Dupa ce rebelii houthi din Yemen au scufundat a doua nava in Marea Rosie, industria de transport maritim indeamna la actiune
Asociatiile din industria transportului maritim au cerut masuri urgente in Marea Rosie pentru a opri atacurile houthilor asupra navelor comerciale, dupa scufundarea unei a doua nave, transmite Reuters.
Militantii houthi, aliniati cu Iranul, au lansat pentru prima data lovituri cu drone si rachete pe importanta ruta comerciala in noiembrie, in ceea ce ei spun ca este solidaritate cu palestinienii din Gaza. In peste 70 de atacuri, au capturat o nava si echipajul acesteia si au ucis cel putin trei marinari.
„Este regretabil ca marinari nevinovati sunt atacati in timp ce isi fac pur si simplu meseria, care tin lumea calda, hranita si imbracata. Aceste atacuri trebuie sa inceteze acum. Facem apel la statele cu influenta in regiune sa ne protejeze navigatorii nevinovati si la detensionarea rapida a situatiei din Marea Rosie”, au declarat cele mai importante asociatii maritime din lume intr-un comunicat comun.
Transportatorul de carbune Tutor, detinut de eleni, atacat de militantii houthi din Yemen in Marea Rosie saptamana trecuta s-a scufundat, au confirmat miercuri salvatorii. Nava a fost lovita cu rachete si cu o ambarcatiune cu telecomanda incarcata de explozivi, potrivit unor surse.
Fortele navale internationale au fost desfasurate pentru a oferi sprijin in principal defensiv vapoarelor care inca navigheaza prin Marea Rosie, dar numarul atacurilor a crescut semnificativ.
Surse din industria asigurarilor au declarat miercuri ca exista si o ingrijorare crescanda cu privire la utilizarea dronelor de atac de catre rebeli.
„Navele sunt mai greu de aparat impotriva lor si mai letale daca lovesc linia de plutire. Pana in prezent, rachetele au cauzat in principal daune puntilor si suprastructurii (navelor)”, a spus o sursa din industrie.
Pana acum, in iunie au avut loc 10 lovituri ale rebelilor, comparativ cu cinci in mai, a declarat Munro Anderson, seful departamentului de operatiuni al companiei de asigurari maritime Vessel Protect. „Prima utilizare cu succes a unei nave de suprafata fara pilot reprezinta o noua provocare pentru transportul comercial intr-un mediu deja complex”, a adaugat el.
Surse din industria asigurarilor au spus ca primele suplimentare de risc de razboi, platite atunci cand navele trec prin Marea Rosie, s-au situat aproape de 0,7% din valoarea unei nave in ultimele zile, fata de aproximativ 1% la inceputul acestui an.
Ei au adaugat ca, odata cu scufundarea celei de-a doua nave si pierderile care ar putea aparea din acest lucru, este posibil ca tarifele sa creasca, adaugand costuri suplimentare de sute de mii de dolari pentru fiecare calatorie.
Ruta care ocoleste Africa de Sud este cea mai buna modalitate de a proteja navigatorii, a declarat Stephen Cotton, secretar general la Federatia Internationala a Muncitorilor din Transporturi, principalul sindicat al navigatorilor. „De asemenea, am saluta escorte adecvate si protejarea navelor de catre fortele navale, ceea ce ar reduce riscurile ca navele sa fie lovite”, a adaugat el.