EROU: Singurul om din CFR care s-a opus lui Ion Iliescu si a incercat sa opreasca trenurile cu mineri
Rechizitoriul dosarului Mineriada din 13 – 15 iunie 1990 are un erou. Un inginer de la Regionala CFR Craiova care este necunoscut publicului larg. Este un erou pentru ca e singurul om din CFR care a refuzat sa permita circulatia ilegala a trenurilor cu minerii chemati de Ion Iliescu la Bucuresti.
Rechizitoriul prin care e trimis in judecata Ion Iliescu si acolitii cu care acesta a organizat mineriada din 13 – 15 iunie 1990 contine descrierea in detaliu a modului cum au fost organizate trenurile pentru minerii adusi la Bucuresti.
Citeste si Mineriada din 13 – 15 iunie 1990. Rechizitoriu
Procurorii militari au reusit sa afle cine sunt persoanele care au organizat totul, de la Bucuresti dar si din teritoriu. Fiecare tren cu mineri a fost identificat de anchetatori si rechizitoriul contine descrierea conditiilor in care a circulat fiecare tren, precum si descrierea detaliata a modului cum s-au organizat deplasarile de la fiecare mina in parte. Pentru rechizitoriul complet, click aici!
Ion Iliescu, Petre Roman, Gelu Voican Voiculescu sunt mentionati in rechizitoriu cu descrierea exacta a discutiilor prin care acestia au contactat oameni din teritoriu, de la fiecare mina, pentru a aduce minerii in Bucuresti. Miron Cozma este indicat de procurori ca fiind unul dintre organizatorii deplasarilor de la minele din Valea Jiului, in schimbul serviciilor aduse lui Iliescu devenind cel mai important lider sindical din zona.
Actul de acuzare descrie cu lux de amanunte cum s-au dat peste cap prefecti, parlamentari FSN, directori de intreprinderi si mine, dar si sefii din CFR pentru ca planul lui Iliescu de a aduce minerii la Bucuresti sa mearga struna.
Un singur om din intregul CFR a avut curajul sa incerce stoparea trenurilor cu mineri care plecau cu zecile, ilegal, din Valea Jiului. A oprit cu mana lui alimentarea electrica, pentru ca asta ii cerea legea si ii impuneau regulamentele feroviare.
Ioan Manucu este un erou, in opinia mea. Este inginerul care a incercat sa opreasca trenurile ilegale cu mineri. Singurul om din CFR care s-a opus planului criminal al lui Ion Iliescu, pentru ca a refuzat sa incalce legea.
Nu a vrut sa incalce legea si regulamentele feroviare si a avut foarte mult de suferit. Aici e rechizitoriul complet (https://goo.gl/cjCXHH), unde procurorii descriu si cum a blocat acest erou trenurile cu mineri. Astazi el a devenit martor in dosar.
Posted by Malin Bot on 27 Octombrie 2017
Numele lui este Ioan Manucu si era la vremea respectiva inginer. Rechizitoriul dosarului Mineriada din 13 – 15 iunie 1990, in forma facuta publica de Parchetul Militar nu contine numele lui, fiind o forma anonimizata.
Ziaristii de la publicatiile Adevarul si Epoch Times au scris insa despre povestea lui. Astazi putem afla cum sunt descrise faptele lui chiar de catre procurorii care i-au trimis in judecata pe Ion Iliescu si pe acolitii sai.
Pentru ca a insistat sa fi corect, Ioan Manucu a fost persecutat grav. A fost dat afara din CFR si cercetat penal in baza unei fapte care nu exista in Codul Penal. Ani de zile a fost nevoit sa se judece cu CFR pentru a obtine o oarecare dreptate.
Iata ce consemneaza rechizitoriul:
Martorul (…) – sef Sectie IFTE 1 Craiova, in 13 iunie 1990, indeplinea functia de sef al Sectiei Instalatii Fixe Tractiune Electrica (IFTE) Craiova, din cadrul Regionalei C.F. Craiova.
In seara aceleiasi zile, intre orele 20:50-22:15 a procedat, avand la baza instructiunile si atributiile de serviciu, la deconectarea liniei de contact pentru tractiune electrica a trenurilor pe tronsonul de cale ferata Valea Sadului – Lainici, cu scopul de a interzice circulatia trenurilor suplimentare cu mineri pregatiti pentru bataie si care erau transportati de la Petrosani la Bucuresti.
Aceste trenuri, in opinia sa, circulau ilegal, intrucat potrivit normativelor in vigoare, pentru a se forma si aproba un tren special trebuia facuta o comanda cu cel putin 2 saptamani inainte si trebuia achitata contravaloarea platii cu cel putin trei zile inainte de efectuarea transportului comandat.
La ora 21:00, directorul general, i-a ordonat telefonic repunerea tensiunii in linia de contact, martorul conditionand operatiunea de anularea circulatiei trenurilor suplimentare puse la dispozitia minerilor.
Pentru a dispune reconectarea la tensiunea electrica a locomotivelor acelor trenuri, asupra martorului au facut presiuni deosebite (…). Toti cei enumerati mai sus s-au prezentat, personal, la Punctul Dispecer de unde martorul a actionat, si preluand comanda au asigurat, condus si urmarit circulatia trenurilor de la Petrosani si Motru la Bucuresti.
La orele 22:20, s-au prezentat la dispeceratul energetic feroviar ing. (dir. gen. al Regionalei CF Craiova), ing. (…) (director tehnic de linii), ing. (…) (director tehnic instalatii), col. (…) (seful Politiei TF Craiova) si procurorul (…). (de la Procuratura Judeteana Dolj), care au incercat timorarea acestuia si i-au solicitat o nota explicativa.
La data de 15 iunie 1990, ca urmare a faptului ca a oprit alimentarea cu energie a locomotivelor care trageau vagoane cu muncitori din bazinele miniere, i-a fost desfacut contractul de munca. (…)
In consecinta, la data de 15.06.1990, membrii Consiliului de Administratie al Regionale de Cai Ferate Craiova, cu acordul liderilor de sindicat, au hotarat desfacerea disciplinara a contractului de munca al ing. si sesizarea organelor de urmarire penala, respectiv Procuratura judetului Dolj, unde a fost inregistrata sub nr. (…).
Ulterior, prin rezolutia cu acelasi numar, din 22.08.1990, s-a dispus scoaterea de sub urmarire penala a susnumitului pentru savarsirea infractiunii prev. de art. 276 C.p., apreciindu-se ca fapta pentru care a fost cercetat nu este prevazuta de legea penala.
”Romani cu care te poti mandri. Omul care a oprit trenurile cu mineri”, scria epochtimes-romania.ro despre Ioan Manucu, in iunie 2016.
„Vreau sa scot in evidenta faptul ca la calea ferata trenurile circula regulamentar sau nu circula, nu exista notiunea de circulatie spontana a trenurilor. Deci chestiunea voluntara – ca noi am plecat si nu stiu ce, nu exista. In legatura cu trenurile respective am incercat sa vedem daca putem sa punem la dispozitie garniturile de tren, cele trei garnituri de tren din Petrosani pentru Bucuresti. Am reusit sa compunem trenurile dar nu erau cu numarul de vagoane care au circulat spre Bucuresti, deci cu alte cuvinte trenurile au fast pregatite din timp pentru venirea la Bucuresti. Deci este o chestiune intentionata si nu spontana.”, a relatat Manucu la dezbaterea 13 – 15 Iunie 1990 Diversiune urmata de Mineriada – Clarificari pentru Istorie si Justitie, organizata de catre Grupul pentru Dialog Social si Asociatia 21 Decembrie 1989.
Meritul meu e minim, al unui lucrator de cale ferata care a aplicat regulile. Atat. Un alt merit este faptul ca le-am luat obiectul muncii. Planul era sa ajunga noaptea si sa faca pana la ziua prapad, si i-am adus pe lumina, pe de o parte, iar pe de alta parte le-am luat obiectul muncii pentru ca nu au mai gasit persoanele, care erau in Piata, si s-au dus la alte persoane, dupa strada, la partide si asa mai departe. Pe de o parte, iar pe de alta parte, operatiunea facandu-se la vedere a stiut toata lumea. Astea sunt de fapt meritele.”, a adaugat fostul inginer.