Drumul Mortii. 199 de cruci doar pe raza judetului Buzau, in ultimii 10 ani au murit aproximativ 300 de oameni pe E85
Pe Drumul National 2 (E85), pe raza judetului Buzau, se pot numara 199 de cruci ridicate in amintirea persoanelor care si-au pierdut viata in accidente de circulatie, mai multe decat cei aproximativ 85 de kilometri de drum, in ultimii 10 ani 272 de persoane decedand in aceasta zona in evenimente rutiere, se arata intr-un reportaj publicat de Agerpres.
„Drumul Mortii”, cum mai este denumit DN2 (E85), se numara printre cele mai periculoase artere de circulatie din Romania. Anual, pe drumul european au loc zeci de accidente de circulatie soldate cu pagube materiale, persoane ranite grav sau persoane decedate. Potrivit Directiei Regionale de Drumuri si Poduri (DRDP) Buzau, pe segmentul de drum gestionat sunt ridicate aproximativ 200 de cruci care amintesc de victimele care si-au pierdut viata in urma evenimentelor rutiere, in anumite puncte fiind ridicate cate trei.
„DN2 District Maracineni Km 114+500 – 132+000 = 41 cruci. Pe DN2 de la Km 68 pana la km 100+600 avem 88 de cruci. Ultimul sector, de la intersectia DN 2 cu Racoviteni, pana la limita cu judetul Vrancea, sunt 70 de cruci. In total 199 de cruci”, informeaza DRDP Buzau, in urma unei solicitari AGERPRES.
In ultimii 10 ani, pe DN2 (E85), sectorul de drum care strabate judetul Buzau, au fost inregistrate peste 900 de accidente de circulatie, soldate cu 272 de morti.
„Cu privire la situatia accidentelor rutiere inregistrate in ultimii 10 ani pe DN2 (E85): anul 2014 (91 accidente rutiere, 22 persoane ranite grav, 37 persoane decedate), anul 2015 (89 accidente rutiere, 23 persoane ranite, 39 persoane decedate), anul 2016 (108 accidente rutiere, 21 persoane ranite grav, 41 persoane decedate), anul 2017 (102 accidente rutiere, 11 persoane ranite grav, 39 persoane decedate), anul 2018 (105 accidente rutiere, 16 persoane ranite grav, 43 persoane decedate), anul 2019 (84 accidente rutiere, 15 persoane ranite grav, 28 persoane decedate), anul 2020 (74 accidente rutiere, 9 persoane ranite grav, 15 persoane decedate), anul 2021 (77 accidente rutiere, 15 persoane ranite grav, 12 persoane decedate), anul 2022 (91 de accidente rutiere, 14 persoane ranite grav, 13 persoane decedate), anul 2023 (81 accidente rutiere, 9 persoane ranite grav, 5 persoane decedate). Total: 902 accidente rutiere, 155 persoane ranite grav, 272 persoane decedate. Cea mai mare viteza de circulatie pe DN2 (E85) a fost inregistrata la data de 21.10.2023, in afara localitatii Posta Calnau – 221 km/h. In ultimii 10 ani, pe DN2 (E85), principalele cauze generatoare de accidente rutiere au fost indisciplina pietonala, care se manifesta sub forma traversarilor neregulamentare ale pietonilor, si prezenta neregulamentara a acestora pe partea carosabila, viteza neadaptata la conditiile de drum si depasirile neregulamentare”, se arata intr-un raport al Inspectoratului de Politie Judetean (IPJ) Buzau.
In anul 2015, patru persoane si-au pierdut viata in urma unui accident de circulatie produs pe DN2 (E85), la intrare in municipiul Ramnicu Sarat, dupa ce soferul unui autoturism a intrat in coliziune cu un TIR. In anul 2019, alte trei persoane, printre care si o fetita in varsta de 3 ani, au murit tot pe DN2 (E85), in localitatea Mihailesti. In anul 2022, aproape de municipiul Buzau, pe drumul european, trei femei au decedat dupa un eveniment rutier petrecut la miezul noptii. Potrivit reprezentantilor Asociatiei Victimelor Accidentelor de Circulatie (AVAC), exista mai multi factori care pot genera accidente grave de circulatie, plecand de la neatentia si agresivitatea la volan, pana la carentele de infrastructura.
„Avem factori de risc, vorbim despre agresivitatea la volan, lipsa de educatie, lipsa de respect fata de lege si ceilalti participanti la trafic, carentele de infrastructura, ma refer la aspectele de semnalizare rutiera orizontala si verticala si lipsa de eficienta a legii. In plus fata de acesti factori generali de risc, pe DN2 (E85) avem o particularitate – si anume o capacitate redusa de preluare a valorilor de trafic, am avea nevoie de cel putin o artera rutiera cu doua benzi pe sens, cu un regim de viteza ridicat si un sistem parapet de protectie median astfel incat sa nu se poata patrunde pe contrasens. Toate aceste lucruri conduc la un risc major de producere a accidentelor cu consecinte grave. Apare acel stres rutier legat de faptul ca drumul nu asigura preluarea fluxului necesar de vehicule, soferii devin agresivi, circula cu viteza excesiva pentru a recupera acele segmente unde circula cu viteza mica si atunci riscul de producere a evenimentelor rutiere creste exponential. Fara doar si poate autostrazile, desi sunt artere rutiere de mare viteza, conform statisticilor Uniunii Europene, doar 7 – 8% din accidentele grave se produc pe autostrazi, indiscutabil ca odata cu cresterea numarului de km de autostrada, va scadea presiunea pe celelalte drumuri nationale si implicit va scadea numarul de accidente grave. Asteptam autostrada A7 si speram ca odata cu inaugurarea acestui drum atat de important sa vedem si o imbunatatire a statisticii privind accidentele de circulatie. Din pacate, suntem pe primul loc in Europa la numarul accidentelor de circulatie si ne consolidam acea prima pozitie negativa pentru ca ne departam de urmatorii din pluton”, a declarat pentru AGERPRES presedintele AVAC, Catalin Radu Codescu.
AVAC, asociatie reprezentativa care este implicata in diverse actiuni menite sa gaseasca solutii eficiente de crestere a sigurantei rutiere, cat si pentru sprijinirea victimelor accidentelor de circulatie, solicita inasprirea legislatiei rutiere astfel incat soferii sa fie descurajati sa mai comita infractiuni grave.
„Ar trebui sa inasprim sanctiunile din zona penala pentru a activa acea componenta de descurajare in a conduce agresiv, cu viteza, astfel incat sa ii puna in pericol pe ceilalti participanti la trafic. Avem Legea Anastasia si speram sa inceapa sa produca efectele, pentru ca, din pacate, sunt inregistrati foarte multi conducatori auto care se urca la volan dupa ce au consumat alcool sau droguri. Uciderea din culpa la noi este sanctionata de la 1 la 5 ani sau de la 2 la 7 ani, varianta agravanta, in conditiile in care in mai toate tarile din vestul Europei vorbim de sanctiuni care ajung la 14 – 15 ani de detentie sau chiar in Marea Britanie la 25 de ani. De asemenea, vatamarea corporala, indiferent de cat de grava este, vorbim de o pedeapsa de la 1 la 5 ani. Totodata, legislatia care reglementeaza raporturile juridice in trafic trebuie eficientizata pe ceea ce inseamna masurile administrative care se aplica odata cu adunarea numarului de puncte sau retinerea permisului de conducere. Indiferent cat de multe puncte aduni, ele la 6 luni se sterg, or acest sistem este in opinia noastra prea putin eficient. Ma gandesc la sistemul din Germania unde sunt doar patru puncte, primul se sterge dupa 6 luni, al doilea dupa un an, al treilea dupa doi ani si al patrulea dupa 4 ani. Soferii care au un punct sau doua in evidenta sigur ca vor circula mult mai atent pentru a nu ramane fara permis”, a mai precizat presedintele AVAC.
In urma cu un an, ramniceanul Cosmin Raileanu a alergat timp de 20 de ore pe DN2 (E85) intre Bacau si Ramnicu-Sarat pentru a atrage atentia cu privire la riscul major de producere a accidentelor de circulatie pe acest tronson de drum si pentru a determina autoritatile sa ia masuri pentru cresterea sigurantei in trafic. Potrivit antreprenorului buzoian, sansa unui sofer de a fi implicat intr-un accident pe drumul european este de peste 50%. Totodata, instalarea unor separatoare de sens ar contribui la diminuarea riscului rutier.
„Eu personal circul pe E85 saptamanal si sunt peste 50% sanse sa faci accident la fiecare iesire, este aglomerat, se conduce haotic. Cei care circula pe acest drum si nu il cunosc sunt predispusi la accidente pentru ca nu cunosc capcanele. In primul rand, drumul nu este simetric, sunt portiuni unde sunt patru benzi si sunt portiuni unde sunt cate doua benzi, practic o banda si jumatate pe fiecare sens in loc de doua, acel acostament, si atunci soferii au impresia ca au suficienta banda, forteaza si asa se intampla nenorocirile. Anul trecut am alergat pe DN2 (E85) pentru a atrage atentia vizavi de accidentele de circulatie care au loc pe acest sector de drum. Ar trebui facuta preventie si instalate separatoare de sensuri in zonele critice pentru ca separatoarele salveaza viata. Una este sa faci accident pe acelasi sens de mers si alta este sa faci accident cu un autoturism care vine pe contrasens cu 90 – 100 km/h. Zonele critice ale DN2, pe raza judetului, sunt in zona Ramnicu-Sarat la Oreavul si spre Focsani, unde se circula haotic, sunt si denivelari. Ar trebui o campanie de constientizare, ne ies copiii pe sosele neavand experienta, sunt primele victime si ar trebui sa se introduca o lege pentru incepatori, sa faca anumite cursuri de preventie la volan, chiar daca au luat permisul. Sa li se puna un film cu cele mai grave accidente de circulatie si cu cei mai multi morti, sa ii socheze putin pentru a conduce apoi preventiv”, a declarat Cosmin Raileanu.
DRDP anunta ca va amplasa pe DN2 (E85) trei sisteme de parapet mobil, care vor contribui atat la diminuarea riscului de producere a accidentelor de circulatie, cat si la devierea traficului in cazul unor situatii de urgenta.
„Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere, prin DRDP Buzau, implementeaza proiectul pilot la nivel national ‘Amenajare/Securizare Sector de Drum DN 2 (E 85) km 130+580 -137+000 – Amplasare sisteme de deschidere in regim de urgenta’, constand in amplasarea a 3 sisteme de parapet mobil H2 – W4 – B cu scopul de a crea posibilitatea devierii traficului de pe o cale pe cealalta, in functie de necesitate. Lucrarea are ca scop imbunatatirea conditiilor de circulatie prin sporirea masurilor de precautie si protectie a participantilor la trafic prin crearea posibilitatii devierii traficului de pe o cale pe cealalta in functie de necesitate (accidente sau inzapeziri)”, a transmis pentru AGERPRES DRDP Buzau.
Potrivit sursei citate, cele trei sisteme vor fi montate pe DN 2, la pozitiile kilometrice 131+850, 134+000 si 135+390, iar pretul per sistem este de 18.000 euro, fara TVA.
”Date tehnice ale sistemului de deschidere in caz de urgenta H2 – W4 – B: are test de impact realizat la un institut de specialitate recunoscut pe plan european; intruneste cerintele rezistentei in caz de impact conform normativelor in vigoare; poate fi imbinat cu usurinta cu parapetul din beton de tip H2-W5; este din material metalic zincat; poate fi mutat de doua persoane abilitate in acest sens, fara asistenta mecanica; este dotat cu un sistem ce va permite miscarea lui cu usurinta; prin mutarea lui se realizeaza o bresa in parapetul de beton de 25 metri lungime; reamplasarea lui se realizeaza cu aceeasi usurinta cu care a fost mutat; inaltimea parapetului este de 90 cm; este dotat cu sisteme pe role la capetele partii mobile”, a mentionat DRDP Buzau.
De la inceputul acestui an si pana in prezent pe DN2 (E85) au avut loc 12 accidente grave, soldate cu 9 persoane decedate.
„In anul 2023, pe tronsonul de drum specificat au fost inregistrate 12 evenimente rutiere grave, soldate cu decesul a 5 persoane si ranirea grava a 9 persoane. Principalele cauze generatoare de accidente rutiere au fost indisciplina pietonala, care se manifesta sub forma traversarilor neregulamentare ale pietonilor si prezenta neregulamentara a acestora pe partea carosabila, viteza neadaptata la conditiile de drum si depasirile neregulamentare. Reamintim tuturor participantilor la trafic importanta respectarii regulilor de circulatie indiferent ca sunt pietoni, biciclisti, carutasi sau conducatori auto. Abaterile de la normele rutiere, in special pe drumurile de mare tranzit, maresc riscul de victimizare prin posibila implicare in accidente care pot avea consecinte dintre cele mai grave”, a aratat inspector de politie Anda Stancu din cadrul IPJ Buzau.
Zilnic, politistii organizeaza pe acest tronson de drum activitati de control pentru scoaterea din trafic a persoanelor care se urca la volan sub influenta bauturilor alcoolice si pentru sanctionarea soferilor care circula cu viteza peste limita legala sau care nu respecta regulile de circulatie.