Moscova a trecut la utilizarea rutelor terestre din estul anexat al Ucrainei pentru a-si aproviziona liniile de front dupa atacurile repetate ale Ucrainei asupra podului Kerci, care leaga Rusia continentala de Crimeea.
Analiza imaginilor din satelit arata ca podul, pe care Rusia l-a construit dupa anexarea Crimeei in 2014, nu are aproape niciun trafic si, prin urmare, ar putea sa nu mai reprezinte o tinta militara eficienta pentru trupele ucrainene, care sunt lipsite de munitie, potrivit analistilor de la Molfar, cea mai mare agentie privata de informatii din Ucraina.
Imaginile realizate de specialistii in sateliti Maxar – care au fost analizate de Molfar si impartasite cotidianului britanic The Independent – arata ca aproape niciun tren militar de marfa nu a circulat pe linia ferata a podului de peste trei luni.
In aceasta perioada, doar un singur tren de marfa rusesc care transporta aproximativ 55 de vagoane de combustibil a fost vazut trecand podul pe 29 februarie.
Nu a existat nicio miscare care sa implice mijloace militare rusesti pe pod in martie sau aprilie, potrivit lui Molfar. Agentia, cu sediul in Dnipro, a folosit pentru analiza sa o combinatie intre imaginile Maxar, numarul de vagoane si identificarea incarcaturii.
Utilizarea podului de catre Rusia a scazut semnificativ de cand Ucraina l-a atacat cu drone pe 17 iulie 2023 si a aruncat in aer o sectiune a carosabilului si linia ferata, noteaza analiza.
Dupa atac, care a ucis un cuplu si a ranit-o pe fiica lor, presedintele ucrainean Volodimir Zelensky a numit podul Kerci „tinta militara legitima”, sustinand ca, prin faptul ca leaga Rusia de Crimeea, acesta „aduce razboi, nu pace” si trebuie neutralizat.
„Aceasta este ruta folosita pentru a alimenta razboiul cu munitie si acest lucru se face zilnic”, a declarat el. „Si militarizeaza peninsula Crimeea”.
Ucraina a atacat anterior podul, care se intinde pe 19 km, prin detonarea unui camion incarcat cu explozibil pe acesta. Acel atac din octombrie 2022 a ucis patru persoane. In august anul trecut, in august, Kievul a lansat trei rachete care vizau sa doboare podul, dar au fost interceptate de Rusia.
Inchiderea podului la inceputul acestui an reflecta consecintele atacului de anul trecut, imaginile din satelit aratand ca nu a existat nicio miscare majora de trenuri pe el in iulie sau august. Inainte de atacul din 17 iulie, Rusia facea sa circule peste 40 de trenuri care transportau arme pe pod in fiecare zi, potrivit lui Vasyl Maliuk, seful serviciului de securitate al Ucrainei.
Traficul a scazut acum la doar patru trenuri de pasageri si un singur tren de marfa de marfuri generale pe zi, a declarat Maliuk.
Decizia de a nu mai folosi podul Kerci pentru realimentarea fortelor rusesti a corespuns cu o crestere a traficului de marfa prin Taman, in regiunea Rostov, a declarat directorul general al Molfar, Artem Starosiek. Kievul ar trebui sa isi concentreze acum atentia asupra Melitopolului, Berdyanskului si Mariupolului, unde Rusia instaleaza noi linii feroviare pentru a conecta aceste regiuni ucrainene ocupate cu Crimeea si Rusia continentala, a declarat Starosiek.
Noua linie de cale ferata, care porneste de la Akimivka din orasul Melitopol si se extinde spre Berdyansk si Mariupol inainte de a ajunge la Rostov, in Rusia, va fi probabil folosita de fortele rusesti pentru o noua ofensiva asteptata pe scara larga sa inceapa in aceasta vara.
Cancelarul german Olaf Scholz l-a indemnat vineri, in cadrul unei conversatii directe, pe presedintele rus…
Manifestantii opozitiei din Abhazia au ocupat vineri principalele cladiri guvernamentale ale acestei republici separatiste georgiene…
Preturile de referinta la gaze naturale pe piata din Europa au crescut vineri, dupa ce…
Presedintele AUR, George Simion, candidat la alegerile prezidentiale, a afirmat vineri ca omul de afaceri…
Primarul Capitalei, Nicusor Dan, a declarat vineri ca, in situatia in care referendumul pe Bucuresti…
Reteaua sociala americana Bluesky, care se doreste a fi o alternativa la X, a anuntat…