Enormele poduri si tuneluri care leaga Asia de Europa: „Cel mai lat pod suspendat din lume, opt benzi de circulatie”
Cu maluri inclinate, presarate cu vile private elegante, parcuri de palate si plantatii vechi de secole, Bosforul este intruchiparea Istanbulului, scrie CNN intr-un amplu material legat de podurile si tunelurile dintre Asia si Europa.
Aceasta stramtoare de 30 de kilometri se intinde de la Marea Neagra, in nord, pana la Marea Marmara, in sud. Acoperirea urbana se intinde Europa la vest si Asia la est, fapte geografice care au dat nastere descrierii romantice, dar oarecum fanteziste, a Istanbulului ca fiind un oras care se afla la granita a doua continente.
Din punct de vedere tehnic, asa este, dar Bosforul nu este singura cale navigabila a orasului. Chiar inainte de a se intalni cu Marea Marmara, Cornul de Aur – cunoscut local ca Halic – se ramifica spre nord-vest. In cele din urma, se termina in interior, spre deosebire de Marea Marmara, care duce la Marea Egee prin stramtoarea ingusta Dardanele.
Zi si noapte, petroliere si nave container sunt vizibile de-a lungul orizontului in apropierea Insulelor Printilor, asteptandu-si rabdator randul sa treaca pe ruta maritima.
In mod similar, locuitorii Istanbulului asteapta si ei, in masini, in autobuze, trenuri si feriboturi. Conform cifrelor din 2021, in Istanbul locuiesc aproximativ 16 milioane de persoane. Multi locuiesc intr-o parte a orasului si lucreaza in cealalta parte, ceea ce inseamna ca, in orice moment, o mare parte a populatiei este in miscare.
Navigarea pe harta rutiera incalcita a orasului poate fi haotica in orice moment al zilei si, uneori, pare ca este o minune ca cineva ajunge undeva, dar o face – folosindu-se de drumuri, cai ferate, vapoare, poduri si tuneluri pentru a trece de pe un continent pe altul.
Iata cum se procedeaza:
Podul Martirilor din 15 iulie (15 Temmuz Sehitler Koprusu)
Cunoscuta initial sub numele de Bogazici Koprusu — sau Podul Bosforului — aceasta structura eleganta a fost redenumita Podul Martirilor din 15 iulie dupa o lovitura de stat esuata din 2016, dar localnicii inca se refera cu drag la el ca fiind Bogazici Koprusu, sau Primul Pod.
Inainte de a fi deschis la 29 octombrie 1973, la cea de-a 50-a aniversare a Republicii Turce, singura modalitate de a trece din Europa in Asia in Istanbul era cu feribotul.
Noul si elegantul pod suspendat din otel de 1.560 de metri a permis soferilor sa treaca pe deasupra apelor repezi ale Bosforului si sa se bucure de privelistile superbe spre Palatul Topkapi si spre Marea Marmara in departare.
La inceputurile sale, podul atragea trecatorii care doreau un punct de observatie pentru a admira stralucirea alba si impunatoare a moscheii Buyuk Mecediye din secolul al XIX-lea, aflata pe malul apei in Ortakoy.
In prezent, podul este deschis pietonilor doar o zi pe an, cand mii de persoane se inscriu pentru a alerga la Maratonul din Istanbul. In restul timpului, soferii platesc mai putin de 50 de centi pentru a traversa.
Podul Fatih Sultan Mehmet
Cel de-al doilea pod care leaga cele doua continente a fost inaugurat la 3 iulie 1988 si a fost numit in cinstea lui Fatih Sultan Mehmet, cunoscut si ca Mehmet Cuceritorul. El este cel care a intrat in oras in 1453 si a instaurat dominatia otomana in Constantinopol, pe atunci capitala Imperiului Bizantin.
Numit uneori FSM Koprusu, este un alt pod suspendat din otel, cu o lungime similara cu cea a primului pod si a carui utilizare are o taxa de trecere similara.
Acesta traverseaza cel mai ingust punct al stramtorii Bosfor, unde se spune ca regele persan Darius I ar fi construit un pod plutitor in 512 i.Hr.
Ofera privelisti spectaculoase asupra Bosforului, dar nu este permis accesul pietonal, astfel incat doar soferii au ocazia sa le aprecieze, o distractie binevenita atunci cand sunt blocati in ambuteiajele de weekend de la miezul noptii.
Podul Yavuz Sultan Selim
In 2016, un al treilea pod suspendat a fost deschis peste Bosfor, in apropiere de Marea Neagra. Acesta poarta numele lui Yavuz Sultan Selim, nepotul lui Mehmet Cuceritorul si o alegere potrivita avand in vedere interesul sau pentru transport. Sultanul din secolul al XVI-lea a reconstruit flota otomana si Halic Tershanesi, santierele navale din Cornul de Aur.
La finalizare, podul a doborat numeroase recorduri. Cu o placa de 58,8 metri latime si un singur tablier, este cel mai lat pod suspendat din lume, capabil sa suporte opt benzi de circulatie si o linie de cale ferata cu doua benzi. Este, de asemenea, al cincilea cel mai inalt pod din lume, ridicandu-se la peste 322 de metri.
Podul, proiectat pentru a fi folosit de camioane si de traficul de lunga distanta care se indreapta spre centrul Anatoliei si dincolo de aceasta, ofera soferilor o priveliste de kilometri intregi spre Marea Neagra in zilele senine si percepe o taxa de baza pentru autoturisme de aproximativ 1 dolar.
Podul Cannakale 1915
Cea mai noua ruta care traverseaza cele doua continente este impresionantul Cannakale 1915 Koprusu, care se intinde intre Gelibolu, pe partea europeana a Dardanelelor, si Lapseki, in Asia.
Masurand aproximativ 3,5 km, acesta revendica acum recordul mondial pentru cea mai lunga deschidere a unui pod suspendat.
Structura se inalta peste stramtoare si inlocuieste o traversare cu feribotul de o ora (care in realitate poate dura pana la cinci ore cu tot cu timpul de asteptare) cu un drum de sase minute cu masina, la limita de 80 km/ora.
Proiectat mai degraba pentru viteza decat pentru privelisti, este mai putin popular printre localnici din cauza unei taxe de trecere de aproape 11 USD pe masina.
Podul a fost inaugurat la 18 martie 2022, comemorand ziua in care, in 1915, Turcia a fost victorioasa in fata Aliatilor in batalia pentru a prelua controlul asupra acestei cai navigabile vitale.
Tunelul Eurasia
Tronsonul subacvatic de 5,3 kilometri al Tunelului Eurasia (Avrasya Tuneli in turca) este un punct de atractie pentru fanii ingineriei, dar principalul atractiv al tunelului este faptul ca este cea mai rapida cale de a ajunge dintr-o parte in alta a Istanbulului.
Este mai degraba functional decat frumos, cu o limita de viteza de 70 de kilometri pe ora. Leaga Kazlicesme in Europa de Goztepe in Asia, iar finalizarea sa in decembrie 2016 a redus timpul de calatorie de la 100 de minute la doar 15 minute.
Tunelul, care are o taxa de aproximativ 2,85 dolari pe masina, a devenit, de asemenea, cea mai practica legatura intre cele doua aeroporturi ale orasului, Ataturk si Sabiha Gokcen, pana cand zborurile comerciale au fost relocate de pe Aeroportul Ataturk pe mamutul Aeroport Istanbul, la peste 40 km nord-vest de Piata Taksim din centrul Istanbulului.
Cu o taxa de aproximativ 2,85 dolari pe masina, Tunelul Eurasia este cea mai scumpa modalitate de a traversa Bosforul.
Ca si in cazul trecerilor de poduri, taxele de trecere sunt colectate prin intermediul Hizli Gecis Sistemi. Denumit pe scurt HGS, acest sistem utilizeaza autocolante speciale pentru parbriz care sunt scanate automat atunci cand vehiculele trec prin portile de taxare.
Este important sa aveti suficient credit in cont pentru a acoperi taxele, mai ales daca intentionati sa treceti cu masina o frontiera. Amenzile neplatite inseamna ca nu treceti drumul! Nu va faceti griji totusi. Exista o aplicatie utila pe care o puteti descarca pentru a urmari creditul si utilizarea.
Marmaray
Acest serviciu de tren subteran intercontinental a fost asteptat de mult timp. In 1860, sultanul Abdulmecid I a venit cu ideea unei traversari submarine in stramtoare, dar a murit inainte de a putea face ceva in acest sens.
Un alt sultan, Abdul Hamid al II-lea, a fost interesat atunci cand inginerii francezi i-au propus acest lucru in 1892, dar nu a existat niciun progres.
Peste mai bine de o suta de ani mai tarziu, interesul a reaparut, iar constructia tunelului de 13,6 kilometri a inceput in 2004.
In ciuda celor mai bune intentii, serviciul feroviar nu a fost deschis decat la 29 octombrie 2013. Termenele au fost amanate atunci cand aproape fiecare metru sapat a scos la iveala descoperiri arheologice, unele datand de acum 8.000 de ani.
Au mai trecut sase ani pana cand toate statiile de pe linie au fost gata de utilizare.
Tunelul leaga Kazlicesme, pe partea europeana, de Ayrilik Cesmesi, pe partea asiatica, coborand pana la 200 de metri sub nivelul marii in punctul sau cel mai jos, ceea ce il face cel mai adanc tunel imersat din lume.
Tot ceea ce au nevoie calatorii pentru a lua Marmaray este un Istanbul Card (Istanbul Kart). Disponibil la toate centrele majore de transport public si la chioscurile mici din tot orasul, acesta permite purtatorului sa urce si sa coboare in voie din toate mijloacele de transport public.