Din nou un sindicalist PSD-ist a blocat Capitala. Liderul sindicalistilor STB este consilier PSD. Nicusor Dan a depus plangere penala
Greva declansata joi dimineata de sindicalistii din Societatea de Transport Bucuresti (STB) este ilegala si vom sesiza tribunalul pentru suspendarea ei, a declarat directorul general al STB, Adrian Crit, intr-o conferinta de presa. Liderul Sindicatului Transportatorilor din Bucuresti (STB) este Vasile Petrariu, el fiind si consilier PSD in Consiliul General al Capitalei. PSD Bucuresti este condus de Gabriela Firea. Este pentru a doua oara, in mai putin de un an, dupa greva de la metrou cand un reprezentant al PSD blocheaza Capitala.
Primarul general al Capitalei, Nicusor Dan, a declarat joi ca greva initiata de sindicalistii din Societatea de Transport Bucuresti (STB) este una ilegala, cu substrat politic, al carei principal responsabil ar fi liderul sindical Vasile Petrariu, in acelasi timp consilier municipal din partea PSD.
„Nu este o greva spontana, asa cum se afirma. Este o greva orchestrata de sindicatul reprezentativ si avem dovezile in acest sens. Si avem deja scrise si depuse plangerile penale impotriva liderilor de sindicat care au orchestrat-o. Si este – dincolo de a fi o greva organizata de sindicat – este o greva politica al carei principal responsabil este domnul Petrariu, consilier general PSD si lider al sindicatului reprezentantiv. Si avem si dovezile si plangerile penale impotriva domniei sale”, a aratat Nicusor Dan intr-o conferinta de presa sustinuta la sediul PMB.
Primarul general si-a exprimat regretul in legatura cu faptul ca soferii STB „au cazut in plasa unor manipulari cu substrat politic”. El a facut apel la soferi sa „inteleaga gravitatea actiunilor lor” si sa reia activitatea, deoarece este afectata viata a sute de mii de bucuresteni care folosesc in mod uzual transportul public.
„Vreau sa le transmit soferilor care participa la aceasta greva ca sunt deschis la un dialog cu ei, dar nu prin intermediul liderilor de sindicat care au organizat acest protest ilegal. Ii astept la discutii, ii astept sa isi desemneze reprezentanti cu care sa stam de vorba”, a spus Nicusor Dan.
Edilul general a subliniat ca exista obligatia legala conform careia, pentru servicii importante, precum transportul public, sa fie asigurata o treime din activitate.
„Actiunea in instanta este scrisa, este depusa la Tribunalul Bucuresti de catre STB, prin care solicita judecatorilor sa constate ca aceasta actiune este ilegala si sa dispuna sa reia lucrul. Va fi un litigiu pe care l-a initiat STB – fiind un conflict de munca intre STB si angajatii STB -, va fi o cerere de interventie din partea Municipalitatii, care este si ea scrisa, pentru ca aceasta greva afecteaza viata a sute de mii de bucuresteni”, a mai spus el.
Primarul general a multumit Metrorex pentru ca a suplimentat transportul, iar Politiei si Jandarmeriei pentru faptul ca s-au mobilizat in vederea informarii populatiei care astepta in statiile STB fara sa stie de greva. Nicusor Dan a atras atentia asupra faptului ca in timpul starii de alerta nu ar trebui organizate greve.
„Avem o greva la serviciul public de transport, la STB – o actiune foarte grava, care afecteaza foarte multi bucuresteni de toate categoriile: copii care trebuie sa mearga la scoala, oameni care trebuie sa mearga la serviciu, pensionari care poate trebuie sa mearga la un consult medical. Este o greva ilegala pentru multe motive. In primul rand, suntem in stare de alerta si in stare de alerta nu se fac greve. Exista o lege a dialogului social care obliga ca inainte de o greva sa existe niste pasi procedurali, tocmai pentru ca patronatul – in cazul nostru, consiliul de administratie – sa poata sa ia cunostinta de revendicari”, a explicat edilul.
Directorul Adrian Crit a spus ca la ora 8:00, ora de varf in Bucuresti, ar fi trebuit sa fie pe traseu 1.450 de vehicule – tramvaie, troleibuze si autobuze – dar, din pacate, din cauza grevei declansate de sindicalisti, nu circula niciun vehicul STB pe strazile Capitalei.
„Greva declansata in aceasta dimineata este ilegala. Exista conexiuni directe, pe surse deschise, prin care domnul Pietrariu, in calitate de lider de sindicat, alaturi de alti lideri de sindicat, a provocat aceasta greva. Aceasta nu este o greva ivita din senin, este o greva ilegala in conditii de pandemie, avand in vedere ca obligatia legala era sa scoata pe traseu macar o treime din parc. (…) Exista materiale si documente, care vor sta la baza unei plangeri penale ce va fi indreptata impotriva unor lideri care s-au implicat in acest lucru”, a sustinut Adrian Crit.
In opinia sa, angajatii au fost manipulati de sindicat pentru a declansa aceasta greva.
„Eu imi doresc ca angajatii sa inteleaga faptul ca sunt in momentul de fata manipulati de catre sindicat. Eu inteleg ca angajatii isi doresc sa isi pastreze locurile de munca. Si noi ne dorim acest aspect. Bucurestenii nu trebuie sa sufere. Bucurestenii trebuie sa beneficieze de transportul de suprafata, ori, pentru asta (angajatii STB – n. r.) trebuie sa inteleaga ca sunt parte intr-un contract individual de munca si trebuie sa isi respecte obligatiile. Daca doresc majorari salariale, trebuie sa presteze activitatea. Sunt deschis de astazi la orice negociere, am fost si ieri deschis, am fost tot timpul”, a mai spus seful STB.
De asemenea, Crit a mentionat ca a transmis inca de la inceputul anului invitatia pentru intrarea in negociere a contractului colectiv de munca, incepand cu data de 15 februarie, dar nu a primit niciun raspuns la solicitarea sa, subliniind ca bugetul de salarii al STB reprezinta in momentul de fata circa 74% din total cheltuieli.
Intrebat cate vehicule trebuiau sa fie pe traseu in aceasta dimineata, directorul general al STB a raspuns ca la ora actuala circula doar concurenta, desi trebuiau sa fie in jur de 1.450.
„Pe traseu in aceasta dimineata, la ora de varf, ora 8:00, trebuiau sa fie 1.450 de vehicule – tramvaie, troleibuze, autobuze. Din pacate, in momentul de fata circula doar concurenta noastra, concurenta care stie sa eficientizeze. Sindicatul reprezentantiv nu si-a dorit niciodata eficientizarea acestei companii. Trebuie sa gandim la rece: avem niste venituri ca urmare a unor prestatii, prestatii oferite bucurestenilor pentru care ei platesc o suma de bani din taxe si impozite. Bucurestenii trebuie sa aiba transport public, sa beneficieze de toate conditiile ca in orice Capitala europeana. Ei nu trebuie privati de acest lucru, in conditiile in care platesc acest serviciu”, a sustinut el.
Potrivit sursei citate, o crestere cu 10% a salariilor in urma solicitarilor sindicale, poate fi realizata numai in anumite conditii, respectiv daca „sindicatul reprezentantiv accepta eficientizarea institutiei, accepta externalizarea unor servicii care sunt paguboase pentru noi, care nu aduc calitate transportului public si care in viitor pot fi efectuate cu un numar redus de personal”.
„Nevoia de personal nu este in momentul de fata de 10.600 de angajati pentru prestatia existenta. Trebuie sa spunem foarte clar si raspicat: sunt circa 4.000 de soferi de vehicule, la 10.600 de angajati. Suntem o companie de transport, nu suntem o companie de servicii sociale. Cineva trebuie sa se gandeasca daca doreste sa finanteze in continuare o gaura neagra”, a punctat seful STB.
Crit a mentionat ca, in urma unor masuri de eficientizare, bucurestenii platesc catre STB 75 de milioane de lei cu tot cu TVA pentru compensatie si diferenta de tarif, iar in urma cu cateva luni suma era mult mai mare, de 100 de milioane de lei plus TVA.
„Bucurestenii trebuie sa se implice si sa solicite iesirea pe traseu a vehiculelor. Avem nevoie de sprijinul opiniei publice, astfel incat ei sa nu sufere. Doresc ca angajatii STB sa nu mai fie manipulati, doresc ca bucurestenii sa beneficieze de transport public. Voi face tot ce este posibil, impreuna cu municipalitatea, cu factorii de decizie, cu prefectura, ca angajatii sa intre pe traseu. Incercam deschiderea negocierilor, vom sesiza tribunalul la ora 9:00, cand se deschide vizavi, de aceasta greva ilegala, pentru suspendarea ei. Conform legii, in maxim doua zile tribunalul trebuie sa se pronunte”, a mentionat acesta.
Directorul STB a adaugat ca va avea o intalnire in aceasta dimineata cu reprezentantii municipalitatii si va incerca sa identifice canalele de discutie cu angajatii societatii in diferite depouri si autobaze pentru a iesi pe traseu.