor garantii suplimentare odata cu desfiintarea SIIJ. Este o chestiune pe care as vrea sa o pun in context local, pentru ca, in urma deciziei CJUE din 18 mai 2021, deja instantele noastre judecatoresti au inceput sa dea anumite solutii. Ma refer la Curtea de Apel Pitesti, potrivit careia infiintarea SIIJ nu se justifica si chestiunile acestea implica foarte multe complicatii pe viitor. Nu putem astepta de la CJUE sa ne rezolve problemele interne. Ni s-a lasat toata libertatea sa facem acest lucru. De asemenea, nu putem astepta doar de la Justitie de a ne rezolva aceste probleme. Ca atare, este foarte important, ca politicieni, sa gasim solutii pentru desfiintarea grabnica a acestei SIIJ. Eu consider in continuare ca proiectul Guvernului este cel corect si voi incerca sa ii conving pe colegii parlamentari sa mearga pe aceasta solutie. Este important sa reusim sa desfiintam aceasta sectie”, a afirmat Stelian Ion.
Potrivit acestuia, propunerea legislativa de desfiintare a SIIJ trebuie sa aiba in vedere reintregirea competentei DNA cu lupta impotriva coruptiei pe zona de Justitie.
Ministrul Justitiei a subliniat ca in raportul MCV se face referire si la cauza Kovesi contra Romaniei si a dat asigurari ca aceasta chestiune se va regasi in forma finala a proiectelor de modificare a Legilor Justitiei, aflate acum in dezbatere.
Stelian Ion a explicat ca proiectul de lege privind desfiintarea SIIJ s-a blocat la Senat deoarece, ”intr-o opinie”, a fost promovata ideea ca ar trebui sa fie insotita desfiintarea SIIJ de garantii suplimentare pentru magistrati, astfel incat sa nu fie abuzuri impotriva acestora.
Curtea Constitutionala a decis marti ca Sectia pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie (SIIJ) functioneaza constitutional in raport cu hotararea Curtii de Justitie a Uniunii Europene care a hotarat ca reprezinta o optiune a legiuitorului national de a verifica daca reforma care a condus in Romania la infiintarea unei sectii specializate. Instantele nationale nu pot fi puse in situatia de a decide aplicarea prioritara a unor recomandari din MCV, mai arata Curtea Constitutionala.
Prin urmare, CCR a respins doua exceptii de neconstitutionalitate formulate in legatura cu Legea 303/2004 privind organizarea judiciara si a respins, ca inadmisibila, o exceptie de neconstitutionalitate referitoare la ordonanta de urgenta a Guvernului 90/2018 privind unele masuri pentru operationalizarea Sectiei pentru investigarea infractiunilor din justitie.
Pe 18 mai, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a decis, in legatura cu Sectia speciala, ca revine instantelor nationale sarcina de a verifica daca reforma care a condus in Romania la infiintarea unei sectii specializate si normele privind numirea procurorilor incadrati in aceasta sectie nu sunt de natura sa faca sectia mentionata permeabila la influente exterioare.